olvasópróba

Gázóra-leolvasók a Dob utcában

Színházi bemutatókat, előadásokat ajánlunk.

Tíz évvel a Gólem Színház Lefitymálva című előadásának 2011-es bemutatója után, Stuber Andrea kritikus a Revizor portálon azt az erőteljes megállapítást tette, hogy Vinnai András az évtized legjobb nyitójelenetét írta, Borgula András pedig a legjobbat rendezte. A jelenetben két gázóra-leolvasó vitatkozik azon, hogy szabad-e leolvasás céljával a Dob utcában, egy zsidónak gondolt lakástulajdonoshoz becsengetni. A zsidósággal kapcsolatos sztereotípiákat nagy adag iróniával és ön­iróniával megmutató előadás hosszú, sikeres szériát élt meg. Az alkotók most úgy gondolták, ideje elkészíteni a második részt Lefitymármegint címmel. Visszatér Antal és László, a két gázóra-leolvasó, mégpedig ugyanabban a szereposztásban: Bánki Gergely és Schmied Zoltán megformálásában. Ahogy a színlap fogalmaz, az új előadás „megpróbálja felállítani azokat a tabukat, amelyeket a Lefitymálva első részében ledöntött. Hogy aztán még lejjebb döntse őket”. A bevált névsoron más téren sem változtattak, az író ezúttal is Vinnai András, a rendező Borgula András, a további szerepekben pedig Kiss Esztert, Nagy Marit és Tamási Zoltánt láthatjuk. Az előadást azoknak ajánlják, akik nem látták az első részt (mert a kettő nem függ össze), no meg azoknak, akik látták, mert végső soron minden összefügg. Valamint zsidóknak, félzsidóknak és nem zsidóknak. (Gólem Központ, november 6. és 7.)

Fodor Annamáriától, akit az utóbbi években leginkább Pintér Bélánál láthattunk remekelni, nem állnak távol a rendhagyó előadások, performance-ok. Ilyen volt a néhai Mozsár Műhelyben futott sorozata, a Kortalan kortárs. Már ott is együtt játszott Herczeg Adrienn-nel, akivel most CUKORBABA címmel a színésznői létről készítenek egy összművészeti előadást: Fodor Annamária játssza, Herczeg Adrienn rendezi. A kiindulópont a 175 éve született Blaha Lujza élete, de az előadás nem kizárólag róla, hanem utódairól és a mai színésznők dilemmáiról is szól. „Éles és aktuális kérdéseket vet fel a női test birtoklásáról, a színpad és a magánélet határáról, a »szerelem ára« mögött húzódó elvárásokról, az áldozatvállalásról, a színésznői hivatás kihívásairól. Hallhatjuk Blaha Lujza, Gobbi Hilda, Ruttkai Éva, Psota Irén, Karády Katalin gondolatait ugyanúgy, mint mai youtuberek és celeblányok megnyilvánulásait – vajon mit jelent a sztárság, mi az allűr és hogyan alakulnak az értékrendek?” – fogalmaznak az alkotók. A napló- és interjúrészletekből, irodalmi idézetekből mozaikszerűen összeálló szöveg mellett a zene és a bábművészet eszköztárát is használják. (Klebelsberg Kultúrkúria, november 12.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.