Színházi melléklet - rés a présen

A 190. évad

Kiss Csaba, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója

  • rés a présen
  • 2013. október 20.

Színház

rés a présen: Hogyan vetted át tavaly a színházat, mik voltak a fő rövid távú terveid, és mi az, ami megvalósult?

Kiss Csaba: Az artisták halálugrásnak nevezik ezt a mutatványt. Az igazgatóválasztás zaklatott, fűtött légkörében nem is gondoltam bele, hogy egy háromtagozatos, több mint 300 alkalmazottal dolgozó, több mint 1 milliárd forintos költségvetésű intézmény vezetése nem hasonlítható korábbi színházi tapasztalataimhoz. A kijózanodás utáni első és legfontosabb tervünk - a művészeti tanácscsal együtt - az új társulat felépítése, erős, karakteres repertoár kialakítása és a közönség bizalmának megnyerése volt.

rap: Van-e olyan darab, ami az előző érából repertoáron van még, és sikeres?

KCS: Gyakorlatilag nulláról indultunk, hiszen egyeztetési, illetve anyagi nehézségek miatt egyetlen darabot sem tudtam műsoron tartani az előző korszak produkciói közül. Három nyári előbemutatóval indultunk, és fél év alatt igen feszített tempóban, az új társulat minden tagját megmozgató próbafolyamattal december elsejéig tíz premiert tartottunk. A nézők örömmel fogadták a sokkal nyitottabb, dinamikusabb, gazdagabb színházi szemléletet, jegy- és bérleteladásaink jelentősen emelkedtek. A tavalyi évadot több mint 129 ezres fizető nézőszámmal zártuk. Ezzel továbbra is a Miskolci Nemzeti Színház az ország leglátogatottabb vidéki színháza.

rap: Mivel kezdi az évadot a színház? Milyen bemutatók lesznek ebben a félévben?

KCS: A most induló a 190. évad a színház történetében, ugyanis a Miskolci Nemzeti Színház a mai Magyarország első magyar nyelvű kőszínháza. Az idei műsortervünkben 19 új bemutató szerepel, és 7 tavalyi előadásunkat továbbra is műsoron tartjuk. Az évad drámája Weöres Sándor Holdbeli csónakosa lesz, Márkos Albert új zenéjével, Keszég László rendezésében. Az évad kortárs szerzője Tasnádi István lesz. Különösen fontos számunkra az erős zenés repertoár, ezért a Lili bárónő fiatalokat is vonzó, új szellemű előadása mellett a My Fair Ladyt, valamint A négyszögletű kerek erdőből készült új gyerekmusicalt is bemutatjuk. A Nabucco tavalyi sikerén felbuzdulva az idén két operabemutatót tervezünk, a Don Giovannit Szabó Máté rendezésében mutatjuk be, és utána műsorra tűzzük Vajda János új művét, a Don Cristobal/Don Perlimplint. A frissen alakult Miskolci Balett három új bemutatóval jelentkezik. Folytatódik az európai színiakadémiák vizsgaelőadásaira épülő Miskolci SZEM Fesztivál, illetve a három határon túli magyar város, Komárom, Nagyvárad és Beregszász kultúráját bemutató Határtalan Napok Fesztivál. A Játékszínben improvizációkra, a társulat tagjainak ötleteire, kreativitására épülő program lesz, gyakorlatilag úgy fog működni, mint egy kis alternatív stúdiószínház a nagy kőszínházon belül. Ezt előző "életemből", győri padlásszínházas koromból hoztam.

rap: Mik a hosszabb távú tervek?

KCS: A hat állandó rendezővel dolgozó színházvezetési modell szépen működik. A művészeti tanács - Béres Attila, Keszég László, Rusznyák Gábor, Szabó Máté, Szőcs Artur és jómagam - jövőre történelmi évadot tervez, melyben a mai kor konfliktusaira, kérdéseire a magyar történelem előző időszakaiban keressük a választ. A társulat hét új taggal bővült, Miskolcra szerződött Nádasy Erika, Györgyi Anna, Märcz Fruzsina, Simkó Katalin, Gyuriska János, Dénes Viktor és Pásztor Pál.

rap: Emellett mivel tudsz még foglalkozni?

KCS: Semmivel. Legnagyobb fájdalmam, hogy nem marad időm az írásra. Két félkész drámám hever a fiókban. Viszont a családom is Miskolcra költözött, és ez a tavalyi "agglegényélet" után nagy megkönnyebbülés.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.