Íme Dörner nyertes pályázata: „Erő és gondolat, ami összetartja a nemzetet”

Színház

Az Újszínház újraválasztott igazgatója Nagy Ferót és Szikora Róbertet is színpadra állítja, hogy harcoljon a külhoni divatok ellen.

Bár tizenketten pályáztak az Újszínház igazgatói pályázatára, a főváros újabb öt évre Dörner Györgynek adta a fővárosi teátrumot. A döntés azért is meglepő, mert a pályázók nagy számából arra lehetett következtetni, hogy a szakma bízott a pályázat tisztaságában, a szakmai szempontok érvényesítésében, ráadásul a Dörner-féle Újszínház sem anyagilag, sem szakmailag nem muzsikált kifejezetten jól, bár az tény, hogy a kezdeti politikai botrányok idővel elmaradtak, a színház inkább a jegyeladások feltornászására koncentrált.

De Dörner öt évvel ezelőtti pályázata és kinevezése már magában botrányos volt, tüntetések is követték, kiszivárgása után pedig mindenki láthatta a tizennyolc oldalas munkáról, hogy írója

nem ismeri a színház adottságait, és sokkal fontosabbak számára a szélsőjobboldali összeesküvés-elméletek, mint a művészi sikerek.

A Fővárosi Közgyűlés augusztus utolsó napján megint Dörnernek adta az Újszínházat, Gy. Németh Erzsébet DK-s politikus szerint szabálytalanul. Szerinte azért lett Dörner a befutó, mert ő volt az ábécésorrendben a második, és megkapta a Fidesztől a minősített többséget. A másik két jelöltről, akiket a szakmai bizottság javasolt, nem is szavaztak – állítja Gy. Németh. Ha ez így van, akkor a szakmai bizottság

valószínűleg csak Bodó Viktorról és Dörner Györgyről szavazott,

Hargitai Ivánról és Radó Denise-ről nem.

A döntés óta sorra hozzák nyilvánosságra pályázataikat a színházi szakemberek. Tóth Péter, a Szputnyik korábbi ügyvezetője Mátyássy Bence színésszel pályázott, „felelősségünk, hogy pályázzunk, hogy gondolkodjunk a jövőnkről” – írják. Hargitai Ivánék azzal a szándékkal hozták nyilvánosságra pályázatukat, hogy „nyilvános vitasorozatot kezdeményezzünk az újszínházi pályázat kapcsán a pályázati rendszerről, a kinevezések szakmai megalapozottságáról, színház és politika viszonyáról”. Bodó Viktorék hasonlóan indokolták jelentkezésüket: „A pályázat megírása alatt pontosan tudtuk, hiszen mi is itt élünk, hogy

nincs esélyünk a programot megvalósítani.

Hangozzék bármilyen fellengzősen, szakmai becsületből írtuk meg. Azért, hogy önök olvashassák, milyen lehetne, és szerintünk milyennek kellene lennie egy »magyar dráma színházának« itt, ma, most; illetve hogy lássék: mihez képest döntött a főváros közgyűlése.”

Mindeközben sikerült hozzájutnunk Dörner György pályázatához, pontosabban ráakadtunk az Újszínház honlapjának egyik félreeső szegletében, egészen pontosan a közérdekű adatok között. A pályázat felkerülésére egyébként a színház munkatársa is felhívta a figyelmünket, mert az anyagot korábban kikértük tőlük, akkor még hiába. Dörner a többiekkel ellentétben csöndesen, bármiféle nyilatkozat, sajtóanyag vagy közlemény nélkül hozta nyilvánosságra az anyagot. (A pályázatot a fővárostól is elkértük a döntés után, ők ugyanazon a napon küldték el, amikor az felkerült a honlapra.)

A közel százoldalas pályázat túlnyomó része az elmúlt négy év dicsérete, a programok felsorolása, és a vázlatos tervek – a következő öt évad koncepciója alapján

irányváltás nem várható a színházban.

Az értékeléstől eltekintenénk, első olvasásra csak szemezgetni szeretnénk abból a szakmai anyagból, amely alapján a főváros további öt évre a szélsőjobboldali kötődésű Dörner Györgynek adta az Újszínházat. Másképpen fogalmazva a következő gondolatok és szakmai színvonal mögé állt oda a magyar állam, öt év után újra.

A teljes pályázati anyag innen tölthető le, íme néhány idézet:

„A szakma hol támadott, hol negligált, hol teljesen elhallgatott bennünket. A színészek és rendezők félve szerződtek az Újszínházhoz.”

„Szeressük meg egymást a magyar szerzőkön keresztül, mi magyarok, és elkezdjük az önbecsülésünket átragasztani a másik magyarra, megbecsülve azt, azon keresztül, amit látunk a színpadon. Azt szeretném, hogy a színház hasonló érzelmeket tudjon kelteni az emberekben, mint amit a futballszurkoló egy Európa-bajnokság kapcsán átél.”

„Ráadásul a színjátszás stílusát is megfertőzte megannyi külhöni divat.”

„Amikor idejöttem, megkezdődött a sivalkodás, hogy jaj, most nyílik meg a Csurka-színház. (…) Csurka István neve és munkássága, a Trianon-kérdés külön ok volt arra, hogy az Újszínházat és rajta keresztül engem támadjanak. A dolgot végül az örökösei (gyermekei) oldották meg. (Jogvitájuk miatt egyelőre nem játszahtunk Csurka-drámákat.)”

„Trianon gyalázatáról nem írtak s még ma sem írnak eleget a tankönyvek. Tulajdonképpen csak kevesekben tudatosult, hogy Magyarország kétharmada került a határon kívülre. És nemcsak erdők, mezők, hegyek és völgyek meg gyárak, hanem emberek is – köztük alkotók, írók is, például Erdély teljesen sajátos irodalmi közössége.”

„Idén, a III. Keresztény Színházi Fesztivál megrendezésekor már tudjuk, az iszlám Európába tolakodása egy csöppet sem békés: kontinensünkön terror és félelem van, vér folyik, s közben zajlik az idegenek honfoglalásszerű beáramlása.”

„E kétféle »szószék« – a színház és a templom – tapasztalataink szerint sokat tud segíteni egymásnak, a vallás és a mindennapi élet erkölcsi példázatainak és igazságainak keresése által.”

„A színház önmagában véve is aktív, szakrális tevékenység, nem véletlenül alakult ki vallási rítusokból. (…) A talajvesztettség orvoslásában, az identitás- és a hovatartozás keresésében a színház és a hit ősidők óta egymást erősíti.”

„Farkas Zsuzsa művészeti tikár Indiában jártunk címmel állított össze egy, a társulat által készített képekből válogatott mini fotókiállítást a jaipuri, új-delhi utazás emlékeiből.”

„Színházunk hagyományai közé tartozik, hogy egy-egy magyar rocklegendát, országosan ismert sztárt vagy zenekart megörökítsünk rockmusical formájában. A 2017-es évben fog színpadra kerülni a Nagy Feró és a Beatrice történetét megelevenítő Boldog szép napok című rockballada, Falussy Lilla szövegével. Ezt a hagyományt folytatva újabb rocklegendát szeretnénk színdarabba foglalni. Ezért terveink között szerepel, hogy az R-GO történetét is színpadra vigyük.”

„…az Elvira egy roma környezetben játszódó, keserű ízzel megírt tragédia, Felső-Magyarországon játszódik a 21. század első évtizedében, ezért látleletet ad a kortárs társadalmi viszonyokról. (… ) Szeretnénk erről a témáról is szólni, lehetséges, hogy ez egy rétegtéma, de mivel nagy jelentőségű, nem kívánjuk elhanyagoni ezt a társadalmi réteget, s kiáltó problémáit, kíváló színpadi környezetbe ágyazva.

Olyan beszélő nevű szereplőket írt meg Fazekas, mint Boszi, Mocsok, Viola, Báró, Dzsina.”

„Hiszek abban, hogy szükség van egy olyan erőre, gondolatra, ami összetartja a magyar nemzetet. Reményeim szerint ebben az általam vezetett Újszínház jelentős szerepet tölt majd be.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."