rés a présen

Az utolsó orkeszter

Fenyves Márk mozdulatművész, táncelméleti szakember

  • rés a présen
  • 2012. február 4.

Színház

rés a présen: Mióta létezik a Mozdulatművészeti Stúdió és az Orkesztika Alapítvány?

Fenyves Márk: Az Orkesztika Alapítványt 1991-ben alapította dr. Dienes Gedeon azzal a reménnyel, hogy keretéül szolgálhat az 1948 és 1950 közt elnémított magyar hagyományú modern tánc különböző formációinak és dr. Dienes Valéria életművének. 1998 óta szervezem az alapítvány életét, ekkor született meg a Mozdulatművészek Házának a gondolata is, ami 2001-ben az önálló Mozdulatművészeti Stúdióban valósult meg, 2004 óta - Gedeon engedélyével - az 1912-ben alapított Orkesztika Iskola jogutódaként.

 


Fotó: Cserta Gábor

 

rap: A te táncos pályád hol kezdődött, és hogyan kötődik ide?

FM: Pécsre jártam egy táncképző-zeneművészeti intézménybe, ahol alapból adott volt a lehetőség mindenféle művészeti irányok megismerésére. A szerelem kezdete az a nap volt, amikor Eck Imre (aki szerintem a 20. századi magyar modern tánc egyik csúcsfigurája) darabjában Uhrik Dórát láttam táncolni. 1991-ben a sors akaratából a MOME-n egy orkesztika-tanfolyam plakátja jött szembe. Úgy éreztem, ez kell nekem, és 20 éve élek egy másik világban. Példaképeim a mozdulatművész tanáraim, az "őrzők", akik átmentették nekünk azt a sok tudást, ami a háború előtti iskolákban felhalmozódott, olyanok mint dr. Dienes Gedeon, Berczik Sára, E. Kovács Éva, Szöllősi Ágnes, Kármán Judit.

rap: Mióta vagytok az új helyen?

FM: 2008 óta a Tagló utcában működik a stúdió, immár 600 m2 teljes funkciókkal, a táncóráktól a nyilvános gyűjteményig. De itt működik Pálosi István vezetésével a Magyar Mozdulatművészeti Társulat, melynek művészeti igazgatója vagyok, rengeteg anyagi nehézséggel persze. De keressük azokat a támogatókat, akik a 100 éves magyar hagyományú modern tánc - a mozdulatművészet ügyét - támogatnák. Részesei vagyunk a kortárstánc-világnak, még ha az élő hagyomány okán ki is lógunk a sorból. Mint legidősebb magyar iskola felelősséget érzünk az amatőr táncért is. Nyitott próbatermet üzemeltetünk, mentorprogramot, fesztivált szervezünk. 13. éve rendezzük meg január első hetében a SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivált - a rövid koreográfiák szakmai fórumát. Hogy még mindig létezik, az pusztán a személyes hitünknek köszönhető.

rap: Mit láthatunk a következő szezonban?

FM: A 100. év sokféle programot ígér, érdemes bennünket nyomon követni az online fórumokon (Facebook és mozdulatmuveszet.hu). Most a Dienes-féle mozdulatkórus-mozgalom újraindításán dolgozunk, amire várjuk a táncszerelmesek jelentkezését.

rap: Hogyan működik az archívumotok?

FM: A Mozdulatművészeti Gyűjtemény talán a legnagyobb magángyűjtemény ebben a témában. A feldolgozást 1995 óta Gedeonnal, majd a halála óta egymagam végzem, ha úgy tetszik, szerelemből. Támogatás erre a célra - az állami intézményrendszeren kívül - nincs. Több ezer dokumentum szisztematikus digitalizálása zajlik jelenleg. A gyűjtemény legértékesebb része dr. Dienes Valéria mozdulatművészeti hagyatéka - ez 1912 óta egyben lévő több ezer dokumentumot, fotót, kéziratot jelent. Folyamatosan gyarapodunk mai anyagokkal is, magánadományozásoknak köszönhetően is.

rap: Miért fontos a tánc emlékezete?

FM: Az én hitem talán abban a dienesi gondolatban mondható el, hogy "Kezdetben volt a mozdulat, és a mozdulat maga volt az élet". Vagyis vannak trendeken és színeken, ízeken felülálló, közös emberi dolgok. Nekem a mozdulatművészet az életet jelenti.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.