Tánc

Bozsik Yvette Társulat: Préda

  • Sisso
  • 2013. október 26.

Színház

A hálószoba felől közelítünk a történethez, préda benne minden nő és vadász minden férfi. A prédák ügyesek, letáncolják egymást, különös tekintettel Valencia James afrobalettszólójára, amely a darab kiemelkedő teljesítménye.

A férfiak közül a színészi játék és a jelenlét miatt Vati Tamás a szerető és pusztító férfi képében fészkeli be magát a nézői fantáziába. Halott táncosnőt élesztget tánccal egy hosszú és ütős jelenetben, és ekkor eszünkbe jut a pusztítás és az építkezés, a kultúraféltés, a harmónia, a béke utáni vágy. Mitikus történetek emlékképei merülnek fel, a halálra táncoltatott lány balladájától kezdve Kőműves Kelemenné történetén és uralkodónők nagy tragédiáin át a Tibeti halottaskönyvig. A díszletként szolgáló, belülről megvilágított téglalapok pedig rendre megkönnyítik a gondolkodást. Franciaágy, ravatal, városfal, gumiszoba, mentális gát, dominó, kártyavár - élő díszlet épül belőlük, amelyet a táncosok mozgatnak.

Jean-Philippe Heritier svájci zeneszerző nem először szerzett Bozsik Yvette-nek zenét. Jól érzékelhető, hogy a koreográfia és a zene szinte együtt alakult véglegessé. Juristovszky Sosa jelmezei vadak és viharvertek, ám vannak annyira szerények, hogy szépségüket a viselőik teszik teljessé. A megbékélés, a visszatérés koreográfiája ez, tehát semmi korszakalkotó. Horváth Juditnak a színház kerengőjében látható fekete-fehér fotói viszont egészen plasztikusan megmutatják a húszéves társulat és a koreográfus mögött lévő munka kemény és szép, igazán emberi arcait.

Nemzeti Táncszínház, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.