Színház

Az aktivista élete és halála

PanoDráma: A csodát magunktól kell várni

  • Tompa Andrea
  • 2017. október 14.

Színház

Egy sereg nyugtalanító kérdéssel hagy ott az előadás. Ez jó. Részben jó. Mert van, ami valódi kérdésként marad velem, olyasmiként, amire Rilke azt mondja: maradjunk most a kérdésekkel, majd lassanként, egy távoli napon az életünk belenő a feleletbe. De van, ami inkább színházi eldöntetlenség.

Az előadás a fiatalon elhunyt Rózsa Milánnak állít emléket. Emlékezik és emlékeztet. Egy bátor politikai és melegjogi aktivistának (van egyáltalán nem politikai?), aki 26 évesen a halált választotta. Vajon mekkora ára van a bátorságnak? – gondolkodom. Vagy az aktivista legyen olyan, mint a jó hegymászó – a jó hegymászó az, aki él? Van-e olyan, hogy öreg aktivista? (Van egyébként, és az előadásban is szerepel. Igaz, nem székházfoglalással dolgozik, hanem szavakkal: Mécs Imre.)

Az élőkkel kezdünk. Már-már szinte kényelmetlen, hogy az előadás a közönség soraiból indul a lex CEU-val, Gulyás Márton és Varga Gergő párbeszédével (Ballér Bianka és Ivanics Tamás játsszák őket). Ők azok, akik a Sándor-palotát megdobálták, vagyis megpróbálták megdobálni, majd fogdába kerültek, a bíróság bűnösnek mondta ki és közmunkára ítélte őket. Mi a kényelmetlen vagy szokatlan abban, hogy ezt hallgatjuk? Talán csak az, hogy nincs ma köztér ebben az országban, ahol megbeszélhetnénk egy ennyire közeli és közéleti eseményt. Színházban is rendkívül ritka ez.

A PanoDráma alkotócsoport munkamódszere a verbatim, azaz szó szerint rögzített és színpadon visszaadott beszéd; ez tehát nem pusztán színházi előadás és nem is csak emlékállítás, hanem a valóságban folytatott kutatómunka. A darab szereplői maguk az alkotók is, akiket ugyanúgy színészek játszanak, mint Rózsa Milán édesanyját, különböző munkatársait, Gulyásékat, Mécs Imrét és feleségét, Magyar Fruzsinát, Misetics Bálintot és még sokakat (személyes ismerőseimet is). Ami elhangzik, az értékes, tanulságos életanyag. A 90-es évektől újjászülető dokumentarista színházi formák alkotói azt vallják: ha a néző nem jut már el a valóságig, akkor a valóságnak kell közel mennie a nézőhöz. Rózsa Milán alakja, egyedülálló (sokszor egyedül végrehajtott) tettei, mint amikor az orosz homofóbia ellen tiltakozva egy szivárványos zászlóval bemászott az orosz követségre vagy a Fidesz-székházba, még sok művet fognak ihletni. Megdöbbentő – és erre nincs kifuttatva az előadás, csak velünk marad ez a felismerés is –, hogy mennyit változott hazánk 2013 és 2017 között: milyen büntetést kaptak Gulyásék a majdnem dobálásért, és mit korábban egy Fidesz-székház-foglalásért.

Eltérően a sokszor száraz, dokumentarista színházi formától, amikor a fekete dobozban frontálisan mondják a (sok) szöveget, itt valódi színház, akciók, interakciók, sok humor és játék van. Inkább afféle dokufiction – a színház játékossá írja át az életanyagot. Pass Andrea rendező jó ritmusérzékkel szövi meg a monológok, dialógusok, közös jelenetek szövetét. Jó színházi döntés elemelni a figurákat, nőkkel játszani a férfiakat és fordítva, jelezni, hogy itt színházról van szó, ahol „eljátszanak” embe­re­ket, nem pusztán megidézik őket hideg távolságtartással. Vicces, amikor Bezerédi Zoltán Lengyel Annaként mutatkozik be (utóbbi a PanoDráma vezetője), remek szerepben van Ördög Tamás, az egyetlen, aki kritikusan és flegmán beszél a főhősről.

És bármennyire is kutatáson alapul és szó szerinti technikával készül, ez művészi alkotás, a maga szubjektív nézőpontjával. Mert a kimondatlan kiindulópont az, hogy ez a fiatal férfi nagyszerű dolgokat vitt végbe – miközben nyilván van ezzel homlokegyenest ellentétes nézőpont is.

„Milánt nagyon sok gyűlölet érte azért, amiben hitt, és azért, aki volt”, mondja Misetics Bálint az előadásban, aki a polgári engedetlenségről is „tanít”, sőt némiképp arra szólít fel, ízlésemnek túl direkten. Rózsa Milán – neve felvett, ám édesanyja nem mondja el a névváltoztatás történetét – lelke, tudata mélyére nem hatolunk, nem is tudnánk. Nem tudjuk meg, hogy mibe is roppant ő bele. Inkább csak azzal a fenyegetettséggel maradunk: irtózatos nehéz – mindig, mindenkor – szabadságharcosnak lenni, szembeszállni. Bár felsejlenek családi okok, önbántalmazás, önbizalomhiány, valami mély szeretethiány, ami egyszer csak végletesen összeállt.

Ami azonban színházi értelemben kérdéses vagy kockázatos, az bizonyos „eljátszott” szereplők alakja. Az anya figuráját Botos Éva alakítja, egyébként remekül. Ám mégsem ragadható meg könnyen ez az anya, az ő szerepe fia életében, az egyébként szintén öngyilkos alkoholista apával való kapcsolata. Az anya valahogy rejtve marad. A családi szövet nyilvánvalóan bonyolult és alig villantható mindez fel egy-két jelenetben, de itt hiányérzetem van dramaturgiailag, tartalmilag. Ugyanígy zavarba ejtő az Urbanovits Krisztina által játszott aktivista, aki dühösen dobja elénk a mondatot, hogy Milán élete és halála nem az ő felelőssége. Egyrészt persze, hogy nem, másrészt valahogy sokkoló, ahogy valaki kételymentesen ledobja a felelősséget. Mit akart vajon elmondani erről a munkatársról az előadás? – tűnődöm.

Mert egyébként annyi gyengéd szeretet van a színpadon, amennyit ritkán látni. Nem szentimentalizmus, hanem igazi, mély, emberi pillanat. Rózsa Milánt sokan szerették. Neki azonban a darabban nincs szerelme. Kérdés marad ez is.

Trafó, szeptember 6.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.