Tánc

Bozsik Yvette Társulat: Préda

  • Sisso
  • 2013. október 26.

Színház

A hálószoba felől közelítünk a történethez, préda benne minden nő és vadász minden férfi. A prédák ügyesek, letáncolják egymást, különös tekintettel Valencia James afrobalettszólójára, amely a darab kiemelkedő teljesítménye.

A férfiak közül a színészi játék és a jelenlét miatt Vati Tamás a szerető és pusztító férfi képében fészkeli be magát a nézői fantáziába. Halott táncosnőt élesztget tánccal egy hosszú és ütős jelenetben, és ekkor eszünkbe jut a pusztítás és az építkezés, a kultúraféltés, a harmónia, a béke utáni vágy. Mitikus történetek emlékképei merülnek fel, a halálra táncoltatott lány balladájától kezdve Kőműves Kelemenné történetén és uralkodónők nagy tragédiáin át a Tibeti halottaskönyvig. A díszletként szolgáló, belülről megvilágított téglalapok pedig rendre megkönnyítik a gondolkodást. Franciaágy, ravatal, városfal, gumiszoba, mentális gát, dominó, kártyavár - élő díszlet épül belőlük, amelyet a táncosok mozgatnak.

Jean-Philippe Heritier svájci zeneszerző nem először szerzett Bozsik Yvette-nek zenét. Jól érzékelhető, hogy a koreográfia és a zene szinte együtt alakult véglegessé. Juristovszky Sosa jelmezei vadak és viharvertek, ám vannak annyira szerények, hogy szépségüket a viselőik teszik teljessé. A megbékélés, a visszatérés koreográfiája ez, tehát semmi korszakalkotó. Horváth Juditnak a színház kerengőjében látható fekete-fehér fotói viszont egészen plasztikusan megmutatják a húszéves társulat és a koreográfus mögött lévő munka kemény és szép, igazán emberi arcait.

Nemzeti Táncszínház, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.