rés a présen

Az utolsó orkeszter

Fenyves Márk mozdulatművész, táncelméleti szakember

  • rés a présen
  • 2012. február 4.

Színház

rés a présen: Mióta létezik a Mozdulatművészeti Stúdió és az Orkesztika Alapítvány?

Fenyves Márk: Az Orkesztika Alapítványt 1991-ben alapította dr. Dienes Gedeon azzal a reménnyel, hogy keretéül szolgálhat az 1948 és 1950 közt elnémított magyar hagyományú modern tánc különböző formációinak és dr. Dienes Valéria életművének. 1998 óta szervezem az alapítvány életét, ekkor született meg a Mozdulatművészek Házának a gondolata is, ami 2001-ben az önálló Mozdulatművészeti Stúdióban valósult meg, 2004 óta - Gedeon engedélyével - az 1912-ben alapított Orkesztika Iskola jogutódaként.

 


Fotó: Cserta Gábor

 

rap: A te táncos pályád hol kezdődött, és hogyan kötődik ide?

FM: Pécsre jártam egy táncképző-zeneművészeti intézménybe, ahol alapból adott volt a lehetőség mindenféle művészeti irányok megismerésére. A szerelem kezdete az a nap volt, amikor Eck Imre (aki szerintem a 20. századi magyar modern tánc egyik csúcsfigurája) darabjában Uhrik Dórát láttam táncolni. 1991-ben a sors akaratából a MOME-n egy orkesztika-tanfolyam plakátja jött szembe. Úgy éreztem, ez kell nekem, és 20 éve élek egy másik világban. Példaképeim a mozdulatművész tanáraim, az "őrzők", akik átmentették nekünk azt a sok tudást, ami a háború előtti iskolákban felhalmozódott, olyanok mint dr. Dienes Gedeon, Berczik Sára, E. Kovács Éva, Szöllősi Ágnes, Kármán Judit.

rap: Mióta vagytok az új helyen?

FM: 2008 óta a Tagló utcában működik a stúdió, immár 600 m2 teljes funkciókkal, a táncóráktól a nyilvános gyűjteményig. De itt működik Pálosi István vezetésével a Magyar Mozdulatművészeti Társulat, melynek művészeti igazgatója vagyok, rengeteg anyagi nehézséggel persze. De keressük azokat a támogatókat, akik a 100 éves magyar hagyományú modern tánc - a mozdulatművészet ügyét - támogatnák. Részesei vagyunk a kortárstánc-világnak, még ha az élő hagyomány okán ki is lógunk a sorból. Mint legidősebb magyar iskola felelősséget érzünk az amatőr táncért is. Nyitott próbatermet üzemeltetünk, mentorprogramot, fesztivált szervezünk. 13. éve rendezzük meg január első hetében a SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivált - a rövid koreográfiák szakmai fórumát. Hogy még mindig létezik, az pusztán a személyes hitünknek köszönhető.

rap: Mit láthatunk a következő szezonban?

FM: A 100. év sokféle programot ígér, érdemes bennünket nyomon követni az online fórumokon (Facebook és mozdulatmuveszet.hu). Most a Dienes-féle mozdulatkórus-mozgalom újraindításán dolgozunk, amire várjuk a táncszerelmesek jelentkezését.

rap: Hogyan működik az archívumotok?

FM: A Mozdulatművészeti Gyűjtemény talán a legnagyobb magángyűjtemény ebben a témában. A feldolgozást 1995 óta Gedeonnal, majd a halála óta egymagam végzem, ha úgy tetszik, szerelemből. Támogatás erre a célra - az állami intézményrendszeren kívül - nincs. Több ezer dokumentum szisztematikus digitalizálása zajlik jelenleg. A gyűjtemény legértékesebb része dr. Dienes Valéria mozdulatművészeti hagyatéka - ez 1912 óta egyben lévő több ezer dokumentumot, fotót, kéziratot jelent. Folyamatosan gyarapodunk mai anyagokkal is, magánadományozásoknak köszönhetően is.

rap: Miért fontos a tánc emlékezete?

FM: Az én hitem talán abban a dienesi gondolatban mondható el, hogy "Kezdetben volt a mozdulat, és a mozdulat maga volt az élet". Vagyis vannak trendeken és színeken, ízeken felülálló, közös emberi dolgok. Nekem a mozdulatművészet az életet jelenti.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?