Színház

A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember

  • - sisso -
  • 2016. szeptember 4.

Színház

A Stereo Akt: Etikett avagy A tökéletes ember című előadása nem könnyű küzdelem, sem a színészeknek, sem a nézőknek. Boross Martin projektszínházának emberkísérlete a legérdekesebb, aktuális független színházi törekvéseket bemutató Thealter Fesztiválon volt látható legutóbb, a Régi Zsinagóga megkapóan romos, emlékekkel teli épületében. Ezt a teret kavarta fel újra a beépített kifutó, két oldalán nézőtérrel, vakító fehér, laboratóriumra emlékeztető díszlettel és fejhallgatókkal, amiken keresztül az előadás narrációját lehetett hallgatni.

A két alkotó és előadó, Boross Martin és Julia Jakubowska viselkedni tanít a színpadon, mint egy szimulációs program. Akár a repülőgépek stewardessei, túlzó mozdulatokkal, idióta gesztusokkal illusztrálják a felvételről hallható gépies és közhelyes szövegeket a tökéletes emberről. Engem őrületbe kergettek a dumák, aztán pedig a számomra már terráriummá vált, fóbiás színtér, ahol a protokolláris viselkedés alapjain kívül olyan ösztönös kitöréseket is láthattam, leg­inkább mozgásban, amelyek viszont újra és újra felkorbácsolták a frusztrációimat. Kifejezetten kellemetlenül éreztem magam egy órán át, egészen addig, míg a darab tulajdonképpeni vége után a két szereplő elkezdte nyilvánosan megbeszélni a saját érzéseit a szerepeikkel kapcsolatban. Ott kezdődött a színház, amelyért érdemes volt végigülni az addigiakat. Nem veszélytelen kísérlet ez, amely fél órával később hat, amikor a néző már távol a nézőtéri etikettől, jól kiviselkedheti magát. Mindenkit arra kérek, várja ki a végét, különben az élmény feldolgozatlan marad.

Thealter Fesztivál, Szeged, július 25.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.