rés a présen

„A színházi szabályokat felrúgva”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. július 30.

Színház

Szeri Viktor táncos, koreográfus

rés a présen: Nagy sikert arattál a Fatigue című kortárstánc-előadásoddal 2022-ben. Hirtelennek tűnt, pedig már a pályán voltál egy ideje. Mi tartott ennyi ideig?

Szeri Viktor: Akkor már nyolc éve aktív voltam és több előadás – Outsiders, Sandy is Going Out, Melinda álma, PHOENIX, Summit stb.– létrehozásán voltam túl önálló alkotóként vagy a Hollow nevű kollektívánkkal. Némelyik egyedibb volt, mint a Fatigue, mégis arra figyeltek fel, nemzetközi szinten. Ez annak is köszönhető, hogy bekerült az Aerowaves nemzetközi platform 20 kiválasztott előadása közé, illetve a hazai dunaPart showcase programjába is. Egy őszinte előadás létrehozása volt a célom, ahol rajtam keresztül önmagukkal is találkozhatnak a nézők. Több mint 40, különböző országokban és városokban zajló előadás után úgy gondolom, hogy az embereknek kell idő, amikor kikapcsolhatnak, és időt tölthetnek saját magukkal. Ehhez a meditatív állapothoz segít hozzá az előadás.

rap: Legutóbbi előadásod, az I Quit Ordinary Dancing a közönség és előadás összeolvadásának a manifesztuma…

SZV: Inkább összegzés. A Fatigue után nagy kihívás volt újra alkotni. Éreztem a figyelmet, nemzetközi szinten is. Tudtam, hogy a Fatigue-hoz fogják hasonlítani az előadást. Ettől kicsit szorongtam, de közben volt rengeteg ötletem, így felhasználva ezt a nyomást, csináltam egy előadást, amelynek az alapja hasonlít a Fatigue-hoz, viszont megjelennek új érdeklődések, irányok, kérdések, amelyek az előadás turnéja alatt kezdtek el foglalkoztatni, mint pl. az előadó kiszolgáltatottságának kérdése vagy a szórakoztatóipar különböző effektjeinek használata. Az előadó kiszolgáltatottságának kérdését, a szórakoztatóipar különböző effektjeinek használatát. Mindeközben a színházi szabályokat felrúgva egy olyan térrel szerettem volna dolgozni, ahol mindenki láthatja a másik reakcióit, állapotát, a néző részese a történéseknek. Érdekelt, hogy mi történik, ha felemeljük és színpadra tesszük azt, ami kint az utcán történik.

 
Fotó: Simon Iringó
 

rap: Mióta dolgozol csapatban?

SZV: Számomra már a Kortárstánc Főiskolán is elvégzése után is egyértelmű volt, hogy nem csak a test és a mozgás nyelvén fejezem ki magam. Legalább olyan fontos a látvány, a színpadkép, a zene és a hangulat, amit az előadással el szeretnék érni. 2018-ban Muskovics Gyula íróval, kurátorral és Páll Tamás multimédia-művésszel közösen álmodtuk meg a Hollow kollektívát. Fontos, hogy néha kicsekkoljak a saját munkáimból, és közösen hozzak létre projekteket olyan alkotókkal, akiknek érdekel a művészetük, az életük és az, ahogy látják a dolgokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”