Még nem járhatnak egyedül színházba a 18 év alattiak

  • narancs.hu
  • 2021. április 30.

Színház

Hivatalosan csak olyan kísérővel mehetnek, akinek van védettségi igazolványa.

hhoz, hogy a 18 éven aluliak színházba vagy más kulturális intézménybe mehessenek a küszöbön álló nyitás után, egy védettségi igazolvánnyal rendelkező személynek kell kísérnie őket – ezt Fekete Péter kulturális államtitkár  tájékoztatóján erősítették meg a hvg.hu információi szerint.

Fekete azonban elmondta azt is, hogy ettől függetlenül kinyithatnak az ifjúsági színházak is, miután legalább 4 millióan megkapták az oltást, a 18 évek felügyeleti joga pedig átruházható egy nagymamára vagy családtagra, aki már megkapta az oltást, vagy csoportot kísérő pedagógusra is.

Az információ szerint tehát 18 év alatt csak az mehet majd egyedül színházba, aki megkapta az oltást. Mivel azonban csak a 16 és 18 év közöttiek oltására van lehetőség, ez azt is jelenti, hogy amíg a szabályok érvényben vannak, addig 16 év alatt nem járhat senki egyedül színházba - teszik hozzá. A nézők védettségi igazolványát a színház munkatársainak kell majd ellenőrizni.

A hvg.hu-nak nyilatkozó források szerint viszont az előzetes várakozásokkal ellentétben a színészek és a kulturális intézmények más fellépői számára nem lesz kötelező a védettségi igazolvány. Azoknak a dolgozóknak, akiknek ezzel nem rendelkeznek, kötelező lesz a maszkviselés, de a fellépők mentesülhetnek ez alól a szabály alól. Így a felelősség csak a színházigazgatókra hárul, hogy engedik-e színpadra lépni azokat, akik nem oltatták be magukat. 

Emlékeztetnek arra is, hogy Fekete Péter korábban azt hangoztatta: ha a kulturális nyitás következtében berobban a negyedik hullám, azért az intézményvezetőket terheli majd a felelősség.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.