Magyar színházak Berlinben

Ahogy elmenni sem

  • Tompa Andrea
  • 2014. április 20.

Színház

"Az én hazám eltűnt, felszívódott, és ma beszéd sincs róla - mondja Kelet-Németországról Aenne Quinones, a nagy berlini befogadó színház, a HAU vezetője. - Talán ezért is szeretném megmutatni ezeket a vasfüggönyön túli országokat."

Aenne Quinones másfél éve vezeti ezt a Trafóhoz hasonlítható - és annak ihletül is szolgáló -, de hatalmas, három játszóhellyel és számos próbahellyel rendelkező gazdag intézményt, amelynek gyönyörű, szecessziós színházi épülete is van. Korábban Matthias Lilienthal irányította kilenc évig, és ő alakította ki a profilját; ma igazi hubként, szellemi és fizikai központként működik, a legtöbb nemzetközi előadó-művészeti esemény itt mutatkozik meg, és itt próbál most számos ismert független társulat a Rimini Protokolltól a She She Popig.

2012-ben progresszív, remekül összeállított román független színházi programot szerveztek, idén márciusban pedig magyar hetet számos eseménnyel. Idén ősszel ismét Romániából, sőt Moldovából lesznek darabok; akkor majd az eltűnés fenyegette bukaresti kortárs táncközpont köré szerveződnek az események.

Miért szerveznek Berlinben ilyen kelet-európai programokat? Egyrészt, mert megtehetik. A Kulturstiftung des Bundes (szövetségi kulturális alapítvány, afféle NKA) célja progresszív, innovatív művészeti és kulturális projektek támogatása, főként nemzetközi kontextusban. Másrészt a német kultúra hagyományosan kiemel, megmutat olyan területeket, amelyek a saját hazájukban kevesebb figyelmet kapnak, ezzel is támogatja őket. Például a nagyon izgalmas, de sanyarú sorsú román független színház otthonában rendszeresen kimarad a díjakból, nemzeti fesztiválokból, ahogy a magyar független színház is "kurzuson kívül" van. Harmadsorban, ami ezen az eseményen minden beszélgetésen érzékelhető: Németország különösen figyel most Magyarországra. Néha nem túl szerencsés ez a figyelem: a tavaly ősszel Berlinben szervezett, magas szintű magyar meghívottakkal tartott kultúrpolitikai párbeszéd utólag reménytelen és nem túl termékeny vállalkozásnak bizonyult, hiszen ezeket a vitákat nem lehet külföldre vinni. (Bécsben hasonló rendezvény zajlott a hét végén magyar darabokkal, bár ott épp most menesztették a szervezőt, a Burgtheatert eddig igazgató Matthias Hartmannt. A bécsi szereplést először a Nemzeti mondta le, ami természetes, Vidnyánszky meghívását Bécsbe én is inkább provokációnak tekintettem, a fellépés előtt pár nappal pedig a Krétakör - a Hartmann körüli botrányok miatt.)

A berlini program címe nehezen fordítható: Leaving is not an option? (talán Elmenni - ez jó döntés?), alcím: Aktuális művészi nézőpontok Magyarországról. A fesztiválon számos beszélgetés is van, politikus és kevésbé politikus, a művészek iránti érdeklődés feltűnő. Beszélni, kérdezni, visszakérdezni - egy olyan szellemi központban, mint a HAU, ez állandó gyakorlat. Naponta három-négy előadás is menni tud, és mindent többször játszanak el, nem a nézőtereket nyitva egyre nagyobbra, ami megviselné az előadásokat, hanem több napon keresztül játszva őket (ami nyilván költséges).

Független produkciók érkeznek, ebbe a házba ez való, s a sorozat célkitűzése is ez. Mundruczó Kornél Demenciája, a HOPParttól a sokat utazott Korijolánusz, Kárpáti Péter két darabja (egyik a "kivándorlós" Hungari), Pintér Bélától a Titkaink és Hód Adrienn Pirkad című koreográfiája látható. Ráadásként képzőművészet (Kis Varsó), dokumentumfilm (Menjek/maradjak) és koncert (Anima Sound System).

A fellépő magyar művészek nemzetközi karrierje nagyon különböző, akárcsak az "elmenetelhez" való viszonyuk. Látható, hogy nincs végleges menés, ahogy nincs örök maradás sem, nem vagy-vagy kérdések ezek. Ezzel nem akarom tagadni annak a jelentőségét, hogy sokan külföldön keresik ma a boldogulást. Főleg akik megtehetik: a nagyon fiatalok, pályájuk elején állók. Vagy akik már megcsinálták a nevüket, és így könnyen kapnak meghívásokat. Vagy akiknek nincs más választásuk, mert (csak) itthon nem tudnak fennmaradni. Schilling német területen rendez operát. Bodó a napokban mutatta be a hatodik darabját Grazban. Mundruczó többet van külföldön, mint idehaza, itthon legfeljebb kétévenként készít új darabot (a Demencia is komoly nemzetközi koprodukciós partneri listával jött létre). A HOPPart vezetője, Polgár Csaba számára a nemzetközi rendezői pályafutás most kezdett megnyílni, Münchenben dolgozott, és fog is még. Kárpáti Péter rendezőként még az elején tart. Pintér társulata korábban rengeteget turnézott, ritkán még koprodukciós partnerei is akadtak, de ő igazán "magyar": témái, nyelve, színészei - akik társalkotói, és akik nélkül elképzelhetetlen a munkája - és nem utolsósorban stabil és erős közönsége.

A fesztiválnyitó, igen jól fogadott Demencia azért fontos a német szakma számára, mondják, hogy látható legyen, mit tud Mundruczó a "saját" színészeivel (és kiváló színészei vannak ebben a darabban). A záróesemény a Titkaink, s úgy tűnik, igencsak tetszik. Az előadások, ahogy a Berliner Zeitung hangsúlyozza, képesek ellensúlyozni a sajtó keltette pánikhangulatot. Franz Wille, a Theater Heute főszerkesztője így kommentálja a fesztivált: "Egyrészt nagyon jól értjük a magyar helyzetet, másrészt sosem fogjuk teljesen felfogni, hiszen nincs róla tapasztalatunk. És a jó színház biztosan hozzátesz valamit a tapasztalathoz." Tapinthatóbbá és vonzóbbá is válik Magyarország, egy olyan hely, ahol színvonalas és kritikai szellemű előadások születnek. Bátrabb és függetlenebb ország ez, mint amilyet a hírekből ismerhetnek.

Hebbel am Ufer Berlin, március 9-16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.