rés a présen

Számadós, összegzős pánik

Köles Ferenc színész

  • rés a présen
  • 2015. szeptember 19.

Színház

rés a présen: Mikor kezdted az Ördögkatlanon a gyárturistás sorozatot?

Köles Ferenc: Az ötletgazda Kiss Móni volt. Tehát övé a trademark, ő a mi producerünk is. 2011-ben kitalálta, hogy az akkorra felújított és átadott Zsolnay Negyed népszerűsítésére kéne csinálnunk egy rendhagyó idegenvezetést, ami egyben ténylegesen bemutatja az ott felhalmozott kulturális értékeket, de közben humoros, meglepő és nem utolsósorban interaktív. Összerántottam azt a négy embert – Várnagy Kinga, Ács Norbert, Matta Lóránt, Ottlik Ádám –, akiknek bíztam a kreativitásában, a többi jött magától, ők ma is tagjai a csapatnak. Olyan, számunkra is meglepő sikere volt az első „évadnak”, hogy a rá következő évben meg kellett csinálnunk a Gyárturisták reloadedot. Innen pedig egyenes út vezetett az Ördögkatlanba – ahol, ugye, Móni a társszervező –, hogy a Pécsett megszerzett tapasztalatokat kamatoztassuk, mostantól falun. Idén volt a harmadik akciónk.

rap: Jövőre is lesztek?

KF: Palkonya egy ékszerdoboz tele fincsi kis csecsebecsékkel, amikből nagyon könnyű volt csemegéznünk. A felkészülés, szervezés időszakában fontos, hogy legyen egy „bennszülött” kontaktunk, akihez mindig bizalommal fordulhatunk. Egy szerencsés találkozás folytán idén a Haraszti pince „gazdasszonya”, alias Möszi lett az informátorunk. Vele jártuk be nyár közepén először a falut, aztán gyöngyöző rozéhosszúlépések mellett reszelgettük a koncepciót. Eddig is nagy volt az érdeklődés, de mostanra tényleg megismertek, megszerettek minket a katlanban. Jövőre Beremend következik, amit az első heveny elképzelések szerint egy kétemeletes turistabusszal mutatunk majd be, mint egy igazi metropolist. Persze a koncepció még rengeteget változhat egy év alatt.

rap: Mivel kezded az évadot a Pécsi Nemzeti Színháznál?

KF: Biztosan tudom, hogy átmegy a következő szezonra a Horgas Ádám rendezte, harmadik éve töretlenül dübörgő krimivígjáték, a 39 lépcsőfok, és a kaposvári koprodukcióban készült Bányavakság is, amit a katlan társszervezője, Bérczes Laci rendezett, és szintén nagy kedvencem. Ezeken kívül vár rám egy nagy kihívás is, Kowalski leszek A vágy villamosában, amit a pécsi direktor, Rázga Miklós rendez.

rap: Milyen most pécsi színésznek lenni?

KF: Pécs kellemes, élhető város. Családilag nagyon fontos bázis. Mivel most ősszel töltöm be a negyvenet, van bennem gyomorilag valami finom remegés, egy ilyen számadós, összegzős pánik. Eddig ez volt, idáig jutottam. Merre tovább, mi lesz ezután? Nem azon gondolkozom természetesen, hogy elhagyom a várost, a színházat, de 15 Pécsett töltött év után óhatatlanul lustulnak, mohásodnak az ember reflexei. Vidéki gyerekként mindig is tartottam a pesti lét gyorsaságától, neurózisaitól. Nem hiszem, hogy két gyerekkel el tudom ott képzelni magam mint „bentlakó”. Persze ez nem zárja ki azt, hogy néha, ahogy a szakma mobilitása engedi, ne mozdulnék ki szívesen a „fővárosiba” egy kicsit megfrissülni, megmérettetni, más kihívások után nézni.

rap: Ha most újrarendezné valaki a Parasztoperát és meghívna, milyen szerepet szeretnél benne, és kit látnál szívesen rendeződként?

KF: Ilyen falusian bukolikus nagy fejjel nem nagyon tudok más szerepet elképzelni, mint az állomásfőnökét, de nincs ezzel semmi probléma. A pécsi bemutatót szívesen vállalnám újra Mohácsi Jánossal és ugyanazokkal a remek kollégákkal, csak sajnos abból az „all-star” csapatból Balikó Tamás már örökre hiányozni fog.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.