Színház

Fuerza Bruta

  • - urfi -
  • 2015. szeptember 19.

Színház

A pocsék logisztikának köszönhető embertelen tülekedés után a nyitott tetejű arénába érkező közönség lelkesebb fele azonnal táncra perdül, amit az előadás elkezdése után sem kell abbahagynia, hiszen az emelvényre lépő ötfős zenekar rögtön zabolázatlan dobolásba és kántálásba kezd. A felvezetés a levegőben összefonódva és lökdösődve himbálózó légtornászokkal teljesedik ki, és aztán jön a meglepetés: a közönség tagjai kézről kézre adják a hatalmas vásznat, amelyet rengeteg levegő befújásával mindent és mindenkit beborító, instant sátorrá formálnak. Ekkor válik totálissá az érzékszerveink abuzálása: a lézershow és lüktető zene közben a sátortetőn táncoló előadók váratlanul aláereszkednek a mélybe, kikapnak egy-egy embert a közönségből, vagy magas légnyomású csövekben lebegnek ég és föld között. A szünet nélkül áradó, valóban nyers erő először letaglózó, de már a nagyon rövid, fél óránál karcsúbb játékidő alatt is kiismerhetővé és túlhajtottá válik.

false

A tíz éve Buenos Airesben alapított Fuerza Bruta egyórás show-ját állítólag 10 millió néző látta már szerte a világban, ennek a fináléját tolták le naponta négyszer a Szigeten. Nem cirkusz, nem színház, nem koncert, miközben persze mindegyikre emlékeztet, és valamennyire a közönség is aktív résztvevővé válik – ez a műfaji kísérletezés az egyetlen művészi izgalom, amivel a Fuerza Bruta szolgálni tud. A többi szemkápráztató hatásvadászat, majdnem tökéletesen komponált szemfényvesztés.

Sziget, Nagy Utcaszínház, augusztus 16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.