Az Átrium kezelői tovább üzemeltetnék az épületet

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 23.

Színház

Az Örkény Színház felajánlja színpadát a Kultúrbrigádnak.

Miután az évek óta támogatáshiánnyal küzdő Átrium színházat üzemeltető Kultúrbrigád bejelentette, egy utolsó évad után nem tudják tovább folytatni, az épület kezelői közölték: mindent megtesznek, hogy fennmaradjon a kulturális tér, akár az Átrium régebbi előadásait is játszva.–

Az Átrium nem szűnik meg, és mindent megteszünk, hogy meghatározó kulturális térként fennmaradjon. Reményeink szerint egy év elég lesz arra, hogy kitaláljuk, hogyan lehet az Átrium egy új felállásban egyszerre sikeres, működőképes és színvonalas, ahogy az utolsó 12 évben is volt

– közölték a Facebookon a jó ideje az Átrium nevű színháznak otthont adó épület üzemeltetői, azaz az Átrium Vagyonkezelő Kft tulajdonosai, Csiby Éva, Gauder Milán és Lakatos Peter.

Mint a hvg.hu írja, az egykori Átrium mozi épületét 2001-ben zárták be, majd 2012-ban nyílt meg benne a színház (akkor még Átrium Film-Színház néven); ezt a színházat vezette 2017 óta a Kultúrbrigád, azaz a Thea Art non-profit kft. csapata. Az Átrium ugyanakkor régóta szúrta a kormány szemét, ez a színház lett a kulturális tao-támogatás megszüntetésének legnagyobb áldozata, minimális, később pedig már semennyi támogatást nem kapott.

Egy éve a pénzhiány miatt a színház vezetői már bejelentették, hogy muszáj lehúzniuk a rolót, de

akkor a közönség összefogása és néhány ellenzéki önkormányzat segítsége végül még összehozott a színháznak 100 millió forintot,

azaz a kiszámítható egy éves működéshez szükséges összeg felét. Az idei évadkezdés előtt viszont közölte a színház vezetése: ezúttal már tényleg abbahagyják, mert be kellett látniuk, hogy ez a fajta működés nem fenntartható. A megszűnés okairól a hvg.hu itt írt részletesen:

A színháznak otthont adó, Margit körúti ingatlan tulajdonosai posztjukban közölték: „Természetesen minket is rémségesen elkeserít, hogy az épületet az elmúlt 6 évben használó, a színházat előadásokkal, fénnyel, jó kedvvel és közönséggel megtöltő csapat elfáradt a küzdelemben és búcsúévadot volt kénytelen meghirdetni. Elképesztően sikeres, ám küzdelmes 6 év áll mögöttük.”

Bár a jövőről egyelőre még nem tudtak konkrétumokat megfogalmazni, azt írták: „Reméljük, hogy az eddigi kizárólagos üzemeltető legsikeresebb és új produkciói továbbra is láthatóak lesznek, más társulatok is alkalmanként, illetve rendszeresen otthonra lelnek itt (mint például a most is jelenlévő  Dumaszinház).

 

Azt gondoljuk, hogy ameddig a közönség a progresszív, szókimondó, független színházra jegyet vált, addig az Átrium működni fog.

Ne feledkezzünk meg a könyvbemutatókról, a közösségi rendezvényekről, az ad6kap6 Mikulás-ünnepségeiről és számtalan egyéb sikeres programról sem: ez mind az Átrium” – írják.

Hozzáteszik: „Nincs egy magánszínháznak könnyű dolga az elmúlt években, hisz először megszűnt a tao támogatási rendszer, majd jött a covid, aztán a rezsi emelkedése, és az infláció. Nem meglepő, hogy érdemi fővárosi vagy állami támogatás nélkül, ellenszélben belefáradt a Thea Art csapata a szélmalomharcba. Sok szerencsét kívánunk nekik a jövőben, egy szép búcsút az idei évadra és mi, mint az Átrium, mint a márkanév, fizikai keretek és a lehetőség felelősei készülünk, hogy a közönségünkhöz méltó, színvonalas, progresszív, bátor társultokat és előadásokat találjunk, amik méltó utódai lesznek az elmúlt 11 év örökségének.”

Az Örkény Színhát kedden nyilatkozatot adott ki, ebben azt írják, "az Átrium Színházat az elmúlt években működtető Kultúrbrigád munkájának ellehetetlenülése a magyar színházművészet leépülésének újabb állomása.

Minél nagyobb a kultúra támogatásának politikai áthatottsága, annál reménytelenebb az élénk, sokszínű, társadalmilag hasznos kulturális élet.

A jelen színházi politika gyakorlata különösen romboló, mert az ideológiai megfelelés igényén túl ismét teret nyert az a vissza-visszatérő súlyos tévedés, hogy a magyar előadóművészet finanszírozása elmozdítható lenne a piacosítás felé. Mindkét gondolat önmagában is káros, együttesen pedig a magyar színházkultúra visszafordíthatatlan elsivatagosodásához vezet."

A nyilatkozat szerint, hogy "ha a Kultúrbrigád előadásai az Átriumban nem kerülhetnek színre, az Örkény Színház felajánlja (ahogy független társulatok esetében is tette), hogy valamely előadásukat színpadán életben tartja".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.