Bodolay Géza veszi át az SZFE Színházművészeti Intézetének vezetését

  • narancs.hu/HVG
  • 2020. november 26.

Színház

Az új intézetvezető elmondta, nem ő fogja pacifikálni az SZFE-n kialakult helyzetet.

A HVG írta meg csütörtök délután, hogy Bodolay Géza, a Demeter Szilárd vezette Petőfi Irodalmi Múzeumhoz tartozó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet igazgatója, Jászai Mari-díjas rendező lesz a Színház és Filmművészeti Egyetem Színházművészeti Intézetének új vezetője. A korábbi vezető, Bagossy László, akit 2018 januárjában neveztek ki, az SZFE alapítványi átalakulása és autonómiájának korlátozása elleni tiltakozásul 2020. augusztus 31-én lemondott.

Bagossy akkor úgy fogalmazott: „A hatalom emberei ma már házról házra járnak - bárkit, aki nem tetszik nekik, kirángathatják az intézményeiből, épületeiből, üzleteiből.”

A HVG értesülését mind az egyetem, mind Bodolay Géza megerősítette, és elmondták, hogy az új intézetvezető már alá is írta az egy évre szóló szerződést.

Bodolay Géza 1975 és 1981 között Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán tanult magyar–összehasonlító irodalomtörténet–művészettörténet szakon, 1984-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskola színházrendező szakán, 2003-ban színházművészetből művészdoktori fokozatot szerzett ugyancsak az SZFE-n.

A főiskola után 1984–1989 között a Szegedi Nemzeti Színház, 1989–1992 között a kecskeméti Katona József Színház, 1992–1998 között a Nemzeti Színház rendezője volt. 1998–2008 között a kecskeméti Katona József Színház igazgató-főrendezőjeként, ezt követően 2009-2018 között a Szegedi Nemzeti Színház főrendezőjeként dolgozott. Tanított a József Attila Tudományegyetemen, a Nemzeti Színiakadémián, és óraadóként dolgozott a Károli Gáspár Református Egyetemen, illetve kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetemen is.

A HVG megkeresésére kinevezése kapcsán úgy fogalmazott: „a helyzetet szerencsére nem nekem kell pacifikálni, hanem a békétleneknek egymással, az én feladatom ugyanaz lesz, mint kiváló elődeimé: az egykori színházi 'tanszak' – a bolognai rendszer óta: 'intézet' megszervezése és vezetése”.

A rendezővel 2013-ban, a Dörner György-féle Újszínházbeli rendezése után a Magyar Narancs is készített interjút.

Mit keres Bodolay Géza az Újszínházban? - Interjú a rendezővel

Bár neve szerepelt Dörner György botrányos pályázatában, akkor az igazgató nem kereste meg. Bodolay nyílt levélben tiltakozott, hogy nevét összemossák a pályázat szövegével, most mégis Móricz-rendezésével kezdik az évadot a Paulay Ede utcában. Több levélváltásban készült interjúnkban megpróbáltuk megtudni, hogy is van ez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.