Színház

Boszorkánykonyha

L. Frank Baum: Óz, a csodák csodája

Színház

Gyerekdarab, zenés darab, s hozzá ráadásul egy örökzöld filmklasszikusból adaptálva: az Ózra mindig lesz közönség, igazán megéri hát időről időre elővenni. A Vígszínház épp ezt teszi, hiszen az 1991-től futó hosszú és oly sikeres széria nyomában most újra bemutatta a sárgaköves út, a Smaragdváros meg a rubinpiros cipő meséjét, ezúttal Marton László rendezésében.

Az új előadás már a bemutató estéjén formásnak és kellemesnek bizonyult, bár a közönség 12 évnél valamelyest idősebb felében könnyen támadhatott némi hiányérzet az új Óz láttán – és hallatán. Mert ha túl is tesszük magunkat azon a bökkenőn, hogy egy zenés darab zenei alapja és kórusrészei felvételről szólnak, azért az így is váltig alapkövetelmény marad, hogy az a néhány „itt és most” éneklő színész profin uralja – amúgy igen szerény vokális követelményeket támasztó – szólamát. Nem így történt: a legtöbb szám megszólaltatása az eleve problematikus magyar színészéneklés átlagát is inkább csak közelítette, s ez még egy drukkal teljes bemutatón is picit kevés. Pláne, hogy valami hasonló történt a szerepformálás terén is: mintha Dorothy és társai még csak most keltek volna útra a nagy Ózhoz, hogy alapos szerep­instrukciókat kérjenek tőle. Így aztán Szilágyi Csenge Dorothy-alakítása egyelőre a becsületes fáradozásért méltatható, Csapó Attila Macskákból eredeztetett Gyáva oroszlánja pedig példás igyekezettel fintorog, de figurát mégis leginkább a Bádogembert játszó Wunderlich József teremt, akinek fémarca meglepő rokonságot mutat Buster Keaton hajdani faarcával.

A bemutató estéjén ott ült a nézőtéren az 1991-es produkció több szereplője, s ketten a színpadon is bizonyították és biztosították a folytonosságot: Kútvölgyi Erzsébet és Tahi Tóth László. Kútvölgyi ráadásul eredeti kettős szerepét, azaz Miss Gultchot és a gonosz Nyugati Boszorkányt játszotta – félreismerhetetlen színészi nagyságot jelezve. Boszorkánykonyhai magánszáma több volt, mint parádés betét, és több volt, mint a tiszta intonációjú, szép énekhang első felbukkanása az előadásban: a színészi jelenlét, a bohócvér és a közönséggel való összhangteremtés varázslata vált valósággá e röpke pár percben. Sajnálhattuk is, hogy a Nyugati Boszorkány kisvártatva eltűnt a süllyesztőben, s még inkább sajnálhatjuk azt, hogy Kútvölgyi Erzsébet színészi rangja és foglalkoztatottságának mértéke nyilvánvalóan nem áll arányban egymással.

Tahi Tóth László megható esettsége, Lukács Sándor öreglegényes bája és Hegyi Barbara tündérmosolyú unalma mellett okvetlenül feltűnt még Kentaur impozáns és lejtős forgójával a Kansasra lecsapó tornádót is megidéző színpadképe. S persze feltűntek a bábok és a bábosok is (bábrendező: Ellinger Edina, bábtervező: Hoffer Károly), akik már most tökéletesen kitöltik a maguk helyét és szerepét az előadásban, a gyermek- és felnőttközönség közös örömére. Ahogyan tökéletesen ura már a maga szerepének az az eleven kiskutya is, amelyik Totóként bújik meg kosárban, és fut keresztül a színpadon egy őstehetség természetességével.

Vígszínház, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.