Színház

Csak ötlet

Szentivánéji álom

  • Tompa Andrea
  • 2017. április 15.

Színház

A legerotikusabb és legbrutálisabb drámájának tartják. Legalább négy szerelmes pár kergetőzik itt, de a csúcsponton a legállatibb ösztönök is elszabadulnak – vágytól űzötten a hősnő egy szamárra veti magát. Nehéz durvább és megalázóbb helyzetbe hozni nőt. És állatot. A kutatók tudni vélik, Shakespeare azért választott éppen szamarat e szerepre, mert a hiedelem szerint övé a legnagyobb fallosz. A dolgok elcsitulnak, a párok vissza- és elrendezőnek; a darabban sokat álmodnak és rémségeket; nem könnyű, habos játék ez. S ehhez még hozzájön a drámairodalom legtermékenyebb betétdarabja, az „amatőr” színészekből álló csapat, amely végre nagyot dobbanthat, és a hármas esküvőn előadhatja remek színjátékát.

Kár, hogy ebből a remekműből oly kevés valósul meg a Vígszínház színpadán, ebben a gondolatilag, érzékileg is szegényes előadásban. Nehéz eldönteni, hogy a színre vivők szándéka mi is volt – nem az a szándék, amit „üzenetnek” hívunk, attól isten őrizz. Nincs igazi színpadi világteremtés, de jóízű történetmesélés vagy önfeledt játszadozás sem, emberi viszonyok vagy legalább valamiféle összetettebb emberábrázolás. Szerelmi üldözés, küzdelem, hódítás, izgalmas át- és visszaváltoztatások sem láthatók.

A színpadi látványvilág (Horváth Jenny munkája) oly nehezen értelmezhető, hogy spekulálni kezdek: hogyan kerültünk az Athén melletti erdőből egy óriási, a Víg egész színpadát betöltő, épített belső térbe, afféle könyvtárszobába? Mintha Prospero könyvtárában volnánk; A vihar megidézése nem volna indokolatlan, a darabbeli manó vagy lidérc, Pukk és Ariel rokonok – de vajh’ mi volna ennek a következménye?

Az első jelenetben még van valami ígéretes nyerseség: Theseus éppen bejelenti nekünk, hogy küzdelem árán meghódította Hyppolitát, és rövidesen feleségül fogja venni. A színész papírból olvassa fel mondandóját, mintha a szerelmi vallomás nem belülről fakadna, hanem valami külsődleges, felvett szerep lenne. Ez jó indítás. Hyppolita pedig, „az amazonok királynője” Járó Zsuzsa színrevitelében talán az egyetlen szerepalak, akinek felépül valamilyen belső története: őt tényleg megtörik, leigázzák, de összeszorított foggal érzelmes, erélyes marad, reagál mások szerelmére, meghatódik. Járó Zsuzsának van belső élete, végig nézhető, látványosan kiemelkedik. Csakhogy Theseus (Király Dániel) és közte nemigen látható semmiféle viszony, sem most, sem később; főleg nem erotika. A négy erdőben tévelygő szerelmes ábrázolása ugyanilyen felületes marad, a színészvezetés kevéssé meg­győző: sem megragadható, érdekes karaktereket, személyiségeket nem kapunk, sem a színész nem tud feltárulkozni valami belső, saját anyagból.

A szöveg aligha hibáztatható a hiányosságokért. Nádasdy Ádám mindent bevilágító fordítását (Fodor Géza jellemezte így) Závada Péter írta színpadra Fekete Ádám dramaturggal és Kovács D. Dániel rendezővel, a színészi improvizációkat felhasználva. Az egyik szövegszintet az erősebb közbeszéd, modernitás fele tolva, a manóvilágot költőinek hagyva, teletűzdelve aktualitásokkal és hétköznapiságokkal, de meg is verselve. Ez jó így. És persze alaposan meg is húzva a szöveget, amitől valahogy nehezen születnek meg a szituációk (nem értjük a szerelmi viszálykodást például Oberon és Titánia közt), minden felgyorsul, és ettől felületesnek tűnik. Bár alighanem az eredeti és teljes szöveg is gyors, hiszen vígjáték. Olykor többet időzünk a jópofa ötleteknél, egy manópárnál, a darabban egyébként meg nem jelenő, ellopott indiai gyermeknél, mint az emberi dolgoknál, szereplőviszonyoknál. Színes, üres világ benyomását kelti mindez, az üresség reflektálása nélkül, és humor sincs sok. Kovács D. Dániel klasszikusokra szakosodott ifjú rendező, de ez most igen talmi játék.

Szép az, ahogy zenével Titániát álomba ringatják az énekesek a nézőtéren; kár, hogy ez is csak egy ötlet, további következmények nélkül. Pukk figuráját Kovács D. afféle mefisztói alaknak képzeli el, így képzelte a drámát elemző Jan Kott is: ez a manó tényleg nem sok jót tesz, inkább összezavar mindent, talán a bosszú mozgatja. Eszenyi Enikő játssza a szerepet, ő szimbolizálja a darabot is, a plakátokon is ő szerepel. Hosszú, fekete kabátban, fehérre festett arccal, bottal; beszéde a pátosz határait súrolja, széthúzott, lassú. A démoni alak azonban nem születik meg, nincs „személyisége” Pukknak, inkább üres, teátrális forma, de személyessége sincs, hiszen külsődleges eszközökből van összerakva. Domináns figura (mint igazgató-színész, ez hozzá is adódik alakjához), nehéz elhinni, hogy neki Oberon vagy bárki parancsolna.

Azonban minden lehetőség adva van egy fergeteges színjátszócsoport, az úgynevezett mesteremberek jeleneteihez. Remek színészek alkotják a csapatot: Hajduk Károly, Stohl András, Hegedűs D. Géza, Varjú Kálmán és mások. Stohlnak jut az oroszlánrész, helyesen, és ő viccesen játszik saját sztáraurájával, magabiztosan, színészi népszerűségéből dolgozik, a színpad elejére menve incselkedik, játszik, „ripizik”, ahogy mondani szokás, jól áll neki. Azonban az egész mesterembercsapat együtt mégsem működik: nincs kitalálva, hogy ez az amatőr társulat, akik a pincében, vidéken, ötven ember előtt ingyen játszanak, ki itt és most. Amatőrök, akik beléptek a Vígbe, és végre pénzt keresnek? Ennek volna kifutása, de mintha nem mernék vállalni. S ugyan vannak hivatkozások a megszűnt független játszóhelyekre – a legújabb fájdalmas veszteség a Hátsó Kapu –, de van-e ennek bármi következménye? Ahhoz, hogy ez a periférián lévő, lúzer kis társulat valamilyen jelentést hordozzon színházilag, ahhoz nekik a Vígszínház valóságához kéne valahogy, akár kritikusan viszonyulniuk, hiszen ők most itt vannak a „tutiban”.

A mesteremberek utolsó színre lépése, amikor eljátsszák a kis előadásukat, jól sikerül, mert zárt jelenet. És ahogy az esküvőjét ünneplő Hyppolita–Járó Zsuzsa meghatódik az amatőrök szerelmi történetén, felsejlik az, amit az előző három óra nem mesélt el: hogy míg a színházban, a színjátékban mintha lehetséges volna a vágy, a szerelem, a fájdalom, az életben azonban – mi is van helyette?

Vígszínház, február 26.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.