Színház

A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 4.

Színház

A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember című előadása nem könnyű küzdelem, sem a színészeknek, sem a nézőknek. Boross Martin projektszínházának emberkísérlete a legérdekesebb, aktuális független színházi törekvéseket bemutató Thealter Fesztiválon volt látható legutóbb, a Régi Zsinagóga megkapóan romos, emlékekkel teli épületében. Ezt a teret kavarta fel újra a beépített kifutó, két oldalán nézőtérrel, vakító fehér, laboratóriumra emlékeztető díszlettel és fejhallgatókkal, amiken keresztül az előadás narrációját lehetett hallgatni.

A két alkotó és előadó, Boross Martin és Julia Jakubowska viselkedni tanít a színpadon, mint egy szimulációs program. Akár a repülőgépek stewardessei, túlzó mozdulatokkal, idióta gesztusokkal illusztrálják a felvételről hallható gépies és közhelyes szövegeket a tökéletes emberről. Engem őrületbe kergettek a dumák, aztán pedig a számomra már terráriummá vált, fóbiás színtér, ahol a protokolláris viselkedés alapjain kívül olyan ösztönös kitöréseket is láthattam, leg­inkább mozgásban, amelyek viszont újra és újra felkorbácsolták a frusztrációimat. Kifejezetten kellemetlenül éreztem magam egy órán át, egészen addig, míg a darab tulajdonképpeni vége után a két szereplő elkezdte nyilvánosan megbeszélni a saját érzéseit a szerepeikkel kapcsolatban. Ott kezdődött a színház, amelyért érdemes volt végigülni az addigiakat. Nem veszélytelen kísérlet ez, amely fél órával később hat, amikor a néző már távol a nézőtéri etikettől, jól kiviselkedheti magát. Mindenkit arra kérek, várja ki a végét, különben az élmény feldolgozatlan marad.

Thealter Fesztivál, Szeged, július 25.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.