Íme Dörner nyertes pályázata: „Erő és gondolat, ami összetartja a nemzetet”

Színház

Az Újszínház újraválasztott igazgatója Nagy Ferót és Szikora Róbertet is színpadra állítja, hogy harcoljon a külhoni divatok ellen.

Bár tizenketten pályáztak az Újszínház igazgatói pályázatára, a főváros újabb öt évre Dörner Györgynek adta a fővárosi teátrumot. A döntés azért is meglepő, mert a pályázók nagy számából arra lehetett következtetni, hogy a szakma bízott a pályázat tisztaságában, a szakmai szempontok érvényesítésében, ráadásul a Dörner-féle Újszínház sem anyagilag, sem szakmailag nem muzsikált kifejezetten jól, bár az tény, hogy a kezdeti politikai botrányok idővel elmaradtak, a színház inkább a jegyeladások feltornászására koncentrált.

De Dörner öt évvel ezelőtti pályázata és kinevezése már magában botrányos volt, tüntetések is követték, kiszivárgása után pedig mindenki láthatta a tizennyolc oldalas munkáról, hogy írója

nem ismeri a színház adottságait, és sokkal fontosabbak számára a szélsőjobboldali összeesküvés-elméletek, mint a művészi sikerek.

A Fővárosi Közgyűlés augusztus utolsó napján megint Dörnernek adta az Újszínházat, Gy. Németh Erzsébet DK-s politikus szerint szabálytalanul. Szerinte azért lett Dörner a befutó, mert ő volt az ábécésorrendben a második, és megkapta a Fidesztől a minősített többséget. A másik két jelöltről, akiket a szakmai bizottság javasolt, nem is szavaztak – állítja Gy. Németh. Ha ez így van, akkor a szakmai bizottság

valószínűleg csak Bodó Viktorról és Dörner Györgyről szavazott,

Hargitai Ivánról és Radó Denise-ről nem.

A döntés óta sorra hozzák nyilvánosságra pályázataikat a színházi szakemberek. Tóth Péter, a Szputnyik korábbi ügyvezetője Mátyássy Bence színésszel pályázott, „felelősségünk, hogy pályázzunk, hogy gondolkodjunk a jövőnkről” – írják. Hargitai Ivánék azzal a szándékkal hozták nyilvánosságra pályázatukat, hogy „nyilvános vitasorozatot kezdeményezzünk az újszínházi pályázat kapcsán a pályázati rendszerről, a kinevezések szakmai megalapozottságáról, színház és politika viszonyáról”. Bodó Viktorék hasonlóan indokolták jelentkezésüket: „A pályázat megírása alatt pontosan tudtuk, hiszen mi is itt élünk, hogy

nincs esélyünk a programot megvalósítani.

Hangozzék bármilyen fellengzősen, szakmai becsületből írtuk meg. Azért, hogy önök olvashassák, milyen lehetne, és szerintünk milyennek kellene lennie egy »magyar dráma színházának« itt, ma, most; illetve hogy lássék: mihez képest döntött a főváros közgyűlése.”

Mindeközben sikerült hozzájutnunk Dörner György pályázatához, pontosabban ráakadtunk az Újszínház honlapjának egyik félreeső szegletében, egészen pontosan a közérdekű adatok között. A pályázat felkerülésére egyébként a színház munkatársa is felhívta a figyelmünket, mert az anyagot korábban kikértük tőlük, akkor még hiába. Dörner a többiekkel ellentétben csöndesen, bármiféle nyilatkozat, sajtóanyag vagy közlemény nélkül hozta nyilvánosságra az anyagot. (A pályázatot a fővárostól is elkértük a döntés után, ők ugyanazon a napon küldték el, amikor az felkerült a honlapra.)

A közel százoldalas pályázat túlnyomó része az elmúlt négy év dicsérete, a programok felsorolása, és a vázlatos tervek – a következő öt évad koncepciója alapján

irányváltás nem várható a színházban.

Az értékeléstől eltekintenénk, első olvasásra csak szemezgetni szeretnénk abból a szakmai anyagból, amely alapján a főváros további öt évre a szélsőjobboldali kötődésű Dörner Györgynek adta az Újszínházat. Másképpen fogalmazva a következő gondolatok és szakmai színvonal mögé állt oda a magyar állam, öt év után újra.

A teljes pályázati anyag innen tölthető le, íme néhány idézet:

„A szakma hol támadott, hol negligált, hol teljesen elhallgatott bennünket. A színészek és rendezők félve szerződtek az Újszínházhoz.”

„Szeressük meg egymást a magyar szerzőkön keresztül, mi magyarok, és elkezdjük az önbecsülésünket átragasztani a másik magyarra, megbecsülve azt, azon keresztül, amit látunk a színpadon. Azt szeretném, hogy a színház hasonló érzelmeket tudjon kelteni az emberekben, mint amit a futballszurkoló egy Európa-bajnokság kapcsán átél.”

„Ráadásul a színjátszás stílusát is megfertőzte megannyi külhöni divat.”

„Amikor idejöttem, megkezdődött a sivalkodás, hogy jaj, most nyílik meg a Csurka-színház. (…) Csurka István neve és munkássága, a Trianon-kérdés külön ok volt arra, hogy az Újszínházat és rajta keresztül engem támadjanak. A dolgot végül az örökösei (gyermekei) oldották meg. (Jogvitájuk miatt egyelőre nem játszahtunk Csurka-drámákat.)”

„Trianon gyalázatáról nem írtak s még ma sem írnak eleget a tankönyvek. Tulajdonképpen csak kevesekben tudatosult, hogy Magyarország kétharmada került a határon kívülre. És nemcsak erdők, mezők, hegyek és völgyek meg gyárak, hanem emberek is – köztük alkotók, írók is, például Erdély teljesen sajátos irodalmi közössége.”

„Idén, a III. Keresztény Színházi Fesztivál megrendezésekor már tudjuk, az iszlám Európába tolakodása egy csöppet sem békés: kontinensünkön terror és félelem van, vér folyik, s közben zajlik az idegenek honfoglalásszerű beáramlása.”

„E kétféle »szószék« – a színház és a templom – tapasztalataink szerint sokat tud segíteni egymásnak, a vallás és a mindennapi élet erkölcsi példázatainak és igazságainak keresése által.”

„A színház önmagában véve is aktív, szakrális tevékenység, nem véletlenül alakult ki vallási rítusokból. (…) A talajvesztettség orvoslásában, az identitás- és a hovatartozás keresésében a színház és a hit ősidők óta egymást erősíti.”

„Farkas Zsuzsa művészeti tikár Indiában jártunk címmel állított össze egy, a társulat által készített képekből válogatott mini fotókiállítást a jaipuri, új-delhi utazás emlékeiből.”

„Színházunk hagyományai közé tartozik, hogy egy-egy magyar rocklegendát, országosan ismert sztárt vagy zenekart megörökítsünk rockmusical formájában. A 2017-es évben fog színpadra kerülni a Nagy Feró és a Beatrice történetét megelevenítő Boldog szép napok című rockballada, Falussy Lilla szövegével. Ezt a hagyományt folytatva újabb rocklegendát szeretnénk színdarabba foglalni. Ezért terveink között szerepel, hogy az R-GO történetét is színpadra vigyük.”

„…az Elvira egy roma környezetben játszódó, keserű ízzel megírt tragédia, Felső-Magyarországon játszódik a 21. század első évtizedében, ezért látleletet ad a kortárs társadalmi viszonyokról. (… ) Szeretnénk erről a témáról is szólni, lehetséges, hogy ez egy rétegtéma, de mivel nagy jelentőségű, nem kívánjuk elhanyagoni ezt a társadalmi réteget, s kiáltó problémáit, kíváló színpadi környezetbe ágyazva.

Olyan beszélő nevű szereplőket írt meg Fazekas, mint Boszi, Mocsok, Viola, Báró, Dzsina.”

„Hiszek abban, hogy szükség van egy olyan erőre, gondolatra, ami összetartja a magyar nemzetet. Reményeim szerint ebben az általam vezetett Újszínház jelentős szerepet tölt majd be.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.