rés a présen

„Az üres tértől az üres térig”

Goda Gábor rendező

  • rés a présen
  • 2021. március 24.

Színház

Az Artus Stúdió alapítójával beszélgettünk

rés a présen: Mikor született a Kérész Művek című előadás-sorozat ötlete?

Goda Gábor: 2010-ben az Artus Stúdióban is meg volt hirdetve a Színházak Éjszakája. Nem volt időnk felkészülni az alkalomra, de az utolsó pillanatban arra jutottunk, hogy a kiállítótérben fogadjuk a látogatókat, ahol kötetlenül tudunk velük beszélgetni, borozni és majd közben performance-okkal lepjük meg őket váratlanul. Egy napunk volt az egészet kitalálni. Így régebbi előadásokból kimentett képekkel és az éppen folyó próbákból merített akciókkal készültünk, de aztán születtek friss jelenetek az utolsó pillanatban is. Az este végül annyira jól sikerült, hogy kipróbáltuk később is, hogy mi születik így, egynapos intenzív alkotófolyamat során. Ebben az évben készültünk az Ulysses nappalija című előadásunkra, amelyben Leopold Blum egy nap alatt bejárja Dublint, és ezzel egy időben volt a Pilisben az a 24 órás forgásom is, amiből az Egy nap fordulat született. Az kezdett foglalkoztatni, hogyan tehetünk egyetlen napot igazán tartalmassá, mintha csupán egynapnyi lenne az egész életünk, amennyi egy kérészé.

rap: Hogyan készül most egy Kérész-előadás? 

GG: A társulat tagjaival egy megadott témára egy nap alatt hozunk létre egy egyszeri performance-eseményt az üres tértől az üres térig. Nincs színpad, nincs nézőtér, kávéházi helyzetben vannak a nézők, és eközben történnek különböző akciók körülöttük, illetve bárhol a gyár területén. A néző mindenféle műfajú performance-okat lát az este során, de a Kérész Művek valójában az egész napos alkotófolyamatról szól. Amikor reggel találkozunk, üres a tér, napközben megalkotjuk a jeleneteket, és este a nézőkkel kel életre az egész folyamat. Előadás után beszélgetünk, majd elpakolunk, újra üres a tér, így ér véget a nap. Minden szereplő alkotó, és a meghatározott témára a saját nézőpontjából hozza létre a saját alkotását, és teszi hozzá az egészhez. Mint minden szertartásnak, színháznak, ennek is megvan a formája, ami egyre jobban tisztul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.