ŐSZMŰVÉSZET - Színház

Diabolikus derű

Rejtő–Budapest Bár: A tizennégy karátos autó

Színház

„Gorcsev Iván, Vanek úr és Vendier őrmester legendáriumából igazi, varázslatos összművészeti élmény” – áll a TRIP és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös bemutatójának netes színlapján a nagyralátó fordulat, amely vészcsengőként hangzik a verzátus színházlátogató számára, s még csak nem is a négyszögletes fogazatú altiszt nevének elgépelése miatt.

Persze az előzetes bizalmatlanság amúgy is élénk lehet, főképp, ha már eleve ott él az alapvető kétely a majdani nézőben: vajha egészen bizonyosan színpadi adaptáció után kiáltanak Rejtő Jenő regényei? A múlt példái ugyanis igencsak változatosak: a Vesztegzárral egyként akadt már kellemes és egészen traumatikus találkozásunk, míg A láthatatlan légió vígszínházi előadása emlékeinkben több mint három évtized távolából is a teljes céltalanság mementójának tetszik. Általánosságban: mintha Rejtő szándékoltan túlírt-túlhalmozott humora és regénycselekményeinek valószerűtlenül pikareszk kacskaringózása színházi közegben sokat veszítene a bájából. S amíg a szerző neve okvetlenül behozza a közönséget, maguk az előadások rendszerint mélyen az olvasmányélmények alá licitálnak.

Csakhogy az előítéletre, tűnjön az bár mégoly megalapozottnak, rá is lehet cáfolni. Keresztes Tamásék Budapest Bárral közös produkciója nagyjából ezt tette a múlt csütörtök esti premieren. Mindenekelőtt annak köszönhetően, hogy A tizennégy karátos autó előadásának animációs, „képregényszínházi” keretével sikerült érvényes színpadi megoldást találni a Rejtő által akaratlanul feladott leckére: a totális abszurditás meg a nyargaló fantázia ele­gyének érzékletessé tételére. A játszó személyek ilyesformán gyorsan és szellemesen változtatott, rajzos álló- és mozgóképek között végzik „feladataikat”, amelyekhez a kisebb vetítési felületek kezelése is odatartozik. Ez, valamint a dinamikus mozgássorok összehangolt teljesítése roppant fegyelmezett összjátékot követel, s ennek révén a formai megoldás a színházi paradoxonok egyik legszebbikét hívja életre: a szigorú rendből megszülető szabadságot. S ehhez remekül hozzáteszi a magáét a Budapest Bár együttese, hiszen a fegyelem és a szabadság kettőssége Farkas Róberték körül kirobbanóan elementáris, hangzó alapélmény.

Gorcsev Iván kalandjainak története persze még így is túlméretezett és túlbonyolított egy szűk kétórás előadás számára, s ez a helyzet egyrészt erősen sommás jelleget kölcsönöz az este utolsó harmadának, másrészt hatalmas feladatot ró a narrátori szerepet betöltő Rába Rolandra. Ő a tengernyi szövegét lendületesen (habár kisebb bakikkal) mondja fel, miközben szorgosan kiveszi a részét a játékból is: különösen MC Hammert idéző, mintegy mellékesen felkínált lépéssorait őrzi a hálás nézői emlékezet. Gorcsev főszerepében Lengyel Benjámin valósággal Korcsmáros Pál rajzait felidéző képregényalak, akinek átütő emberi hamvassága jól összeillik Mentes Júlia lányos bájával: futtában odatett szerelmi szálukat épp a hamari jelleg hitelesíti.

„Pártoló és jóindulatú arckifejezése egy áldozatát megnyugtató hóhér és egy kéjes vízión merengő elmebeteg vonásait egyesítette, valami diabolikus derűben” – jellemzi Rejtő a légionárius őrmestert, Verdier-t (így helyes!), és nem meglepő, hogy Mertz Tibor grimaszkölteménye csak részben tud megfelelni ennek a túlhabzó leírásnak. Egyebekben azonban imponáló elánnal, példás alázattal és figurateremtő eltökéltséggel szántja fel a pódiumot, de néha elég csupán néznie. Dankó István mindeközben 8–10 mellékfigurát is eljátszik, felettébb agilisan, s nyilvánvalóan csavaros poén gyanánt, hiszen a jeles színész fiziognómiája mindenestől a virtuóz átalakulóművészet gyakorlásának ellenében hat. Mikó István (Vanek úr) olykor mintha önmagát szinkronizálná: hol egy francia vígjáték enerváltabb szakaszában, hol meg egy rajzfilmben. Az előadás hátsó sorában két egyetemi hallgató, Szécsi Bence és Tóth Balázs serénykedik: pontosságukkal és fertőző jókedvükkel valóságos tartóoszlopai ők a produkciónak. Mindannyian sűrűn énekelnek is, túlnyomórészt ügyesen és sikerrel megfelelve a szövegérthetőség alapvető (bár máskor oly gyakran elpangó) kívánalmának, s ennek köszönhetően Szűcs Krisztián és Kollár-Klemencz László verseit is értékelhettük – méghozzá érdemi hozzáadott érték gyanánt.

Az este végén azután elérkezik az elkomolyodás perce, ami legfeljebb talán az első pillantásra tűnhet meglepőnek. Hiszen az obligát mesés lekerekítés közepette indokolt, hogy eszünkbe jusson a valóság: a regény születésének 1940-es valósága – meg a miénk. „…Csak csendesen, ne zörögjön a lánc” – hangzik az előadás utolsó, énekelt fordulata, s csupán magára vethet, aki ilyenkor nem Gorcsev Iván férjként magára vett boldog béklyójára gondol.

Városmajori Szabadtéri Színpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.