Színház

David Pownall: Mesterkurzus

  • S. E.
  • 2014. március 9.

Színház

Sosztakovics és Prokofjev az 1948-as szovjet zenei pártaktíva idején, Sztálin személyes felügyelete mellett kantátát ír vegyes karra Rusztaveli A tigrisbőrös lovagjából. Ez eddig olyan, mintha valami régi pesti vicc első mondata volna, pedig egy kortárs angol színmű egyik jelenetéről van szó. Igaz, a dráma tényleg kimondottan szövegtúlsúlyos: nem csoda, hogy az akár oratóriumszerű előadásra is alkalmas művet Angliában rádiójáték formájában is bemutatták.

Talán a furcsa, angyalszerű - néma - gyerekszereplők is a darab szövegközpontúságának és realizmusának enyhítésére tűnnek fel a színpad hátterében. A Bukta Imre által tervezett színpadkép, középpontjában a Sztálint és az őt hol finoman groteszk, hol nyers gesztusokkal, de mindvégig ijesztően megérthetőre megformáló Gáspár Sándort egyben ábrázoló portréval szintén jól egyensúlyoz a realisztikus és szimbolikus határán, ahogy a megfelelő pontokon Bujdosó János zenéjét megszólaltató zongora is természetes gesztussal lép elő afféle ötödik szereplővé. Kuna Károly önfeladásig lelkes Zsdanovja gyakran teng túl Sztálin rovására, de ez alighanem a koncepció része: Sztálinnak nem kell hadonászva kiabálnia, hogy ijesztő legyen. A fanyar, enervált, gyengélkedő Prokofjev olyan hiteles, hogy a néző szinte az őt megszemélyesítő Derzsi János egészségéért aggódik, miközben bőven jut együttérzés László Zsolt hol fellobbanó, hol magába roskadó Sosztakovicsának is. A művészet és politika perverz kapcsolatát szélsőséges hangulati ingadozásokkal érzékletessé tevő darab, Cserhalmi György rendezése az elpihenő Sztálinnal éri el a nyugvópontját - azaz nem is ezt éri el, hanem hogy a végén azzal a kényelmetlen érzéssel ütjük össze a tenyerünket, hogy nemcsak művészek kerülhetnek diktátorok hatása alá, hanem a közönségük is.

Vörösmarty Színház, Kozák András Stúdió, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.