Akit a könyvek sem szeretnek

A Kispolgárok a Katonában

  • Csáki Judit
  • 2012. március 23.

Színház

Az ingerküszöbünk bizonyos területeken igen magas - ez alighanem összefügg azzal, hogy más területeken meg igen alacsony. A művészet úgy általában is rosszul jön ki ebből a polarizáltságból: a rikító színekre, a felkiáltó mondatokra, a félperces klipekre, a rengeteg decibelre szocializált közönség nehezen hallja meg egy összetett mondat második felét.

Pedig a Katonában bemutatott Kispolgárokban éppen erre kell figyelni.

Zsámbéki Gábor rendezésében ugyanis ismét - mint nagyjából mindig - emberi sorsok és karakterek érzékeny és érzékletes tablója tárul elénk; nem a felszín, hanem a mélység "kiabál". A század eleji drámát Radnai Annamária fordításában a mai nyelv túltengései, gyorsan avuló stílje nélkül érezzük kortárs opusnak.

Egy család széthullása, egy élhetőnek tűnő életkép szétesése - méghozzá nem valami külső csapás, világösszeomlás okán - zajlik le előttünk; ahogy a Bagossy Levente által tervezett, falécekből épült szűkös, inkább jelzésszerű ház a színpad közepén is elemeire látszik esni. És ez a lassú, ám feltartóztathatatlannak látszó mozgás hullámzik az előadás egészén, arra sarkallva értő közönségét, hogy meghosszabbítsa Gorkij alakjainak sorsát.

A látszat: nemzedéki elkülönbözés, mert a fiataloknak nem jó, ahogy eddig volt. Tényleg nem jó: így látjuk a kezdetben nagyon is energikus, erőszakos családfőt, Besszemjenovot végtelenül magányossá válni; folytonos kitöréseiben, mindenkit leckéztető, zsémbelő parancsnokolásában ott az öregember, aki mit sem ért abból, hogy miért szaladt túl rajta és az általa hirdetett értékeken a világ és a család, hogy az általa szerzett vagyonnak és tisztességnek miért nincs vonzereje többé. Bezerédi Zoltán kidolgozott, körültekintő alakítása (melyben nemcsak a szöveg, hanem a tébláboló mozgás, a széles, majd keskenyedő gesztusok, de még a fejtartás is a helyén van) erős középpont - mellette Szirtes Ági Akulinája engedelmes és igyekvő feleség, akiben csak ritkán horgad föl némi, a férjétől importált önérzet.

Tudjuk: hamarosan forradalom, aztán még egy - és fontos figura lesz a család nevelt fiából, Nyilből, aki nemcsak a sarkára áll az apával szemben, de ideológiája is van hozzá. Lehet róla mintázni Vera Muhina patetikus munkásalakját a szovjet filmek elejéről - Szakács Györgyi mindenkire jellemző és jellegzetes ruhát adott, de tán a Nyilt játszó Ötvös Andrásra a legjobbat. Ötvös játékában még Nyil szerelme is elvi kérdés - érzelmi alapja nemigen látható; annál inkább a brutális érzéketlenség, amellyel a maga iskolázatlan munkáshelyzetéből megveti iskolázott, de érvényesülni képtelen mostohatestvéreit és szüleit is. Mindazonáltal ő nyit távlatot a Pálmai Anna játszotta tanulatlan, nincstelen, tengődő Polja előtt: a társadalmi fölemelkedését, a mozgalmi buzgóság perspektíváját - a kispolgári osztályba.

Hétköznapi emberek ezek a kispolgárok, nem annyira osztály-meghatározottságuk, mint inkább életvitelük és -lehetőségeik, pontosabban -lehetetlenségük okán. Zsámbéki rendezésében szikár és fenyegető az összkép: egy, a sorsát kezébe venni számos okból képtelen csoport a belőle kiváló egyének révén az erőszak és a pusztulás felé tart.

Az egyéni sorsok aláhullása változatos. Az életkép peremén bóklászó tanítónőnek és diáknak még egy értelmiségi csőd sem néz ki, a szomorú vénlányságba hulló saját lányt, Tatjánát - akit sűrű reménytelenségből formál meg Fullajtár Andrea - még "a könyvek sem szeretik", és már egy aláválasztott szerelemben sem reménykedhet. Pjotr, a saját fiú az intenzív döntésképtelenség - az apától való félelem és az apa iránti meddő lázadásvágy - áldozataként hullik a szabados, de legalább a felszínen színes életet ígérő bérlő ölébe. Kocsis Gergely érzéketlen téblábolása és Rezes Judit albérlőjének megjátszott élettelisége ugyanazt a semmit ígéri.

A Katona kivált jó az életképekben: bármerre néz az ember, perfekt alakításokat, kerekded figurákat lát - itt mindenki főszereplő a saját, mégoly parányi jelenetében is. És ez, vagyis a színjátszás magas foka telíti nemcsak az egyes sorsokat, de éles és gazdag jelentéssel az egész előadást is. Nem a pergő események, hanem a reménytelenség térhódítása és a latens, de mind erősebb fenyegetettség és erőszak viszi előre az előadást. Egy-egy drámai fordulat - például Tatjána öngyilkossági kísérlete vagy Pjotr "elköltözése" - a tehetetlenségében egyre megrendültebb családfő és a nézők számára egyszerre teszi láthatóvá az elkerülhetetlent. Bezerédi Besszemjonovjával csúszunk lefelé.

Máté Gábor egy alkoholista, szinte mindig részeg templomi kóristát játszik, de a részegség finom mutatása mellett a rezonőr, a felszínen cinikus, a mélységet leplező sorstalan ember mond mindig kellemetlen igazságokat a többiek szemébe. Fiókos faszékén elterülve néz és kommentál - alighanem mindenkinél okosabb. A másik "bolyongó" alak Bán János madarásza: költői figura, a mellébeszélés nagymestere, aki a madarak világáról szóló szenvedélyes mondatait a valóság elleplezésére pergeti. Mindent néz és mindent lát is - de a nem látást választja inkább.

Nyil, a jövő embere felpanaszolja, hogy míg egy francia vagy egy angol büszke rá, ha országa nevét kimondja, ő bizony semmit sem érez, ha kimondja: Oroszország. Pedig ott van körülötte: a család, melynek tagjai másként-másként hullnak alá, a környezet, amely részvétlenül nézi ezt az aláhullást - és középen a családfő, aki tényleg nem érti, mi romlott el. Ott van körülötte: Oroszország. És mi már tudjuk a jövőt. Nem Gorkij írta meg.

Katona József Színház, január 26.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.