Tánc

Slippery, avagy Kicsúszik a szánkon

  • Sisso
  • 2021. április 28.

Színház

A kortárs táncot és a stand-upot keresztező sorozatot indított az Aulea Alapítvány; ismert előadókat láthatunk közéleti, társadalmi problémákra reflektálni a 10–15 perces jelenetekben, akik közben táncolni, nevettetni sem szégyellenek.

Az első alkalom első előadója, a Hodworksből is ismert Molnár Csaba a The Dívöl című jelenetben abszurd, bizarr humorral kísérletezett. Lucifer vonult be itt teljes pompában, szarvakkal, flitteres bohócruhában, a Los Angeles-i show-műsorok világát idézve. Molnár konkrétan mindenét megmutatva az önelfogadásról és a gyáva né­pek hazátlanságáról szónokol. Andrássy Máté (képünkön), a hazai fizikai színház „sztárja” a Hova tegyem a kulcsot? című etűdben egyszerre idézte meg Örkény és Beckett szellemét (szakértők: Vinnai András és Fülöp László). Az elkötelezett művészek munkanélküliségét, reményvesztettségét mutatva meg, és a rejtélyt magát, hogy végül a szövegből bomlott-e ki a mozgás, vagy a mozdulatból a beszéd.

Juhász Kata orvos és táncos minden tapasztalatát (a Frenák Pál Társulattól a körzeti rendelőig) összesűrítette a Szerény javaslat című (librettó: Lóky Tamás), egy szuszra elmondott nemzeti boldogságstratégiai balettjébe. Csak boldogságvakcina legyen elég! Végül Nagy Csilla, aki mindig belerakja a csavaros eszét is a mások koreográfiáiba, a Cipollinában (Ujvári-Pintér György élő zenéjére) a választások eredményét rakta ki tarot kártyán, a miniszterelnök megrendelésére. Politikus ezotériaparódia, kontrollált transzban táncolva. A végén senki nem nevetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.