Esemény

Berlin Circus Festival

  • - urfi -
  • 2016. szeptember 30.

Színház

Ennél berlinibb történetet el sem lehetne képzelni. A tempelhofi repülőtéren Zepellin gróf landolt, Hitler szónokolt, a szövetségesek repülőgépei pedig ide hordták az élelmet a blokád alatt éhező nyugat-berlinieknek. Miután 2008-ban megszűnt a légi forgalom, a városlakók csodával határos módon – és két népszavazáson – elérték, hogy ne építsék be az óriási és nyilván aranyat érő területet. A han­gárokban 1953-ban keletnémet menekültek laktak, most ázsiai és afrikai menekültek, a hatalmas mezőt pedig szabadon használhatja bárki. Ide érkezett meg ez az újcirkuszos fesztivál, amelyet két lelkes srác szervez. Tavaly kezdték, az egyikük anyjának a kertjében, de a sikert látva azonnal szponzorok álltak mögéjük és főleg a Francia Intézet, illetve adott volt egy hatalmas füves terület, ahová fel lehet húzni a cirkuszi sátrat.

false

A nem túl drága, nem túl elitista, számos, hétköznapi embereknek kitalált workshopot is tartalmazó, tíznapos programot így aztán a frankofón előadások dominálják, ami nem is baj, hiszen míg Németországban gyerekcipőben ugrál az újcirkusz, addig a franciák még mindig jobbak mindenkinél. A kíváncsiság azonban a svéd záróprodukció felé vonzott. A Svalbard társulat All Genius All Idiot című előadása tökéletesen illett a Tempelhofer Feldre és erre a laza fesztiválra.

Az egyébként komoly akrobatikai munkában szokatlanul sokat hibázó négy férfi előadó olyan kevercset alkotott, ami új szín az európai kínálatban. A popkoncert és a transzvesztita revü keveredése a hagyományos köteles és rudas elemekkel elsőre idegenül hat, de aztán magával ragad és visz az önfeledt hülyéskedéstől a sötétebb hangulatokig. Hiába tehát a gyakori túljátszottság és a néha gyermeteg poénok, a közönség nem ok nélkül őrjöng a végén. Ami után még ki lehet ülni a fesztiválbüfébe, és meg lehet nézni a naplementét, miközben a dj az esti bulira melegít.

Tempelhofer Feld, augusztus 26. – szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”