Színház

A tudatlanság: erő!

’84

  • Gubán Mária
  • 2020. november 1.

Színház

Az Asbóth utcai Stúdió most fojtogatóan szűknek tűnik. Barna doboz, ahol a falakat lefedő, katonás rendben elhelyezett hang­falak még inkább összenyomják az amúgy sem túl tágas teret. Kálmán Eszter látványvilágának egyetlen izgalmas eleme a fejek fölött hullámzó mikrofonrengeteg. Felesleges itt minden, ami nem funkcionális, a szépség könyörtelen kigazolás áldozatává vált.

A klausztrofób érzés csak növekszik, amikor megjelennek Óceánia elégedett lakosai: „Még sosem volt ennyire jó embernek lenni!” Arcukon megszállott mosoly, mozgásuk darabos, miközben izmaik majd szétfeszülnek. Ránézésre is kényelmetlen, kifejezetten csúnya, szürke egyenruhát viselnek. Szinte érezzük, hogy a gúnya pokolian meleg: a szereplők is folyamatosan isznak a népviseletükhöz hasonló mattul palaszürke kulacsból, mely tán frappánsabb szimbóluma lenne az előadásnak, mint a plakáton szereplő, nejlonharisnyába burkolt fül.

Melyik évben is járunk? Bármikor lehet 1984. Ami történik, bármelyik rendszerre ráhúzható, amelyben kellemetlenül érezzük magunkat. Orwellnek nyilván ez volt a célja. A Belső Párt törekvései mögött nem húzódik semmi konkrét eszme, ők egyedül uralkodni akarnak, és erre megvannak a jól bejáratott módszereik, bárminő ideológiai körítés csak hátráltatná őket.

Bajomi Nagy György, a fejben folyamatosan önmagával és a rendszerrel küzdő Winston és Zsigmond Emőke, a tinédzser módra lázadó kettős ügynök, Julia épp reggeli tornát, vagy valami más kötelező Nagy Testvér-dicsőí­tő rituálét végez. Mácsai Pál oldalt ül egy bárszéken, alig várja, hogy megszólalhasson a képzeletbeli O’Brien hangján: helyben vagyunk. A mindenkori diktatúrák bevált eszközeit kitűnően használó, már-már tökéletes rendszer legtöbb szimbolikus alakja. Néha van rajta szemüveg, néha nincs, a szürke öltözéktől viszont sosem válik meg. Testtartása, intonációja és beszédtempója viszont helyettesít bármilyen jelmezt vagy álszakállat – egyszer szenvedélyes újbeszélszótár-szerkesztő, máskor ravasz proli kereskedő, végül pedig az igazi O’Brienben teljesedik ki. Hirtelen tíz centimétert nő, a szabadság ballonkabátos ideáljaként a nála sokkal magasabb Winston fölé emelkedik.

Bajomi Nagy György winstonságát egyszerűsége adja. Sugárzik róla a jóindulat, amit eleinte nehéz összeegyeztetni lázadó szellemével, de a benne forrongó, sokáig elnyomott harag végül igazi hőssé formálja. Alakjából mindvégig bámulatos gyengédség és őszinteség sugárzik. Bajomi Nagy és Mácsai párbeszédei fantasztikusan domborítják ki azt a hierarchiát, melyet Winston a saját elméjében épített ki, és alakított már-már vallássá. O’Brien a Nagy Testvér ellenpontja, egyfajta megértő, de mégis cinikus istenkép: Mácsai nyugodt, mély hangja jól hozza ezt.

Julia, a Nemiség Elleni Liga fiatal tagja, bár szervezett lázadásra hivatkozva fekszik le minden arra alkalmasnak tűnő párttaggal, valójában csak ad hoc módon vezeti le a feszültségét, kihasználva a körülmények kínálta kiskapukat. Az arcára fagyott mosoly vezényszóra olvad le, gyorsan beszél és határozottan, olyan, mint aki utánzással tanulta az érzelmeket. Mindezek ellenére őriz magában valami bájt; még nem teljesen tudta letörölni róla rendszer. A szex ebben a kontextusban csak politikai aktus, titkos fegyver: Julia is zavarba ejtő határozottsággal kezdeményez fizikai kapcsolatot egy nála majd negyedszázaddal idősebb férfival, akinek öt műfoga van és tályog a lábán.

Az első együttlétük után pedig olyannyira hozzászokunk a Winston ölében ülő Julia látványához, hogy már nehéz szexnek látnunk azt, amit egy-egy erőltetett sóhajtás és hosszú beszélgetés követ. Csak ülnek, tervezgetve, hogyan döntik meg a Nagy Testvér hatalmát. A dialógusok is gépiesek: ezeket agymosott politikai robotok folytatják, akik emberségük utolsó morzsáit keresik egymásban. Ám e jelenetek a vizuális ingerszegénységben súlyukat vesztik, nem érezzük a szexuális aktusok és a szigorú rendszer szerint zajló események közötti kontrasztot sem. A színészek mozdulatai is stilizáltak, az elidegenedett, embertelen atmoszférát a folyamatos mikrofonpaskolás tompa hangja, és egyéb idegfeszítő ricsajzenék teszik még feszültebbé és ridegebbé. A minimalista forma és a masszív tartalom ellentétben áll egymással – nehéz eldönteni, hogy ez előny-e.

A már-már közönyösen rideg részletek az eksztatikus kiteljesedés felé vezetnek. Winston három hangfalon fekszik, szájába lóg egy mikrofon: O’Brien megtanítja a kollektív valóság feltétlen elfogadására. Izmainkban érezzük a hinni tanulás fájdalmait.

A várva várt – jól ismert – „happy end” pedig az illúziók végső lerombolása. Az elektromos áram segítségével jó útra térített Winston és Julia harmonikus mosolya végképp elveszi tőlünk a reményt, és gyökerestül pusztítja el harci kedvünket. Mit tehetünk mégis egy olyan világban, ahol még a lázadásunkkal is a fennálló rendszert építjük?

A ’84 szürke és szorít. Widder Kristóf rendezése és Mikó Csaba átirata kiábrándít és talán el is keserít kicsit. De biztos, hogy mindez annyira aktuális? Hisz’ itt a szex nem tilos még, és bár gyakran megfeledkezünk róla, helyenként gondolkodni is lehet.

Örkény Stúdió, szeptember 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.