rés a présen

„A Színházak Éjszakája igazi főszereplői a színházak”

Komáromi György projektmenedzser

  • rés a présen
  • 2017. október 14.

Színház

rés a présen: Mióta van Színházak Éjszakája?

Komáromi György: Az első 2012-ben volt. Máté Gábor ötlete nyomán a budapesti színházigazgatók úgy gondolták, hogy a gazdasági válság idején egy ilyen közös esemény ráirányítja a figyelmet a színházakra, és nem fogunk nézőket veszíteni. Célunk volt még, hogy új és fiatal nézőket csábítsunk be a színházakba. A Fővárosi Önkormányzat erkölcsileg és anyagilag is támogatta, sőt, azóta is támogatja az eseményt, amelyet az idén hatodik alkalommal rendezünk meg.

rap: Mennyit változott a kezdetek óta?

KGY: Eredetileg tavasszal volt a rendezvény, de két év után áttettük szeptemberre, hogy az évadkezdés ünnepe legyen ez az éjszaka. A kezdeti 14 fővárosi fenntartású színház az évek folyamán kiegészült minisztériumi és magánszínházakkal. Az idén például a Hatszín Teátrum, a Fórum Színház, a Karaván Színház és a Trip Színház csatlakozott újonnan a rendezvényhez, velük együtt 35 színház nyújt több száz programot, teljesen lefedve a budapesti színházi térképet. Mindig volt újdonság, új ötleteket próbáltunk ki: pl. bevezettük az előzetes helyfoglalást, illetve 2014-ben SzínházPont néven volt egy ideiglenes fesztiválközpontunk a volt Budapest Galéria helyén. Vannak visszatérő nézők, de mindig tudtunk új csoportok felé is nyitni. A nagyjából 8–9 ezer néző a színházak által kínált programok döntő többségét megtölti, majdnem minden túlcsorduló telt házzal megy. A Színházak Éjszakája igazi főszereplői a színházak, az ott dolgozó színészek és alkotók, nekünk pedig az ő kreatív energiájuknak kell professzionális keretet biztosítani.

rap: Hogyan keveredtél bele?

KGY: Én szerveztem az eredeti csapatot is, akikkel elindítottuk 2012-ben a Színházak Éjszakáját. Azóta sokat változott a csapat. A Radnóti Színház a rendezvény szervezője, Horváth Szilvi és Szijártó Ádám kollégáimmal alkotjuk a szervezői alapcsapatot. Külsős informatikai és kommunikációs munkatársakkal dolgozunk. Idén a PR/marketing és kreatív területen a Jurányi csapatával működünk együtt kiválóan. Hálás vagyok az Interticket/Jegy.hu stratégiai együttműködésnek is.

rap: Mikor lesz az idei esemény?

KGY: Szeptember 16-án kora délutántól másnap hajnalig. A honlapunkon és a Pesti Est különszámában megtalálhatók a színházak programjai. Térképpel is segítjük a nézőket, hogy megtalálják az érdeklődésüknek és ízlésüknek megfelelő programok helyszíneit. Remélem, hogy az idén sokan eljutnak majd 3–4 helyszínre is, érdemes kihasználniuk azt a lehetőséget, hogy egész szombaton járhatják a színházakat.

rap: Lesz-e az idén valami érdekes újítás?

KGY: Született egy dal, amely a Színházak Éjszakája hivatalos dala lett, Puskás Peti és a The Biebers szerzeménye. Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézettel együttműködve színháztörténeti séták is lesznek, remélhetőleg nagy érdeklődés fogja kísérni ezeket. A színházak pedig minden évben az új évaduk apropóján új műsort és programokat találnak ki. Nem divat az ismétlés, mindig változik a program. Ez a színház sajátossága is.

rap: Mi a fixa ideád, ha a színházra gondolsz?

KGY: Sokféle színházat szeretek, heti rendszerességgel nézek előadásokat. Keresem azokat, amelyek az instant élményen kívül hosszabb távon is hatnak rám, és fontossá válhatnak számomra.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.