rés a présen

Az utolsó orkeszter

Fenyves Márk mozdulatművész, táncelméleti szakember

  • rés a présen
  • 2012. február 4.

Színház

rés a présen: Mióta létezik a Mozdulatművészeti Stúdió és az Orkesztika Alapítvány?

Fenyves Márk: Az Orkesztika Alapítványt 1991-ben alapította dr. Dienes Gedeon azzal a reménnyel, hogy keretéül szolgálhat az 1948 és 1950 közt elnémított magyar hagyományú modern tánc különböző formációinak és dr. Dienes Valéria életművének. 1998 óta szervezem az alapítvány életét, ekkor született meg a Mozdulatművészek Házának a gondolata is, ami 2001-ben az önálló Mozdulatművészeti Stúdióban valósult meg, 2004 óta - Gedeon engedélyével - az 1912-ben alapított Orkesztika Iskola jogutódaként.

 


Fotó: Cserta Gábor

 

rap: A te táncos pályád hol kezdődött, és hogyan kötődik ide?

FM: Pécsre jártam egy táncképző-zeneművészeti intézménybe, ahol alapból adott volt a lehetőség mindenféle művészeti irányok megismerésére. A szerelem kezdete az a nap volt, amikor Eck Imre (aki szerintem a 20. századi magyar modern tánc egyik csúcsfigurája) darabjában Uhrik Dórát láttam táncolni. 1991-ben a sors akaratából a MOME-n egy orkesztika-tanfolyam plakátja jött szembe. Úgy éreztem, ez kell nekem, és 20 éve élek egy másik világban. Példaképeim a mozdulatművész tanáraim, az "őrzők", akik átmentették nekünk azt a sok tudást, ami a háború előtti iskolákban felhalmozódott, olyanok mint dr. Dienes Gedeon, Berczik Sára, E. Kovács Éva, Szöllősi Ágnes, Kármán Judit.

rap: Mióta vagytok az új helyen?

FM: 2008 óta a Tagló utcában működik a stúdió, immár 600 m2 teljes funkciókkal, a táncóráktól a nyilvános gyűjteményig. De itt működik Pálosi István vezetésével a Magyar Mozdulatművészeti Társulat, melynek művészeti igazgatója vagyok, rengeteg anyagi nehézséggel persze. De keressük azokat a támogatókat, akik a 100 éves magyar hagyományú modern tánc - a mozdulatművészet ügyét - támogatnák. Részesei vagyunk a kortárstánc-világnak, még ha az élő hagyomány okán ki is lógunk a sorból. Mint legidősebb magyar iskola felelősséget érzünk az amatőr táncért is. Nyitott próbatermet üzemeltetünk, mentorprogramot, fesztivált szervezünk. 13. éve rendezzük meg január első hetében a SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztivált - a rövid koreográfiák szakmai fórumát. Hogy még mindig létezik, az pusztán a személyes hitünknek köszönhető.

rap: Mit láthatunk a következő szezonban?

FM: A 100. év sokféle programot ígér, érdemes bennünket nyomon követni az online fórumokon (Facebook és mozdulatmuveszet.hu). Most a Dienes-féle mozdulatkórus-mozgalom újraindításán dolgozunk, amire várjuk a táncszerelmesek jelentkezését.

rap: Hogyan működik az archívumotok?

FM: A Mozdulatművészeti Gyűjtemény talán a legnagyobb magángyűjtemény ebben a témában. A feldolgozást 1995 óta Gedeonnal, majd a halála óta egymagam végzem, ha úgy tetszik, szerelemből. Támogatás erre a célra - az állami intézményrendszeren kívül - nincs. Több ezer dokumentum szisztematikus digitalizálása zajlik jelenleg. A gyűjtemény legértékesebb része dr. Dienes Valéria mozdulatművészeti hagyatéka - ez 1912 óta egyben lévő több ezer dokumentumot, fotót, kéziratot jelent. Folyamatosan gyarapodunk mai anyagokkal is, magánadományozásoknak köszönhetően is.

rap: Miért fontos a tánc emlékezete?

FM: Az én hitem talán abban a dienesi gondolatban mondható el, hogy "Kezdetben volt a mozdulat, és a mozdulat maga volt az élet". Vagyis vannak trendeken és színeken, ízeken felülálló, közös emberi dolgok. Nekem a mozdulatművészet az életet jelenti.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?