Interjú

„Hogyan viselkedik a magyar”

Urbán András rendező a vajdasági magyar színjátszásról és új darabjáról

  • Artner Sisso
  • 2021. április 14.

Színház

A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház az alapítása óta elmúlt 21 évében a posztjugoszláv és a kelet-európai régió fontos színházi műhelyévé vált. A színház alapítóját a nemzeti színjátszásról és legújabb előadásáról kérdeztük.

Magyar Narancs: Bár zenés színházzal foglalkozol, az operett eddig nem bukkant fel a repertoárodban. Miért szedted most elő Zerkowitz örökbecsűjét, a Csókos asszonyt?

Urbán András: Bár Szarajevóban játsszák a Csárdáskirálynőt, tény, hogy a térségben a kelet-közép-európai vagy a magyar operett nem annyira ismert, inkább a musicalek divatosak. De a műfaji kérdések nem elsőrendűek számomra. Az már inkább, hogy az operett a 19. század 60-as, 70-es éveiben nagyon szabados, politikailag is provokatív, szemtelen műfajként kezdte, aztán Offenbach után kezdődött el a verseny, hogy ki tud butább darabbal benevezni. Elvileg mi az ősi operettformához jutottunk el valamilyen módon azzal, hogy megfogalmazzuk a kérdéseinket és válaszainkat azokra a minket érő kritikákra, melyek szerint nem foglalkozunk szép, felemelő vagy akár nemzetibb dolgokkal. Gondoltuk, akkor bemutatjuk, amit látni és hallani szeretnének, és hazudozunk mindenféle hülyeséget a színpadon arról, hogyan élünk, hogyan dolgozunk.

MN: Magyarországról jövő elvárásokról beszélünk?

UA: Amikor azt mondod, hogy magyarországi, az az én tapasztalataim alapján budapestit jelent. A jelenlegi politikai helyzetben nehéz bármit is mondani úgy, hogy azzal ne rögtön valamelyik politikai oldalt támogassam, a másikat meg támadjam. De Budapest számomra mindig zárt közeg volt, és e közeget nemhogy az nem érdekelte, hogy mi történik a Vajdaságban, de az sem, ami Nyíregyházán vagy Békéscsabán. A magyar színházi életet semmi más nem érdekelte önmagán kívül, a saját gesztenyéjét kapirgászta mindenki. Húsz éve is ezt a színházat csináltam, megélve, hogy Magyarországon a kutyát nem érdekelte, mi történik itt. Most érdekeljen, hogy fel akarnak-e épp használni valamire vagy sem? Mindegy. Szóval, amikor itt azt mondod, hogy magyar vagy, és esetleg ezt az átlagosnál keményebben mondod ki, nyilván azt a szerb többség szempontjából sem árt értelmezni. Ami egyfajta kiállás, netán lázadás is lehet. Budapesten is az.

Számomra nagyon vicces és fájdalmas, hogy mennyire megosztó ez a téma. A nemzeti politikum azt hiszi, hogy kisajátíthatja a nemzeti identitást, mint valami brandet, és megmondhatja, hogy mi a magyar, mik az összetevői, hogyan viselkedik a magyar. De a liberális oldal reakciói a viccesek, mintha nem értenék, hogy miről van szó. Most, mikor az utolsó függetleneket is kivéreztetik, mindenki hiányolja a szolidaritást, pedig annak a hiánya nem ma kezdődött. Mindemellett az a nemzeti művészeti koncepció természetesen nem érdekel, melyben attól kéne elszállni, milyen szép a nyelvünk, milyen isteni a történelmünk, és azt sem képviselem, hogy azért menjünk a színházba, hogy ott az adott nemzeti közösséghez tartozás közös élményétől magasztos, felemelő érzéseket kapjunk. Ha létezik olyan, hogy nemzeti művészet, akkor az épp a nemzeti közösség problémáival foglalkozó történet. Szerintem ezek bemutatása a nemzeti színházak egyik kötelessége, nem a romantikus bájolgás. A színház lokális műfaj, egy adott közösséghez szól elsősorban. Nekem ebben az értelemben olyan népszínház az ideálom, amelyik szókimondó és nem ismeri el az autoritást, szabadon beszél, így vállal politikai szerepet. Talán rebellis plebejus színháznak lehetne nevezni. A művészetben egyébként sincsenek tabu témák, ideje lenne ezt a gyakorlatban is erőteljesebben felmutatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.