Színház

Boszorkánykonyha

L. Frank Baum: Óz, a csodák csodája

Színház

Gyerekdarab, zenés darab, s hozzá ráadásul egy örökzöld filmklasszikusból adaptálva: az Ózra mindig lesz közönség, igazán megéri hát időről időre elővenni. A Vígszínház épp ezt teszi, hiszen az 1991-től futó hosszú és oly sikeres széria nyomában most újra bemutatta a sárgaköves út, a Smaragdváros meg a rubinpiros cipő meséjét, ezúttal Marton László rendezésében.

Az új előadás már a bemutató estéjén formásnak és kellemesnek bizonyult, bár a közönség 12 évnél valamelyest idősebb felében könnyen támadhatott némi hiányérzet az új Óz láttán – és hallatán. Mert ha túl is tesszük magunkat azon a bökkenőn, hogy egy zenés darab zenei alapja és kórusrészei felvételről szólnak, azért az így is váltig alapkövetelmény marad, hogy az a néhány „itt és most” éneklő színész profin uralja – amúgy igen szerény vokális követelményeket támasztó – szólamát. Nem így történt: a legtöbb szám megszólaltatása az eleve problematikus magyar színészéneklés átlagát is inkább csak közelítette, s ez még egy drukkal teljes bemutatón is picit kevés. Pláne, hogy valami hasonló történt a szerepformálás terén is: mintha Dorothy és társai még csak most keltek volna útra a nagy Ózhoz, hogy alapos szerep­instrukciókat kérjenek tőle. Így aztán Szilágyi Csenge Dorothy-alakítása egyelőre a becsületes fáradozásért méltatható, Csapó Attila Macskákból eredeztetett Gyáva oroszlánja pedig példás igyekezettel fintorog, de figurát mégis leginkább a Bádogembert játszó Wunderlich József teremt, akinek fémarca meglepő rokonságot mutat Buster Keaton hajdani faarcával.

A bemutató estéjén ott ült a nézőtéren az 1991-es produkció több szereplője, s ketten a színpadon is bizonyították és biztosították a folytonosságot: Kútvölgyi Erzsébet és Tahi Tóth László. Kútvölgyi ráadásul eredeti kettős szerepét, azaz Miss Gultchot és a gonosz Nyugati Boszorkányt játszotta – félreismerhetetlen színészi nagyságot jelezve. Boszorkánykonyhai magánszáma több volt, mint parádés betét, és több volt, mint a tiszta intonációjú, szép énekhang első felbukkanása az előadásban: a színészi jelenlét, a bohócvér és a közönséggel való összhangteremtés varázslata vált valósággá e röpke pár percben. Sajnálhattuk is, hogy a Nyugati Boszorkány kisvártatva eltűnt a süllyesztőben, s még inkább sajnálhatjuk azt, hogy Kútvölgyi Erzsébet színészi rangja és foglalkoztatottságának mértéke nyilvánvalóan nem áll arányban egymással.

Tahi Tóth László megható esettsége, Lukács Sándor öreglegényes bája és Hegyi Barbara tündérmosolyú unalma mellett okvetlenül feltűnt még Kentaur impozáns és lejtős forgójával a Kansasra lecsapó tornádót is megidéző színpadképe. S persze feltűntek a bábok és a bábosok is (bábrendező: Ellinger Edina, bábtervező: Hoffer Károly), akik már most tökéletesen kitöltik a maguk helyét és szerepét az előadásban, a gyermek- és felnőttközönség közös örömére. Ahogyan tökéletesen ura már a maga szerepének az az eleven kiskutya is, amelyik Totóként bújik meg kosárban, és fut keresztül a színpadon egy őstehetség természetességével.

Vígszínház, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.