Esemény

Berlin Circus Festival

  • - urfi -
  • 2016. szeptember 30.

Színház

Ennél berlinibb történetet el sem lehetne képzelni. A tempelhofi repülőtéren Zepellin gróf landolt, Hitler szónokolt, a szövetségesek repülőgépei pedig ide hordták az élelmet a blokád alatt éhező nyugat-berlinieknek. Miután 2008-ban megszűnt a légi forgalom, a városlakók csodával határos módon – és két népszavazáson – elérték, hogy ne építsék be az óriási és nyilván aranyat érő területet. A han­gárokban 1953-ban keletnémet menekültek laktak, most ázsiai és afrikai menekültek, a hatalmas mezőt pedig szabadon használhatja bárki. Ide érkezett meg ez az újcirkuszos fesztivál, amelyet két lelkes srác szervez. Tavaly kezdték, az egyikük anyjának a kertjében, de a sikert látva azonnal szponzorok álltak mögéjük és főleg a Francia Intézet, illetve adott volt egy hatalmas füves terület, ahová fel lehet húzni a cirkuszi sátrat.

false

A nem túl drága, nem túl elitista, számos, hétköznapi embereknek kitalált workshopot is tartalmazó, tíznapos programot így aztán a frankofón előadások dominálják, ami nem is baj, hiszen míg Németországban gyerekcipőben ugrál az újcirkusz, addig a franciák még mindig jobbak mindenkinél. A kíváncsiság azonban a svéd záróprodukció felé vonzott. A Svalbard társulat All Genius All Idiot című előadása tökéletesen illett a Tempelhofer Feldre és erre a laza fesztiválra.

Az egyébként komoly akrobatikai munkában szokatlanul sokat hibázó négy férfi előadó olyan kevercset alkotott, ami új szín az európai kínálatban. A popkoncert és a transzvesztita revü keveredése a hagyományos köteles és rudas elemekkel elsőre idegenül hat, de aztán magával ragad és visz az önfeledt hülyéskedéstől a sötétebb hangulatokig. Hiába tehát a gyakori túljátszottság és a néha gyermeteg poénok, a közönség nem ok nélkül őrjöng a végén. Ami után még ki lehet ülni a fesztiválbüfébe, és meg lehet nézni a naplementét, miközben a dj az esti bulira melegít.

Tempelhofer Feld, augusztus 26. – szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.