Cintányéros cybervilág – provokatív fesztivál Poznańban

  • Artner Sisso
  • 2013. július 11.

Színház

Világsztárok, kíméletlen radikalizmus, átgondolt összművészeti koncepció, mindez a helyi közönség és az európai szakmai elit figyelmétől kísérve. Tulajdonképpen miért is nincs nálunk ilyen?

Ha viszonylag rövid időn belül ugyanazon a téren látjuk álldogálni Thom Yorke-ot a Radioheadből, a rendezőklasszis Romeo Castelluccit, Zygmunt Bauman sztárfilozófust és Marta Górnickát, az új lengyel mozgáskórus feltalálóját, valamint a Mrs Big-I nevű, nyolcvankét éves berlini dj-nagyit – akkor vagy becsavarodtunk, vagy a poznańi Malta Fesztiválra vezérelt a jó sors.

A rendszerváltás környékén utcaszínházi rendezvénysorozatként indult a félmilliós város fesztiválja, amely mára komoly összművészeti rendezvénnyé nőtte ki magát, és eklektikus arculatát úgy gyúrta karakteressé három éve, hogy mindig adott tematika köré gyűjti a különböző műfajokat. 2013 júniusának utolsó hetében az „ó, ember, ó, gép” mottó jegyében szerveződött a workshopokat, színházi és táncelőadásokat, gyerekprogramokat, filmvetítéseket, tudományos előadásokat és nem utolsósorban kiállításokat magába foglaló esemény.

Socìetas Raffaello Sanzio

Socìetas Raffaello Sanzio

Fotó: Christophe Raynaud de Lage

A fesztivál kurátora az európai színházművészet aktuális top alkotója: a képzőművészből és díszlettervezőből lett rendező, a Socìetas Raffaello Sanzio társulat alapítója, Romeo Castellucci arra tanított, hogy a szórakozás börtön, és az igazi szabadságot a szokatlan vagy befogadhatatlannak tűnő művészet értelmezésének képessége adja. A magyar színházlátogatók többsége, de a hazai kritikusok jó része is megfutamodott volna az itteni előadások és performanszok láttán, amelyek az ember és a gép tematikáját járták körül. Szó esett a technikai fejlődés okozta szorongásokról, a gépiesült társadalomról, az emberi test működéséről és a számítógépek által irányított világról egyaránt.

Teljesen szokatlan volt számunkra már az is, hogy a nálunk maximum a Trafóba érkeztethető előadásokon ott tolongott a helyi közönség, és bár olykor a darab közben el is ment, ezen senki nem sértődött meg. Sehol egy könnyed töltelékprodukció, amely a közízlést borogatná, maximum a rockkoncerten lehetett feloldódni. A fesztivál szervezői nem adják alább, csak azért sem kiszolgálják, inkább innovatív, progresszív előadásokkal teremtik az igényeket.

Lengyelország egyik legnagyobb kulturális központjában, a Centrum Kultury Zamek épületének színháztermében mutatták be a fesztiválon jó pár éve jelen lévő Castellucci újabb közönség elleni összeesküvését. A Négy évszak étterem radikális vízióin keresztül tanulmányozhattuk újra az emberiség sötét oldalát. Nyelvüket kivágó nők egy békebeli tornateremben háborút játszanak, idomított kutya és döglött ló a színpadon, pihékből szélgépekkel előállított haragos tenger, torz emberi testek a tér különböző pontjain. A Mark Rothko absztrakt képei által inspirált és Hölderlin Empedoklészének szövegét felhasználó előadás a „megszokott” hatásmechanizmusra épült. Hosszú és alapos, szinte művészettörténeti előkészítés után jószerivel leomlik a színpad, terápiás jelleggel.

Requiemachine

Requiemachine

Fotó: Marta Ankiersztejn

Másnap reggel visszatérünk a Zamekbe, hogy meghallgassuk Zygmunt Baumant a cybervilágról és a lengyel társadalom visszásságairól. Az alapvetően a holokauszt és a modern társadalom tanulmányozásával foglalkozó, ma már Angliában élő lengyel kutató előadása után a fiatal szélsőjobb gyűlik az aulában. Transzparenst feszítenek ki „Kultúraterjesztés vagy kommunista provokáció” felirattal. Ezek szerint a lengyel szélsőjobboldal ellensége még mindig a kommunizmus – és a kultúra. Kis időre otthon érezhetem magam.

A fesztiválon sajnos nincsen magyar társulat (tavalyelőtt itt járt Mundruczó és a Nehéz istennek lenni), de a Magyar Tanszéken Jolanta Jarmołowicz műfordító bemutatja a kortárs magyar dráma lengyelországi diadalútját, valamint a magyar irodalmat tanuló elszánt diákokat, akik épp irodalomtörténetből vizsgáznak. A Teatr Polskiban Paweł Szkotak igazgató meséli el, hogy szeptemberben Egressy Zoltántól a Sóska és sültkrumplit viszik színre, s hogy volt és lesz is még magyar dráma náluk. Poznań egy magyar város tulajdonképpen.

A Teatr Ósmego Dnia műsorán Silvia Rampelli Or című analitikus mozgásdarabját tekintettük meg. Sok előadáshoz kiírták idén, hogy az effektek miatt csak mentálisan egészséges embereknek ajánlott, de ennél speciel elmulasztották. Mozgásszekvenciák váratlanul szabálytalan ismétlődése három női testre, térérzék-csalódásokkal és időalagutakkal. Puritán, destruktív, magunkra hagy. Lehetetlen bármely narratívát felépíteni köré, ugyanakkor új perspektívákat nyit annak, aki képes ezt a paralitikus rémálmot elviselni. A hazai koreográfusok közül Hód Adrienn, illetve Gergye Krisztián gondolkodásához áll közel Rampellié. Simán közönségkedvencek lettek volna. Az est hátralévő részét egy régi vágóhídon (Stara Rzeznia) töltjük. Itt állította ki számítógépes programmal irányított mozgó hangszobrát a svájci Cod.Act csoport, amelynek hangját talán a szférák zenéjéhez, formáját pedig egy hastáncos teleszkóphoz hasonlíthatnám.

Másnap is stílben maradunk: Tino Segal Ann Lee című produkciója egy néhai húsraktárban játszódik. Egy 13 éves lány jelenik meg lassú, szimulált mozgással a színen, és úgy beszél a közönséghez, mint egy most életre kelt japán mangakarakter. Beszél a tervezőiről, és meghökkentő keresztkérdéseket tesz fel a számára ismeretlen humanoidoknak, azaz a közönségnek. Hátborzongató. A brit Simon Vincenzi nézőkínzó kísérlete ellen – Miki egér-maszkos szado-mazo figurák filmezik egymást – már tiltakozunk. Elmenekülünk.

Marta Górnicka rendezésével viszont jól ér véget a nap. A munkásmozgalmi szavalókórusok előadásait idéző, sok szereplőre komponált előadása meghökkentő, ugyanakkor nosztalgikus. A Requiemachine című ima az embert helyettesítő gépek, a munkanélküliek, illetve a multik túldolgoztatott alkalmazottjaiért szól huszonhét ember hangján. Eksztatikus előadás Władysław Broniewski verseinek, leveleinek és beszédeinek felhasználásával. Szívesen megnézném hazai színpadon is.

Kraftwerk

Kraftwerk

Fotó: Peter Boettcher

Az utolsó nap bejártuk a régi sörgyárat (Stary Browar), amelyet az ország leggazdagabb üzletasszonya újíttatott fel, s most plázaként és kultúrpalotaként üzemelteti. A lenyűgöző épületegyüttesben található a helyi kortárs tánc paradicsoma is.

A fesztivál koronája végül a régi gázgyárban tartott, 3D-s vetítéssel súlyosbított Kraftwerk-koncert lett. A legendás német elektronikusok a hetvenes évek óta ihletik zenészkollégáikat és más alkotók egész sorát, s persze a Kraftwerk nemcsak az elektronikus zene egyik úttörője, hanem az erős vizuális kifejezésmód emblematikus csapata is. A 3D-s szemüveget viselő nézők tömegének látványa most viszont talán félelmetesebb volt, mint a színpad mögötti vászonról közelítő retrografikák.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.