rés a présen

„Az üres tértől az üres térig”

Goda Gábor rendező

  • rés a présen
  • 2021. március 24.

Színház

Az Artus Stúdió alapítójával beszélgettünk

rés a présen: Mikor született a Kérész Művek című előadás-sorozat ötlete?

Goda Gábor: 2010-ben az Artus Stúdióban is meg volt hirdetve a Színházak Éjszakája. Nem volt időnk felkészülni az alkalomra, de az utolsó pillanatban arra jutottunk, hogy a kiállítótérben fogadjuk a látogatókat, ahol kötetlenül tudunk velük beszélgetni, borozni és majd közben performance-okkal lepjük meg őket váratlanul. Egy napunk volt az egészet kitalálni. Így régebbi előadásokból kimentett képekkel és az éppen folyó próbákból merített akciókkal készültünk, de aztán születtek friss jelenetek az utolsó pillanatban is. Az este végül annyira jól sikerült, hogy kipróbáltuk később is, hogy mi születik így, egynapos intenzív alkotófolyamat során. Ebben az évben készültünk az Ulysses nappalija című előadásunkra, amelyben Leopold Blum egy nap alatt bejárja Dublint, és ezzel egy időben volt a Pilisben az a 24 órás forgásom is, amiből az Egy nap fordulat született. Az kezdett foglalkoztatni, hogyan tehetünk egyetlen napot igazán tartalmassá, mintha csupán egynapnyi lenne az egész életünk, amennyi egy kérészé.

rap: Hogyan készül most egy Kérész-előadás? 

GG: A társulat tagjaival egy megadott témára egy nap alatt hozunk létre egy egyszeri performance-eseményt az üres tértől az üres térig. Nincs színpad, nincs nézőtér, kávéházi helyzetben vannak a nézők, és eközben történnek különböző akciók körülöttük, illetve bárhol a gyár területén. A néző mindenféle műfajú performance-okat lát az este során, de a Kérész Művek valójában az egész napos alkotófolyamatról szól. Amikor reggel találkozunk, üres a tér, napközben megalkotjuk a jeleneteket, és este a nézőkkel kel életre az egész folyamat. Előadás után beszélgetünk, majd elpakolunk, újra üres a tér, így ér véget a nap. Minden szereplő alkotó, és a meghatározott témára a saját nézőpontjából hozza létre a saját alkotását, és teszi hozzá az egészhez. Mint minden szertartásnak, színháznak, ennek is megvan a formája, ami egyre jobban tisztul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.