Tánc

Slippery, avagy Kicsúszik a szánkon

  • Sisso
  • 2021. április 28.

Színház

A kortárs táncot és a stand-upot keresztező sorozatot indított az Aulea Alapítvány; ismert előadókat láthatunk közéleti, társadalmi problémákra reflektálni a 10–15 perces jelenetekben, akik közben táncolni, nevettetni sem szégyellenek.

Az első alkalom első előadója, a Hodworksből is ismert Molnár Csaba a The Dívöl című jelenetben abszurd, bizarr humorral kísérletezett. Lucifer vonult be itt teljes pompában, szarvakkal, flitteres bohócruhában, a Los Angeles-i show-műsorok világát idézve. Molnár konkrétan mindenét megmutatva az önelfogadásról és a gyáva né­pek hazátlanságáról szónokol. Andrássy Máté (képünkön), a hazai fizikai színház „sztárja” a Hova tegyem a kulcsot? című etűdben egyszerre idézte meg Örkény és Beckett szellemét (szakértők: Vinnai András és Fülöp László). Az elkötelezett művészek munkanélküliségét, reményvesztettségét mutatva meg, és a rejtélyt magát, hogy végül a szövegből bomlott-e ki a mozgás, vagy a mozdulatból a beszéd.

Juhász Kata orvos és táncos minden tapasztalatát (a Frenák Pál Társulattól a körzeti rendelőig) összesűrítette a Szerény javaslat című (librettó: Lóky Tamás), egy szuszra elmondott nemzeti boldogságstratégiai balettjébe. Csak boldogságvakcina legyen elég! Végül Nagy Csilla, aki mindig belerakja a csavaros eszét is a mások koreográfiáiba, a Cipollinában (Ujvári-Pintér György élő zenéjére) a választások eredményét rakta ki tarot kártyán, a miniszterelnök megrendelésére. Politikus ezotériaparódia, kontrollált transzban táncolva. A végén senki nem nevetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.