Színház

Bízzatok bennünk!

Shakespeare/37

  • Sándor Panka
  • 2021. április 28.

Színház

A Trip hajó webszínházának online sorozatához 37 ismert magyar költőt, írót kértek fel egy-egy Shakespeare-dráma szabad feldolgozására.

Az első három jelenetet a Budapesti Tavaszi Fesztivál alkalmából, április 14-én mutatták be, innentől hetente láthatunk új alkotásokat, végül Shakespeare valaha írt összes drámájának adaptációjával megismerkedhetünk. Az átlagosan húszperces, etűdszerű jeleneteket Budapest rejtett helyszínein vették fel, a nyilvánosság tekintete elől elzárt házakban, ipari épületekben. A rendező és az operatőr személyén kívül közös összekötő elem a jelenetekben látható, gipszből készült Shakespeare-fej, amely alkotásonként más-más „szerepet” kap. A film és a színház műfajának vegyítése tudatos célja volt az alkotóknak. A cinematográfiai eljárást a Dogma-filmek ihlették, így a színházhoz is közelítve a jeleneteket minden esetben egyetlen snittben vették fel – ez lenne tehát a film/színháznak elnevezett „új” műfaj. Csakhogy ez a koncepció az eddigi négy előadás során inkább kisebb, mint nagyobb sikerrel valósult meg.

Az első átiratban Erdős Virág a Rómeó és Júliát gondolta tovább a szerelmesek halála után, a Törley-mauzóleumban. A szülők értetlenül állnak gyermekük holtteste felett, sajátos gyászbeszédükben a szülői nevelés tipikus mondatai hangzanak el. Nőj már fel végre, ideje lenne észhez térni, legközelebb nem leszünk ilyen elnézőek, tudod, hogy mindent meg lehet beszélni, na, álljon meg a nászmenet. A számonkérések és szidalmak sajnos sablonosak maradnak, nem kapnak pluszjelentést. Hiába az izgalmas helyszín és a figyelemre méltó operatőri munka, a jelenet egyfajta helyzetgyakorlatra hasonlít. A magas színvonalú színészi játék (Tóth Ildikó, Györgyi Anna, László Zsolt és Szikszai Rémusz) ellenére a feldolgozás üres maradt, megrendülést nem érzünk, a hősök jelleméhez nem kerülünk közelebb.

 
Fotó: Meister Natália Nóra 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.