ŐSZMŰVÉSZET - Színház

Diabolikus derű

Rejtő–Budapest Bár: A tizennégy karátos autó

Színház

„Gorcsev Iván, Vanek úr és Vendier őrmester legendáriumából igazi, varázslatos összművészeti élmény” – áll a TRIP és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös bemutatójának netes színlapján a nagyralátó fordulat, amely vészcsengőként hangzik a verzátus színházlátogató számára, s még csak nem is a négyszögletes fogazatú altiszt nevének elgépelése miatt.

Persze az előzetes bizalmatlanság amúgy is élénk lehet, főképp, ha már eleve ott él az alapvető kétely a majdani nézőben: vajha egészen bizonyosan színpadi adaptáció után kiáltanak Rejtő Jenő regényei? A múlt példái ugyanis igencsak változatosak: a Vesztegzárral egyként akadt már kellemes és egészen traumatikus találkozásunk, míg A láthatatlan légió vígszínházi előadása emlékeinkben több mint három évtized távolából is a teljes céltalanság mementójának tetszik. Általánosságban: mintha Rejtő szándékoltan túlírt-túlhalmozott humora és regénycselekményeinek valószerűtlenül pikareszk kacskaringózása színházi közegben sokat veszítene a bájából. S amíg a szerző neve okvetlenül behozza a közönséget, maguk az előadások rendszerint mélyen az olvasmányélmények alá licitálnak.

Csakhogy az előítéletre, tűnjön az bár mégoly megalapozottnak, rá is lehet cáfolni. Keresztes Tamásék Budapest Bárral közös produkciója nagyjából ezt tette a múlt csütörtök esti premieren. Mindenekelőtt annak köszönhetően, hogy A tizennégy karátos autó előadásának animációs, „képregényszínházi” keretével sikerült érvényes színpadi megoldást találni a Rejtő által akaratlanul feladott leckére: a totális abszurditás meg a nyargaló fantázia ele­gyének érzékletessé tételére. A játszó személyek ilyesformán gyorsan és szellemesen változtatott, rajzos álló- és mozgóképek között végzik „feladataikat”, amelyekhez a kisebb vetítési felületek kezelése is odatartozik. Ez, valamint a dinamikus mozgássorok összehangolt teljesítése roppant fegyelmezett összjátékot követel, s ennek révén a formai megoldás a színházi paradoxonok egyik legszebbikét hívja életre: a szigorú rendből megszülető szabadságot. S ehhez remekül hozzáteszi a magáét a Budapest Bár együttese, hiszen a fegyelem és a szabadság kettőssége Farkas Róberték körül kirobbanóan elementáris, hangzó alapélmény.

Gorcsev Iván kalandjainak története persze még így is túlméretezett és túlbonyolított egy szűk kétórás előadás számára, s ez a helyzet egyrészt erősen sommás jelleget kölcsönöz az este utolsó harmadának, másrészt hatalmas feladatot ró a narrátori szerepet betöltő Rába Rolandra. Ő a tengernyi szövegét lendületesen (habár kisebb bakikkal) mondja fel, miközben szorgosan kiveszi a részét a játékból is: különösen MC Hammert idéző, mintegy mellékesen felkínált lépéssorait őrzi a hálás nézői emlékezet. Gorcsev főszerepében Lengyel Benjámin valósággal Korcsmáros Pál rajzait felidéző képregényalak, akinek átütő emberi hamvassága jól összeillik Mentes Júlia lányos bájával: futtában odatett szerelmi szálukat épp a hamari jelleg hitelesíti.

„Pártoló és jóindulatú arckifejezése egy áldozatát megnyugtató hóhér és egy kéjes vízión merengő elmebeteg vonásait egyesítette, valami diabolikus derűben” – jellemzi Rejtő a légionárius őrmestert, Verdier-t (így helyes!), és nem meglepő, hogy Mertz Tibor grimaszkölteménye csak részben tud megfelelni ennek a túlhabzó leírásnak. Egyebekben azonban imponáló elánnal, példás alázattal és figurateremtő eltökéltséggel szántja fel a pódiumot, de néha elég csupán néznie. Dankó István mindeközben 8–10 mellékfigurát is eljátszik, felettébb agilisan, s nyilvánvalóan csavaros poén gyanánt, hiszen a jeles színész fiziognómiája mindenestől a virtuóz átalakulóművészet gyakorlásának ellenében hat. Mikó István (Vanek úr) olykor mintha önmagát szinkronizálná: hol egy francia vígjáték enerváltabb szakaszában, hol meg egy rajzfilmben. Az előadás hátsó sorában két egyetemi hallgató, Szécsi Bence és Tóth Balázs serénykedik: pontosságukkal és fertőző jókedvükkel valóságos tartóoszlopai ők a produkciónak. Mindannyian sűrűn énekelnek is, túlnyomórészt ügyesen és sikerrel megfelelve a szövegérthetőség alapvető (bár máskor oly gyakran elpangó) kívánalmának, s ennek köszönhetően Szűcs Krisztián és Kollár-Klemencz László verseit is értékelhettük – méghozzá érdemi hozzáadott érték gyanánt.

Az este végén azután elérkezik az elkomolyodás perce, ami legfeljebb talán az első pillantásra tűnhet meglepőnek. Hiszen az obligát mesés lekerekítés közepette indokolt, hogy eszünkbe jusson a valóság: a regény születésének 1940-es valósága – meg a miénk. „…Csak csendesen, ne zörögjön a lánc” – hangzik az előadás utolsó, énekelt fordulata, s csupán magára vethet, aki ilyenkor nem Gorcsev Iván férjként magára vett boldog béklyójára gondol.

Városmajori Szabadtéri Színpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.