Színház

Akármeddig eltarthat

Georges Feydeau: Kézről kézre

Színház

Hamvai Kornél szereti Georges Feydeau-t. Erről a vonzalomról (melyet a bohózat hajdanvolt francia mestere sajnos már értelemszerűen nem viszonozhat) adott bizonyságot Hamvai másfél éve a Tháliában, a Feydeau egyfelvonásosaiból előzékenyen összeírt Esküvőtől válóperig című darabbal.

És azóta már erről tanúskodik a Kézről kézre (La main passe, 1904) új változata is, amelyet Hamvai nem csupán lefordított, de ismételten Feydeau posztumusz társszerzőjévé előlépve féltőn a gondjaiba is vett. Az ilyen átdolgozói gesztusok mindenkor nemes szívre vallanak. Nemes szívre és erős gyakorlati érzékre, mely utóbbival azután egyengetni is lehet a régi-új darab sorsát. Alighanem részben ennek köszönhető az is, hogy egyetlen bő esztendő leforgása alatt immár a Kézről kézre harmadik bemutatóját számlálhatjuk. Először maga az átdolgozó rendezte meg Szombathelyen, majd alig pár hónapja Keszég László Miskolcon, s most immár a Madách Színház is játssza, Réthly Attila rendezésében. A bohózatírás Offenbachjáért ugyancsak lelkesedő kritikus örül is a cím szellemében kézről kézre adott darab hódításának, még ha ezúttal kevesebbet is nevetett a Feydeau-előadások - még Hamvai Kornél közreműködése előtt kikalkulált - kacajátlagánál.

A legutolsó időkig a Madách Színház a bohózatjátszás egyik végső bástyájának számított a fővárosban, s egyáltalán: a magyar színházi életben. Az a bohózatjátszási tradíció dívott itt, amely nem restelli, hogy "csupán" nevettetni-röhögtetni kíván, s amely nem próbálja rendezői színházként megvalósítani vagy mélyértelművé feldúsítani a műfajt. Már csak azért sem, hiszen a bohózat eredendően életünk legnagyobb témáit tárgyazza: a kommunikáció és az emberi kapcsolatok örök s így akár derűsen is felfogható reménytelenségét. A Kézről kézre múlt pénteki bemutatója most e bohózatjátszási gyakorlat átalakulását sejtette, akarva-akaratlanul, ám rendre a bohózat hatása ellen dolgozva. Merthogy szóljon bár a Kézről kézre kétségkívül francia férfiak és nők szerelmi állhatatlanságáról, azért mégiscsak tőrőlmetszett bohózatgyilkosságnak ítélendő az a rendezői ötlet, amely múlt századi sanzonokat, zsabadabadázást játszatott be a cselekmény és a szöveg kitüntetett fontosságú szakaszai alá-fölé. Prózai bohózatban ez ugyanis kizárólag a figyelem megosztását eredményezi, ami pedig menetrendszerűen a színészi fáradozások hatásfokát apasztja. A bohózat mint melodráma - az említett zenés megoldás a műfaji megnevezés eredeti értelmében, míg a cselekmény feszességét felszámoló érzelgős-lelkizős lötyögések a szó köznapi értelmében mutatták melodrámának a Kézről kézre több szakaszát.

Mindeközben a hajlamaiknak engedő színészek váltig a szégyent nem ismerő bohózatjátszás regiszterében érezték a leginkább komfortosan magukat. A rendezés azonban olykor még ezt is ellenük fordította, mint például az ellenzéki vezérférfiúként ékesszóló, ám szerelmesként ügyefogyott Coustouillu, azaz Magyar Attila esetében. Számára ugyanis túlméretezett belépő kerekedett: hosszúra nyújtott csetlés-botlása meg törés-zúzása a kezdeti derültséget követően önnön közönséghatását oltotta ki. "Na, ez akármeddig eltarthat" - mondta szerepe szerint a jelenet egy másik résztvevője, s a néző észleletében ez az "akármeddig" a "túl sokáig"-gal vált azonos jelentésűvé.

A tüzes szeretőből boldogtalan férjjé átalakuló Nagy Sándor játékában a hisztérikus kifakadások bizonyultak a legsikerültebb pillanatoknak, míg a pipogya, megcsalt férj státusát a házi bölcs szerepére felcserélő Hujber Ferenc éppenséggel csendesen ejtett poénjaival diadalmaskodott. A kövérkésen suta téblábolást próbálgató színész a darab - amúgy túlnyújtott - második felében jó érzékkel játszotta ki a figura naivan rosszmájú hangját, már-már a gügyeségig elmerészkedő gyerekességét. A produkció egyik bulvármágnesének szánt Pikali Gerda számára leginkább csak a fizikai vonzerő kijátszása kínálkozott, s ennek köszönhetően csípőben erősen ringatott alakítása minden alkalommal erotikus jutalompontokat szerzett, ahányszor csak hátat fordított a közönségnek. Székhelyi József ballonkabátos nyomozója lelkiismeretesen ráment a ziccerekre, s hozzá mindig más ajtón lépett be a színpadra, mint amelyiken várható lett volna (lásd még: abszurd). Barabás Kiss Zoltán kellően drabális volt ahhoz, hogy részeg dúvadként grasszálhasson a színpadon, revolverlövéseivel egy-egy percre feydeau-i sebességre késztetve az előadást.

Madách Színház, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.