Színház

Szolgaszínház

Veszprém, Székesfehérvár, POSZT

  • Csáki Judit
  • 2012. július 28.

Színház

Most akkor nem állok neki bizonygatni Jane Austen írói zsenialitását, de annyit azért leszögeznék, hogy nem a "nők kedvence", nem is félig serdült kamaszlányok írója, ahogy történt erre némi utalás a POSZT-on, a veszprémiek vendégjátéka után. Az Értelem és érzelem című előadást Valló Péter rendezte, a díszletet is ő tervezte hozzá - össze is fonódtak szépen, a giccsben és a zűrzavarban.

Merthogy trendi "kint-bent" díszlet készült: a műfüves terepből halmok emelkedtek ki; mintha-sírok, pedig csak ülőalkalmatosságok, hátha mégsem séta, hanem odabenti üldögélés a színpadi cselekvés tárgya. Van még zongora és festőállvány - a háromból két Dashwood lány "mestersége címere" -, a háttérben vetítés, tó, kastély, gusztusos belsők. Illúzió a köbön.

Szép, erős színű - sárga, türkiz, pink - selyemből készültek Benedek Mari jelmezei; megteszik báli ruhának és kerti ruhának és otthonkának, de vendégségbe is lehet bennük menni. Túlságosan multifunkci. Még jó, hogy a közönség úgysem erre figyel.

Hanem például a romantikus történetre, amely ugyan csak törékeny csontváza a regénynek, kilúgozva belőle leginkább Jane Austen, de szappanoperának egész pofás. A színészi játék is ehhez igazodik, mármint a szappanoperastílhez: kitartott nézések - fejgép rásegít, hogy értsük, most kell elgondolkodni a színésszel együtt; karikaturisztikus mellékalakok egész sora, ismétlődő gesztusok, hogy tárva-nyitva legyen a jellem; sírás-rívás, hogy a befogadás nehézségeitől is megkíméljük a nézőt, és leginkább is nagy jövés-menés: igazi átjáróház a Dashwoodéké.

És akkor egyszer csak feltűnik néhány szem igazi krumpli - hámozzák őket -, velük pedig egy színpadi nyelv is betoppan a színre, az ellenpontozásé, amikor a látszólag össze nem illő elemek jótékony feszültséget keltenek, de ez nyilván véletlen, és amúgy is szinte vége az előadásnak.

Nem érdekes a részletekkel bíbelődni, Valló Péter sem teszi. Gondolatot, mondandót sem érdemes keresni: ezt a gyorsan lapozható, kisdedeknek való nagybetűs képeskönyvet a feltételezett közönségigény küldte a veszprémi színpadra, és az úgynevezett kompromisszumokban gondolkodó válogatás a pécsi fesztiválra. Ez utóbbi nélkül szépen elsüllyedt volna a veszprémi lankák közt, és sosem katapultál erre az oldalra - most is csak azért, hogy elmondhassam: ilyen színház nincsen, ez a színház nincsen, ezt már sehol sem nevezik színháznak; ez legföljebb élő szereplőkkel előadott linkóci tévémutatvány, egy valóságshow és egy kilóra készített sorozat között. Így is nézik, akik nézik, tetszésük - melyet az elmaradhatatlan, a jeggyel együtt kötelezvényként bevállalt vastapsocska is mutat - ugyanezen a skálán mozog, ennek szól: a könnyű, felszínes semmiségnek. Hogy észre se vegyék: le vannak nézve, alá vannak becsülve.

Néhány színészt sajnál ilyenkor az ember. Akárcsak a székesfehérvári előadásban, noha a helyzet éppen fordított: emitt ugyanis egy igen silány alapanyagból kellene épkézláb színházat építeni. Israela Margarit Trió című darabja a Schumann házaspár és Johannes Brahms szerelmi háromszögéről a valóság pikáns sztoriját kínálja a nézőnek; Galambos Péter rendező viszont művészszínházat szeretne belőle. Ezért aztán a nagy művészt az ő zongorájával és összes öngyötrésével belepakolja egy plexifülkébe, mögé bárányfelhőket vetít, mellé pedig az egyik oldalon vasalóállvány (a feleség - történetesen a kor egyik legnagyobb zongoraművésze - erős női attribútuma, ugye), a másikon kottatartó (Brahms jelképe) dukál.

Kuna Károly Schumann szerepében a beleélés csimborasszóját mutatja; mindig sok, mindig nagyon sajnálja magát, mindig művész, és mindig kitett. Az "édes elmebeteg, árva Schumann", kinek "száján kacag a schizophrenia", csak a második részben, az elmegyógyintézetben dereng föl néhány pillanatra, amikor a színészi eszköztárból a "nagy művészt játszom" helyett az "elmebeteget játszom" kerül előtérbe. Ekkor viszont legalább egy bájos szerelmi történet zavartalanul futhat végig a közismert dramaturgiai vágányon a Tóth Auguszta által játszott Clara és a Pál András alakította Brahms közt. Némi játékosság, nem kevés (ön)irónia - színészi megformálás is tapasztalható, például a középszert megjeleníteni hivatott Joachim Józsefet játszó Csizmadia Gergely üdítően visszafogott játékában is.

A feltételezett közönségigény persze itt is felülírja a színházcsinálást: a plexifülke falai mögött a hallhatóságot mikroport segíti - vagyis a szereplők intim társalgását a fejünk fölül, oldalról hallgatjuk. Rémes és elharapózó járvány ez a mikroportozás, a mintha-színház egyik legfőbb kelléke, amely lenyűgöző automatizmussal leplezi le a dilettantizmust: már az illúzióra sem ad.

Ez az előadás is "véletlenül" kerülhetett a POSZT-ra. A mostanság - politikusok és színházcsinálók által - föllelt axióma, miszerint a színház dolga, hogy kiszolgálja a közönséget, számos, színháznak nevezett épületben immár magát a színházművészetet bontja le.

Veszprémi Petőfi Színház, Székesfehérvári Vörösmarty Színház, Pécs, június 8.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)