Online színház

A másik kanapén

Momentán Társulat: Online Fröccs

  • Sándor Panka
  • 2021. január 27.

Színház

Az első lezárások óta foglalkoztatja a szakmai közeget, hogy színház-e egyáltalán az online színház. Sokan sokfélét gondoltak már a témáról, alkotói oldalról is sokan sokféleképpen próbálták már ki az online megoldásokat.

Kevesen vannak, akik nem elégszenek meg azzal, hogy pusztán fölveszik az előadásaikat, hanem megpróbálják újraértelmezni, mit jelenthet a mostani körülmények között a „színházba járás”. A Fröccs azért duplán érdekes, mert bár sok minden hiányzik belőle, ami a színház alapvető komponense (rendezés, dramaturgia, jelmez), mégis fokozottan érvényesül benne a színház színházságának azon kitétele, mely szerint annak közösségi élménynek kell lennie.

A Momentán Társulat 2003 óta tart improvizációs esteket. A közel harminc főből álló összeszokott csapat már mintegy 2400 előadást tudhat maga mögött, 2010 óta Impró névre hallgató, saját színházukban játszanak, az Ó utcában. Több előadásuk fut jelenleg is az online térre szabva, a honlapjukon található kvízjátékot kitöltve azt is megtudhatjuk, hogy nekünk melyik való a leginkább. A január 21-i Fröccs című előadás célkitűzése a koronavírus (vagy bármely más, tetszőleges krízishelyzet) elleni érzelmi vakcina közös kifejlesztése volt. Hogy valóban közös legyen az élmény, kapunk egy linket, ahol nemcsak arra van lehetőségünk, hogy megnézzük az előadást, de az aktív résztvevőivé is válhatunk, hiszen a megtekintőablak mellett ott a chatfunkció, így bárki leírhatja, ami a lelkét nyomja. Ezek a szösszenetek szolgálnak aztán kiindulópontként a társulatnak, az aznapi közönségre szabott forgatókönyvhöz.

A közönség közösségélménye tehát teljesen újszerűen jön létre. Egy időben és egy (online) térben nézzük az előadást (a valóságban persze az ország különböző pontjain ülünk a kanapénkon), miközben a képernyőn egy másik kanapén négy színész a mi problémáinkkal foglalkozik, minket próbál megérteni, a mi történeteinket dolgozza fel. Miáltal a Fröccs inkább hasonlít pszichodráma-foglalkozásra, mint előadásra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.