Színház

A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 4.

Színház

A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember című előadása nem könnyű küzdelem, sem a színészeknek, sem a nézőknek. Boross Martin projektszínházának emberkísérlete a legérdekesebb, aktuális független színházi törekvéseket bemutató Thealter Fesztiválon volt látható legutóbb, a Régi Zsinagóga megkapóan romos, emlékekkel teli épületében. Ezt a teret kavarta fel újra a beépített kifutó, két oldalán nézőtérrel, vakító fehér, laboratóriumra emlékeztető díszlettel és fejhallgatókkal, amiken keresztül az előadás narrációját lehetett hallgatni.

A két alkotó és előadó, Boross Martin és Julia Jakubowska viselkedni tanít a színpadon, mint egy szimulációs program. Akár a repülőgépek stewardessei, túlzó mozdulatokkal, idióta gesztusokkal illusztrálják a felvételről hallható gépies és közhelyes szövegeket a tökéletes emberről. Engem őrületbe kergettek a dumák, aztán pedig a számomra már terráriummá vált, fóbiás színtér, ahol a protokolláris viselkedés alapjain kívül olyan ösztönös kitöréseket is láthattam, leg­inkább mozgásban, amelyek viszont újra és újra felkorbácsolták a frusztrációimat. Kifejezetten kellemetlenül éreztem magam egy órán át, egészen addig, míg a darab tulajdonképpeni vége után a két szereplő elkezdte nyilvánosan megbeszélni a saját érzéseit a szerepeikkel kapcsolatban. Ott kezdődött a színház, amelyért érdemes volt végigülni az addigiakat. Nem veszélytelen kísérlet ez, amely fél órával később hat, amikor a néző már távol a nézőtéri etikettől, jól kiviselkedheti magát. Mindenkit arra kérek, várja ki a végét, különben az élmény feldolgozatlan marad.

Thealter Fesztivál, Szeged, július 25.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.