Színház

Dilitől biliig

Feydeau-Hamvai: Esküvőtől válásig

Színház

Blődli - alighanem célszerű, ha a Thália Színház nyári bemutatójának nézője már jó előre tudatosítja magában, milyen műfajt is képvisel az előadás, amely a bohózatmester Georges Feydeau hat egyfelvonásosát tapasztja egymáshoz, Hamvai Kornél fordítói-társszerzői-összeírói közreműködését hirdetve.

Így ugyanis kínálkozik némi esélye arra, hogy szórakozását lelje a Schell Judit és Csányi Sándor főszereplői párosával büszkélkedő produkció egy-egy pillanatában vagy szerencsés esetben akár pár percnyire is kiterjedő szakaszában. De könnyebben viselheti így talán még azt is, ahogy a jobb sorsra érdemes férfi főszereplő előbb majommá hipnotizáltan, azután pedig bilivel a fején közlekedik a színpadon, netán ahogy az apósként, majd vidéki polgármesterként felléptetett Szombathy Gyula egyszer csak matrózblúzos kisfiúként duzzogja be magát az erősen túlméretezett díszletek közé.

Ám dicsérjük először azt, ami dicsérhető! Mindenekelőtt azokat a szellemességeket és mesterkéltségükben is hatásos ötleteket, amelyek a bohózat Offenbachjának még e kisebb jelentőségű és száz év múltán a logikátlanságig lazán összefércelt műveiből is lépten-nyomon kitetszenek. Az urát hipnotizáló inas trükkje, a felesége asszonyi érzékenységét és leányi gyászát kedélyes nemtörődömséggel szemlélő lump férj szavai, vagy épp a téves halálhírrel beállító inas önnön teljesítményébe belefeledkező, fecsegő elégedettsége - egy sor kellemes bohózati nüansz, amely lám, átvészelte az új adaptáció drasztikus beavatkozásait. (Mely adaptáció színlapja amúgy csupán Hamvai Kornél nevét tünteti fel, a jelek szerint nem tudván arról, hogy Feydeau e hat egyfelvonásosát 2010 óta Strasbourgban és Párizsban már szintén egyetlen színdarabként játsszák, s mily meglepő, éppen Du mariage au divorce cím alatt.)

S persze méltatást érdemel Schell Judit színpadi profizmusa és szexepilje éppúgy, akárcsak Csányi Sándor beletalálása a derűs bohózati trotli figurájába. Olykor egészen kellemesen megélnek ők ketten egymás mellett, s jó ütemben váltják a riposztokat is, ám az előadás összességében mégsem kedvez áldozatos színészi fáradozásuknak. Részint mert az összeírás zavaróan felületes, s így nem kínál végigvihető figurákat, s részint mivel Béres Attila rendezése abszurd tragikomédiává mélyítené a jelen formájában bohózati házasságtörténetként is esendő darabot. Csányi elkeseredett arckifejezése az előadás utolsó harmadában ilyesformán inkább tűnik a színészi diszkomfort jelének, semmint játéknak; s hiába lóg le roppant érzékletes szimbólum gyanánt mind több kalitka a zsinórpadlásról: a nézőnek nem a férj rabságát, hanem inkább az alkotói koncepció szűk rácsait juttatja az eszébe e madárbörtönök látványa.

Horesnyi Balázs bútorokkal és jelzésekkel túlzsúfolt, ám egyebekben üres díszletei között sokat botladozik a játék, s olykor bizony maguk a játszó személyek is. Akik közül az egyebek mellett inasként és kitömött hasú politikusként felléptetett Szegezdi Róbert dicséretes szorgalommal és korántsem eredménytelenül dolgozik a Holló Színház és a Monty Python mintakönyvéből. Hasonló regisztert közelít Kovács Vanda bábafigurája is, aki egyébiránt szintén tőkésíteni próbálja a debillé maszkírozás műfogását. Egri Katinak nagyjából az anyósi kotnyelesség felmutatása jut feladatul, míg Szombathy Gyula mint demizsont lóbáló polgármester legalább előadhatja a helyenként stílustalanul modernizált magyar fordítás legemlékezetesebb bemondását: "A kampány, az kampány! A champagne, az champagne!"

A szünet után a darab lendülete látványosan lefullad, s ezt a tényt sajnálatos módon még a legolcsóbb eszközök alkalmazása sem tudja palástolni. A néző bizony idővel kezdi kényelmetlenül érezni magát, de persze azért mégsem úgy, mintha a fogát húznák. Azt ugyanis Szombathy Gyula szenvedi el a színpadon. Érzéstelenítés nélkül, sok vérrel, a mulatságunk kedvéért.

Thália Színház, június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.