rés a présen

„A színházi szabályokat felrúgva”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. július 30.

Színház

Szeri Viktor táncos, koreográfus

rés a présen: Nagy sikert arattál a Fatigue című kortárstánc-előadásoddal 2022-ben. Hirtelennek tűnt, pedig már a pályán voltál egy ideje. Mi tartott ennyi ideig?

Szeri Viktor: Akkor már nyolc éve aktív voltam és több előadás – Outsiders, Sandy is Going Out, Melinda álma, PHOENIX, Summit stb.– létrehozásán voltam túl önálló alkotóként vagy a Hollow nevű kollektívánkkal. Némelyik egyedibb volt, mint a Fatigue, mégis arra figyeltek fel, nemzetközi szinten. Ez annak is köszönhető, hogy bekerült az Aerowaves nemzetközi platform 20 kiválasztott előadása közé, illetve a hazai dunaPart showcase programjába is. Egy őszinte előadás létrehozása volt a célom, ahol rajtam keresztül önmagukkal is találkozhatnak a nézők. Több mint 40, különböző országokban és városokban zajló előadás után úgy gondolom, hogy az embereknek kell idő, amikor kikapcsolhatnak, és időt tölthetnek saját magukkal. Ehhez a meditatív állapothoz segít hozzá az előadás.

rap: Legutóbbi előadásod, az I Quit Ordinary Dancing a közönség és előadás összeolvadásának a manifesztuma…

SZV: Inkább összegzés. A Fatigue után nagy kihívás volt újra alkotni. Éreztem a figyelmet, nemzetközi szinten is. Tudtam, hogy a Fatigue-hoz fogják hasonlítani az előadást. Ettől kicsit szorongtam, de közben volt rengeteg ötletem, így felhasználva ezt a nyomást, csináltam egy előadást, amelynek az alapja hasonlít a Fatigue-hoz, viszont megjelennek új érdeklődések, irányok, kérdések, amelyek az előadás turnéja alatt kezdtek el foglalkoztatni, mint pl. az előadó kiszolgáltatottságának kérdése vagy a szórakoztatóipar különböző effektjeinek használata. Az előadó kiszolgáltatottságának kérdését, a szórakoztatóipar különböző effektjeinek használatát. Mindeközben a színházi szabályokat felrúgva egy olyan térrel szerettem volna dolgozni, ahol mindenki láthatja a másik reakcióit, állapotát, a néző részese a történéseknek. Érdekelt, hogy mi történik, ha felemeljük és színpadra tesszük azt, ami kint az utcán történik.

 
Fotó: Simon Iringó
 

rap: Mióta dolgozol csapatban?

SZV: Számomra már a Kortárstánc Főiskolán is elvégzése után is egyértelmű volt, hogy nem csak a test és a mozgás nyelvén fejezem ki magam. Legalább olyan fontos a látvány, a színpadkép, a zene és a hangulat, amit az előadással el szeretnék érni. 2018-ban Muskovics Gyula íróval, kurátorral és Páll Tamás multimédia-művésszel közösen álmodtuk meg a Hollow kollektívát. Fontos, hogy néha kicsekkoljak a saját munkáimból, és közösen hozzak létre projekteket olyan alkotókkal, akiknek érdekel a művészetük, az életük és az, ahogy látják a dolgokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.