Interjú

„Az ideológiát szolgálják ki”

Polgár Csaba színész, rendező

Színház

Az Örkény Színház művészeti vezetőjét az új feladatkör nehézségeiről, terveiről és színészi, rendezői pályájának alakulásáról is kérdeztük.

Magyar Narancs: Tizennyolc éve vagy az Örkény Színház tagja, mi tart itt ennyi ideje?

Polgár Csaba: Végig nagyon jó feladatokat kaptam, egyszer elhívtak ugyan, de az Örkényben egyszerűen mindig nagyobb szabadságom volt, mint bárhol máshol lehetett volna. Fontos volt, hogy dolgozhassak a HOPPart Társulatban, amelyet még a főiskola után alapítottunk, Mácsai Pál ebben is partner volt, és szinte minden évben dolgoztam más független produkciókban is. Folyamatosan fejlődött, változott a színház, de azt hiszem, hogy leginkább a társulat és annak ereje tartott itt.

MN: Mi hajtott a rendezés felé?

PCS: Amikor a HOPPart megalakult, a költségvetésünk nem tette lehetővé, hogy rendezőket hívjunk. Herczeg Tamás, Mátyássy Bence és én is csináltam előadásokat. Erős Balázs, a MU Színház akkori vezetője tett egy szinte hihetetlen ajánlatot: gyertek, itt a MU Színház, azt csináltok, amit akartok. Így jöhetett létre a Korijolánusz című előadásunk, amely meghívást kapott több külföldi fesztiválra, és onnan jöttek aztán később a külföldi munkák is. Egyik rendezői munka hozta a másikat.

MN: Színészként, rendezőként vagy művészeti igazgatóként gondolsz magadra?

PCS: Mindig érdekelt a színház egésze. Sokáig azt mondtam, hogy színész vagyok, aki eljátssza, hogy rendező. Nem végeztem rendező szakot, és a manualitás terén hiányosságaim vannak, de azt hiszem, ezt pótolni tudtam. A gyakorlatban szereztem meg a rendezéshez szükséges tudást.

MN: Nagy változás ez számodra?

PCS: Persze, az, hogy minden felmerülő problémával foglalkoznom kell, meglehetős változás – és minden az alkotói energiából lop. Színészként nem lesz új bemutatóm a következő évadban, mert nem tudnék olyan szinten teljesíteni, ami elvárható lenne egy ilyen társulatban. Az idén és jövőre is rendezek egyet, ez elég jelenleg.

MN: Ezt te határoztad meg magadnak vagy közös döntés volt?

PCS: Az én döntésem volt, egy fenékkel ennyi lovat nem lehet megülni, legalábbis nekem nem megy.

MN: Nem szakítja ez meg a pályádat, nem fog hiányozni a színészet, a rendezés?

PCS: Nem úgy gondolok erre, mint valami mártír cselekedetre, amiért fel kell áldoznom a pályámat. Ma Magyarországon, ebben a szakmában sajnos pályaívről egyébként is nehéz beszélni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.