Üres ruhák bálja

A Táp Színház bemutatja – Kálmán Eszter: Hamupipőke

  • Kristóf Borbála
  • 2012. március 23.

Színház

A Hamupipőke színészek nélküli színház, ahol a tárgyak, fények és zenék és azok finom mozgásai rajzolják meg a történetet. Azaz a történet milliomodik újramesélése helyett az előadás inkább az ismert mese asszociációs mezőjét bővítgeti, elemezgeti, régi-új kapcsolódási pontokat keres a konyhába száműzött árva lány történetéhez. Kálmán Eszter nem próbál történetet mondani, sem kizárólag a vetítésre vagy a bábszínház eszközeire hagyatkozni: színpadi akciók változatos formáit gyúrja össze színészmentes színházi előadássá.

Lassan hömpölygő, lírai folyamból bontakoznak ki a mese képei a tárgyakat a színpadon kívülről mozgató, láthatatlan kezek segítségével: az üres ruhák bálja, ahol csillogó női öltözékek kínálkoznak fel és illegnek-billegnek férfiak nélkül; összekeveredett és önmaguktól kettéváló fekete és fehér golyók; vagy az évszakok dzsessz-sztenderdekre – Summertime, Autumn leaves – hangolt váltakozása. Az előadás humorral és – olykor harsány – show-elemekkel megtűzdelt lírai elmélkedés, amely maga is billegő táncot jár: helyenként hajlamos belecsúszni pusztán szórakoztató megoldásokba vagy vizuális klisékbe – de általában azért ki is mászik belőlük.


Fotó: Puskel Zsolt

 

Az előadást szerelem és halál romantikus-szecessziós, didaktikus duettje mellett végigkíséri a Hamupipőke-mítosz feminista értelmezése is, az otthoni munkára, rejtőzködésre, várakozásra, de legalábbis passzivitásra kárhoztatott nő toposza. A tárgyakkal telezsúfolt, embereket nélkülöző térben plasztikusan jelenik meg a sokféle hiány, a passzivitás, a kiszolgáltatottság és a személytelenség. Ennek emblematikus pontja a karóba húzott ruha jelenete: patyolattiszta, könnyű, fehér ruha lebeg feketére mázolt karók felett, de hozzájuk érve bemocskolódik a szurokfekete festékkel. A beléhatoló karóktól a tisztességes nő képe pillanatok alatt változik a kurváévá.

Mindez egy Magyarországon teljesen szokatlan – és üdítő – formanyelven, gondolatritmusban tolmácsolva. Színek, textíliák és fények szimfóniáját látjuk, amely elegánsan – és a mesék világához hasonlóan – ötvözi a lírait a hétköznapival, a filozofikust a bulvárral. Jó ritmusban következnek egymás után a látványos képek: bujkálás és bálozás, tehetetlenség, férfi-, élet- és halálvárás. A befogadásra való várakozás és a befogadás idegensége feszül egymásnak. Aztán az óra éjfélt üt, és csak a fél pár cipők maradnak – zubognak az égből az őket majd jól kitöltő lábra várva.

Trafó, március 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.