rés a présen

"Nem találtam magamban a puckságot"

Ellinger Edina bábszínész

  • rés a présen
  • 2013. október 26.

Színház

rés a présen: Mikor köteleződtél el a bábszínészetnek?

Ellinger Edina: Valójában azért mentem a Kolibri Színház stúdiójába, mert nem vettek fel színész szakra, de ennek köszönhetem, hogy "beleütköztem" a szakmába.Ez egy annyira egyértelmű találkozás volt, hogy onnantól kezdve számomra teljesen világos volt, hogy a báb felé visz az utam, és ez máig nem változott.

rap: Mióta dolgozol a Budapest Bábszínházban, és milyen igazán emlékezetes előadásokat értél meg itt?

EE: 2004-ben diplomáztam, és azóta vagyok tagja a színháznak. A legelső előadásom a Rumi László rendezte Vadhattyúk volt, ami örök kedvenc marad. Tengely Gábor számomra az első számú bábrendező, minden eddigi rendezői találkozásunk végeredménye nagyon értékes. Ő az, akivel nagyon jól egymásra hangolódunk, és aki nem feltétlenül egy szerepkörbe lát bele, hanem izgalmas feladatokat kapok tőle. Ha visszaforgathatnám az időt, a Líra és epika című előadásba állnék be szívesen. Nem egy konkrét szerep miatt, hanem azért a szellemiségért, amit a Mácsai Pál rendezte produkció képvisel. A friss előadások közül a Semmi volt rám nagy hatással. A legfrissebb saját előadásélményem a Pettson és Findusz, ami már most örök szerelemnek tűnik. A rendezővel, a most diplomázott Bereczki Csillával nagyon jól tudtunk dolgozni, a tervező, Lisztopád Krisztina világa pedig annyira megfogott, hogy első rendezésemhez őt kértem fel alkotótársnak.

rap: Hogyan viszonyul az ember bábszínészként a szerepálmokhoz?

EE: Volt szerepálmom, és a lehető legrosszabb voltam benne: Puck a Szentivánéji álomban; egyszerűen nem találtam magamban a puckságot. Azóta nem hiszek a szerepálmokban, mert vannak olyan szerepek, amik akkor is megtalálnak, ha nem gondoltál rájuk. Ilyen volt Findusz, amit az egyik legjobb munkámnak érzek, és ilyen volt a gonosz úrnő a Csillagfiúban. Ami kikerül, azt nem kellett eljátszanod.

rap: Milyen bemutatók várhatók az évad elején?

EE: Az első a Boribon és Annipanni lesz október 8-án. Ez a szívemnek nagyon kedves és fontos előadás, mert ez az első rendezésem. Ezt követi Tengely Gábor rendezésében Az iglic, amely kifejezetten felnőtteknek, a Katona József Színházzal együttműködésben készülő produkció.

rap: Szerinted hová tart a hazai bábművészet, és ebben a te színházadnak milyen szerepe van?

EE: Ma Magyarországon érdemes bábszínésznek lenni, mert a kísérletezés és a sokszínűség ezt a szakmát erősen jellemzi. Az elmúlt évadban az ifjúsági előadásainkkal sikerrel szólítottunk meg egy olyan réteget, amely nem feltétlenül gondolkodik a báb műfajában: nem adtuk fel azt a harcot, hogy a bábszínháznak Magyarországon lehet felnőtt közönsége. Persze van olyan előadás a repertoáron, ami az én ízlésemnek nem felel meg, de azt a fontos feladatunkat sem felejtjük el, hogy a legkisebbeket, a három-négy éveseket igényes stílussal szólítsuk meg.

rap: Bábozol a gyerekeidnek?

EE: Nem. Szoktam játszani velük, ami azt jelenti, hogy bármilyen műanyag állatot, például egy zsiráfot megfogok és megmozdítok azért, hogy a gyerekeim örömet leljenek benne, de nem figyelem, milyen az állat-báb nézési iránya. A kétéves ikerfiaimnál még mindig az működik legjobban, ha egy ajtónak nekimegyek.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.