Újcirkusz

Cirque du Platzak: Pop­core

  • - sisso -
  • 2015. szeptember 19.

Színház

Az idei Ördögkatlan fesztiválon ismét Kisharsány volt a progresszív műhelyek (Médiawave) és határeseti előadások színhelye, ami érdekes módon a fesztiválközönséget és a falu népét közelebb hozza egymáshoz, mint egy hagyományos előadás vagy koncert. Újcirkusz itt már évek óta van, de most a Galapiat sikersorozata után egy holland art brut kompánia, a Cirque du Platzak lépett színre Popcore című produkciójával, és több napon át határozta meg a hangulatot.

A társulat alapja egy zenekar, amely a dinamikus, hagyományos kocsmaklezmert vegyíti nyers punkzenével, ám közben beugranak a nagybőgőbe, színészkednek a mosódeszkával, a klarinéttal, az éneklő fűrésszel, ám mellettük ott vannak a különféle képzettségű, ám különleges karakterrel rendelkező akro­baták. A temperamentumos légtornász, szekrénykúszó nő, egymással vetélkedő zsonglőr macsók saját gyártású tűzbuzogányaikkal. Ők is, meg a piknikus kötéltáncos, az egykerekező fiú és még sokan mások mind-mind a saját történetüket hozzák a színpadra, a múltjukat, a társulatban elfoglalt helyüket. A saját sötét és kedves kis mesevilágukba repítik a közönséget, akár egy Tim Burton-filmben.

Balra egy magas fémszerkezet, rajta kötelek a szenvedélyes „halálugrásokhoz”, jobbra egy kocsma a búfelejtéshez. Kikerekednek a viszonyok, szerelmek, barátságok… Kedves, szeretetteli, szellemes játék, de a háttérben mindig van valami brutális: konyhakéssel feldarabolt játék baba, égő szereplők, üvegcserepek, temetési szertartás sokkoló újjászületéssel, no és a közönség laza vegzálása. Ám ahhoz, hogy velük énekeljünk, majd a végén vastapsoljunk, nincs szükség különösebb biztatásra.

 

Kisharsányi faluszínpad, augusztus 7.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.