Üres ruhák bálja

A Táp Színház bemutatja – Kálmán Eszter: Hamupipőke

  • Kristóf Borbála
  • 2012. március 23.

Színház

A Hamupipőke színészek nélküli színház, ahol a tárgyak, fények és zenék és azok finom mozgásai rajzolják meg a történetet. Azaz a történet milliomodik újramesélése helyett az előadás inkább az ismert mese asszociációs mezőjét bővítgeti, elemezgeti, régi-új kapcsolódási pontokat keres a konyhába száműzött árva lány történetéhez. Kálmán Eszter nem próbál történetet mondani, sem kizárólag a vetítésre vagy a bábszínház eszközeire hagyatkozni: színpadi akciók változatos formáit gyúrja össze színészmentes színházi előadássá.

Lassan hömpölygő, lírai folyamból bontakoznak ki a mese képei a tárgyakat a színpadon kívülről mozgató, láthatatlan kezek segítségével: az üres ruhák bálja, ahol csillogó női öltözékek kínálkoznak fel és illegnek-billegnek férfiak nélkül; összekeveredett és önmaguktól kettéváló fekete és fehér golyók; vagy az évszakok dzsessz-sztenderdekre – Summertime, Autumn leaves – hangolt váltakozása. Az előadás humorral és – olykor harsány – show-elemekkel megtűzdelt lírai elmélkedés, amely maga is billegő táncot jár: helyenként hajlamos belecsúszni pusztán szórakoztató megoldásokba vagy vizuális klisékbe – de általában azért ki is mászik belőlük.


Fotó: Puskel Zsolt

 

Az előadást szerelem és halál romantikus-szecessziós, didaktikus duettje mellett végigkíséri a Hamupipőke-mítosz feminista értelmezése is, az otthoni munkára, rejtőzködésre, várakozásra, de legalábbis passzivitásra kárhoztatott nő toposza. A tárgyakkal telezsúfolt, embereket nélkülöző térben plasztikusan jelenik meg a sokféle hiány, a passzivitás, a kiszolgáltatottság és a személytelenség. Ennek emblematikus pontja a karóba húzott ruha jelenete: patyolattiszta, könnyű, fehér ruha lebeg feketére mázolt karók felett, de hozzájuk érve bemocskolódik a szurokfekete festékkel. A beléhatoló karóktól a tisztességes nő képe pillanatok alatt változik a kurváévá.

Mindez egy Magyarországon teljesen szokatlan – és üdítő – formanyelven, gondolatritmusban tolmácsolva. Színek, textíliák és fények szimfóniáját látjuk, amely elegánsan – és a mesék világához hasonlóan – ötvözi a lírait a hétköznapival, a filozofikust a bulvárral. Jó ritmusban következnek egymás után a látványos képek: bujkálás és bálozás, tehetetlenség, férfi-, élet- és halálvárás. A befogadásra való várakozás és a befogadás idegensége feszül egymásnak. Aztán az óra éjfélt üt, és csak a fél pár cipők maradnak – zubognak az égből az őket majd jól kitöltő lábra várva.

Trafó, március 15.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.