Tánc

ArTeRrOr

  • - sisso -
  • 2012. április 2.

Színház

A Közép-Európa Táncszínház (KET) és a Gangaray Dance Company legfrissebb közös előadását a Miskolci Tánchétvége záró estjén láthattuk legutóbb. A hét éve működő tematikus rendezvény minden évben egy-egy társulatról készít pillanatfelvételt.

A KET volt hét éve az első, de reméljük, nem velük szűnik meg a program, és akad jövőre is tánctársulat, amelynek egyáltalán van repertoárja - továbbá a helyi színház is befogadja a megye egyetlen ilyen eseményét a Kocsonyafesztivál oldalvizén.

A Cirque du Soleil volt munkatársa, a már tánctanítói minőségében is hétpróbás Maday Tímea Kinga, valamint a Gangaray alapítója, a néptánc felől érkező Hámor József jegyzi a három rövid koreográfiából szorosan összeszőtt darabot. A balladisztikus mű egészén végigvonuló, a két alkotó által kifejlesztett és oktatott aikidó-partnering technika (a harcművészet és kontakttánc keveréke) és a sötét tónusú techno zene adja meg a rítust, ami a jelmezekkel, a néptáncos és modern tánctechnikai elemek finom kötéseivel szinte történetté, magánmítosszá kerekedik.

Nő és férfi finom egymásra hangolódásáról szól az első harmad, egy lassú harci tánc keretében; majd a férfi megötszöröződik, és a darab rituális férfitánccá alakul, a csűrdöngölős káosztól a rendig és vissza, átváltozásokkal, imákkal. Az utolsó részben a keleti harcművészetektől a cigány botolóig van minden, mi szemnek ingere, háttérben lassan úszó típusfigurák, dinamika és húzós zene. Viszont minden mesei szépsége mellett elefántcsonttorony ez a tánc, a formába való visszavonulás - és ez kortárs tekintettel maga a mozdulatmúzeum.

Miskolci Nemzeti Színház, február 25.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."