Esemény

Berlin Circus Festival

  • - urfi -
  • 2016. szeptember 30.

Színház

Ennél berlinibb történetet el sem lehetne képzelni. A tempelhofi repülőtéren Zepellin gróf landolt, Hitler szónokolt, a szövetségesek repülőgépei pedig ide hordták az élelmet a blokád alatt éhező nyugat-berlinieknek. Miután 2008-ban megszűnt a légi forgalom, a városlakók csodával határos módon – és két népszavazáson – elérték, hogy ne építsék be az óriási és nyilván aranyat érő területet. A han­gárokban 1953-ban keletnémet menekültek laktak, most ázsiai és afrikai menekültek, a hatalmas mezőt pedig szabadon használhatja bárki. Ide érkezett meg ez az újcirkuszos fesztivál, amelyet két lelkes srác szervez. Tavaly kezdték, az egyikük anyjának a kertjében, de a sikert látva azonnal szponzorok álltak mögéjük és főleg a Francia Intézet, illetve adott volt egy hatalmas füves terület, ahová fel lehet húzni a cirkuszi sátrat.

false

A nem túl drága, nem túl elitista, számos, hétköznapi embereknek kitalált workshopot is tartalmazó, tíznapos programot így aztán a frankofón előadások dominálják, ami nem is baj, hiszen míg Németországban gyerekcipőben ugrál az újcirkusz, addig a franciák még mindig jobbak mindenkinél. A kíváncsiság azonban a svéd záróprodukció felé vonzott. A Svalbard társulat All Genius All Idiot című előadása tökéletesen illett a Tempelhofer Feldre és erre a laza fesztiválra.

Az egyébként komoly akrobatikai munkában szokatlanul sokat hibázó négy férfi előadó olyan kevercset alkotott, ami új szín az európai kínálatban. A popkoncert és a transzvesztita revü keveredése a hagyományos köteles és rudas elemekkel elsőre idegenül hat, de aztán magával ragad és visz az önfeledt hülyéskedéstől a sötétebb hangulatokig. Hiába tehát a gyakori túljátszottság és a néha gyermeteg poénok, a közönség nem ok nélkül őrjöng a végén. Ami után még ki lehet ülni a fesztiválbüfébe, és meg lehet nézni a naplementét, miközben a dj az esti bulira melegít.

Tempelhofer Feld, augusztus 26. – szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."