olvasópróba

Gázóra-leolvasók a Dob utcában

Színházi bemutatókat, előadásokat ajánlunk.

Tíz évvel a Gólem Színház Lefitymálva című előadásának 2011-es bemutatója után, Stuber Andrea kritikus a Revizor portálon azt az erőteljes megállapítást tette, hogy Vinnai András az évtized legjobb nyitójelenetét írta, Borgula András pedig a legjobbat rendezte. A jelenetben két gázóra-leolvasó vitatkozik azon, hogy szabad-e leolvasás céljával a Dob utcában, egy zsidónak gondolt lakástulajdonoshoz becsengetni. A zsidósággal kapcsolatos sztereotípiákat nagy adag iróniával és ön­iróniával megmutató előadás hosszú, sikeres szériát élt meg. Az alkotók most úgy gondolták, ideje elkészíteni a második részt Lefitymármegint címmel. Visszatér Antal és László, a két gázóra-leolvasó, mégpedig ugyanabban a szereposztásban: Bánki Gergely és Schmied Zoltán megformálásában. Ahogy a színlap fogalmaz, az új előadás „megpróbálja felállítani azokat a tabukat, amelyeket a Lefitymálva első részében ledöntött. Hogy aztán még lejjebb döntse őket”. A bevált névsoron más téren sem változtattak, az író ezúttal is Vinnai András, a rendező Borgula András, a további szerepekben pedig Kiss Esztert, Nagy Marit és Tamási Zoltánt láthatjuk. Az előadást azoknak ajánlják, akik nem látták az első részt (mert a kettő nem függ össze), no meg azoknak, akik látták, mert végső soron minden összefügg. Valamint zsidóknak, félzsidóknak és nem zsidóknak. (Gólem Központ, november 6. és 7.)

Fodor Annamáriától, akit az utóbbi években leginkább Pintér Bélánál láthattunk remekelni, nem állnak távol a rendhagyó előadások, performance-ok. Ilyen volt a néhai Mozsár Műhelyben futott sorozata, a Kortalan kortárs. Már ott is együtt játszott Herczeg Adrienn-nel, akivel most CUKORBABA címmel a színésznői létről készítenek egy összművészeti előadást: Fodor Annamária játssza, Herczeg Adrienn rendezi. A kiindulópont a 175 éve született Blaha Lujza élete, de az előadás nem kizárólag róla, hanem utódairól és a mai színésznők dilemmáiról is szól. „Éles és aktuális kérdéseket vet fel a női test birtoklásáról, a színpad és a magánélet határáról, a »szerelem ára« mögött húzódó elvárásokról, az áldozatvállalásról, a színésznői hivatás kihívásairól. Hallhatjuk Blaha Lujza, Gobbi Hilda, Ruttkai Éva, Psota Irén, Karády Katalin gondolatait ugyanúgy, mint mai youtuberek és celeblányok megnyilvánulásait – vajon mit jelent a sztárság, mi az allűr és hogyan alakulnak az értékrendek?” – fogalmaznak az alkotók. A napló- és interjúrészletekből, irodalmi idézetekből mozaikszerűen összeálló szöveg mellett a zene és a bábművészet eszköztárát is használják. (Klebelsberg Kultúrkúria, november 12.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.