Színház

Az aktivista élete és halála

PanoDráma: A csodát magunktól kell várni

  • Tompa Andrea
  • 2017. október 14.

Színház

Egy sereg nyugtalanító kérdéssel hagy ott az előadás. Ez jó. Részben jó. Mert van, ami valódi kérdésként marad velem, olyasmiként, amire Rilke azt mondja: maradjunk most a kérdésekkel, majd lassanként, egy távoli napon az életünk belenő a feleletbe. De van, ami inkább színházi eldöntetlenség.

Az előadás a fiatalon elhunyt Rózsa Milánnak állít emléket. Emlékezik és emlékeztet. Egy bátor politikai és melegjogi aktivistának (van egyáltalán nem politikai?), aki 26 évesen a halált választotta. Vajon mekkora ára van a bátorságnak? – gondolkodom. Vagy az aktivista legyen olyan, mint a jó hegymászó – a jó hegymászó az, aki él? Van-e olyan, hogy öreg aktivista? (Van egyébként, és az előadásban is szerepel. Igaz, nem székházfoglalással dolgozik, hanem szavakkal: Mécs Imre.)

Az élőkkel kezdünk. Már-már szinte kényelmetlen, hogy az előadás a közönség soraiból indul a lex CEU-val, Gulyás Márton és Varga Gergő párbeszédével (Ballér Bianka és Ivanics Tamás játsszák őket). Ők azok, akik a Sándor-palotát megdobálták, vagyis megpróbálták megdobálni, majd fogdába kerültek, a bíróság bűnösnek mondta ki és közmunkára ítélte őket. Mi a kényelmetlen vagy szokatlan abban, hogy ezt hallgatjuk? Talán csak az, hogy nincs ma köztér ebben az országban, ahol megbeszélhetnénk egy ennyire közeli és közéleti eseményt. Színházban is rendkívül ritka ez.

A PanoDráma alkotócsoport munkamódszere a verbatim, azaz szó szerint rögzített és színpadon visszaadott beszéd; ez tehát nem pusztán színházi előadás és nem is csak emlékállítás, hanem a valóságban folytatott kutatómunka. A darab szereplői maguk az alkotók is, akiket ugyanúgy színészek játszanak, mint Rózsa Milán édesanyját, különböző munkatársait, Gulyásékat, Mécs Imrét és feleségét, Magyar Fruzsinát, Misetics Bálintot és még sokakat (személyes ismerőseimet is). Ami elhangzik, az értékes, tanulságos életanyag. A 90-es évektől újjászülető dokumentarista színházi formák alkotói azt vallják: ha a néző nem jut már el a valóságig, akkor a valóságnak kell közel mennie a nézőhöz. Rózsa Milán alakja, egyedülálló (sokszor egyedül végrehajtott) tettei, mint amikor az orosz homofóbia ellen tiltakozva egy szivárványos zászlóval bemászott az orosz követségre vagy a Fidesz-székházba, még sok művet fognak ihletni. Megdöbbentő – és erre nincs kifuttatva az előadás, csak velünk marad ez a felismerés is –, hogy mennyit változott hazánk 2013 és 2017 között: milyen büntetést kaptak Gulyásék a majdnem dobálásért, és mit korábban egy Fidesz-székház-foglalásért.

Eltérően a sokszor száraz, dokumentarista színházi formától, amikor a fekete dobozban frontálisan mondják a (sok) szöveget, itt valódi színház, akciók, interakciók, sok humor és játék van. Inkább afféle dokufiction – a színház játékossá írja át az életanyagot. Pass Andrea rendező jó ritmusérzékkel szövi meg a monológok, dialógusok, közös jelenetek szövetét. Jó színházi döntés elemelni a figurákat, nőkkel játszani a férfiakat és fordítva, jelezni, hogy itt színházról van szó, ahol „eljátszanak” embe­re­ket, nem pusztán megidézik őket hideg távolságtartással. Vicces, amikor Bezerédi Zoltán Lengyel Annaként mutatkozik be (utóbbi a PanoDráma vezetője), remek szerepben van Ördög Tamás, az egyetlen, aki kritikusan és flegmán beszél a főhősről.

És bármennyire is kutatáson alapul és szó szerinti technikával készül, ez művészi alkotás, a maga szubjektív nézőpontjával. Mert a kimondatlan kiindulópont az, hogy ez a fiatal férfi nagyszerű dolgokat vitt végbe – miközben nyilván van ezzel homlokegyenest ellentétes nézőpont is.

„Milánt nagyon sok gyűlölet érte azért, amiben hitt, és azért, aki volt”, mondja Misetics Bálint az előadásban, aki a polgári engedetlenségről is „tanít”, sőt némiképp arra szólít fel, ízlésemnek túl direkten. Rózsa Milán – neve felvett, ám édesanyja nem mondja el a névváltoztatás történetét – lelke, tudata mélyére nem hatolunk, nem is tudnánk. Nem tudjuk meg, hogy mibe is roppant ő bele. Inkább csak azzal a fenyegetettséggel maradunk: irtózatos nehéz – mindig, mindenkor – szabadságharcosnak lenni, szembeszállni. Bár felsejlenek családi okok, önbántalmazás, önbizalomhiány, valami mély szeretethiány, ami egyszer csak végletesen összeállt.

Ami azonban színházi értelemben kérdéses vagy kockázatos, az bizonyos „eljátszott” szereplők alakja. Az anya figuráját Botos Éva alakítja, egyébként remekül. Ám mégsem ragadható meg könnyen ez az anya, az ő szerepe fia életében, az egyébként szintén öngyilkos alkoholista apával való kapcsolata. Az anya valahogy rejtve marad. A családi szövet nyilvánvalóan bonyolult és alig villantható mindez fel egy-két jelenetben, de itt hiányérzetem van dramaturgiailag, tartalmilag. Ugyanígy zavarba ejtő az Urbanovits Krisztina által játszott aktivista, aki dühösen dobja elénk a mondatot, hogy Milán élete és halála nem az ő felelőssége. Egyrészt persze, hogy nem, másrészt valahogy sokkoló, ahogy valaki kételymentesen ledobja a felelősséget. Mit akart vajon elmondani erről a munkatársról az előadás? – tűnődöm.

Mert egyébként annyi gyengéd szeretet van a színpadon, amennyit ritkán látni. Nem szentimentalizmus, hanem igazi, mély, emberi pillanat. Rózsa Milánt sokan szerették. Neki azonban a darabban nincs szerelme. Kérdés marad ez is.

Trafó, szeptember 6.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.