Esemény

Berlin Circus Festival

  • - urfi -
  • 2016. szeptember 30.

Színház

Ennél berlinibb történetet el sem lehetne képzelni. A tempelhofi repülőtéren Zepellin gróf landolt, Hitler szónokolt, a szövetségesek repülőgépei pedig ide hordták az élelmet a blokád alatt éhező nyugat-berlinieknek. Miután 2008-ban megszűnt a légi forgalom, a városlakók csodával határos módon – és két népszavazáson – elérték, hogy ne építsék be az óriási és nyilván aranyat érő területet. A han­gárokban 1953-ban keletnémet menekültek laktak, most ázsiai és afrikai menekültek, a hatalmas mezőt pedig szabadon használhatja bárki. Ide érkezett meg ez az újcirkuszos fesztivál, amelyet két lelkes srác szervez. Tavaly kezdték, az egyikük anyjának a kertjében, de a sikert látva azonnal szponzorok álltak mögéjük és főleg a Francia Intézet, illetve adott volt egy hatalmas füves terület, ahová fel lehet húzni a cirkuszi sátrat.

false

A nem túl drága, nem túl elitista, számos, hétköznapi embereknek kitalált workshopot is tartalmazó, tíznapos programot így aztán a frankofón előadások dominálják, ami nem is baj, hiszen míg Németországban gyerekcipőben ugrál az újcirkusz, addig a franciák még mindig jobbak mindenkinél. A kíváncsiság azonban a svéd záróprodukció felé vonzott. A Svalbard társulat All Genius All Idiot című előadása tökéletesen illett a Tempelhofer Feldre és erre a laza fesztiválra.

Az egyébként komoly akrobatikai munkában szokatlanul sokat hibázó négy férfi előadó olyan kevercset alkotott, ami új szín az európai kínálatban. A popkoncert és a transzvesztita revü keveredése a hagyományos köteles és rudas elemekkel elsőre idegenül hat, de aztán magával ragad és visz az önfeledt hülyéskedéstől a sötétebb hangulatokig. Hiába tehát a gyakori túljátszottság és a néha gyermeteg poénok, a közönség nem ok nélkül őrjöng a végén. Ami után még ki lehet ülni a fesztiválbüfébe, és meg lehet nézni a naplementét, miközben a dj az esti bulira melegít.

Tempelhofer Feld, augusztus 26. – szeptember 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.