Színház

Szolgaszínház

Veszprém, Székesfehérvár, POSZT

  • Csáki Judit
  • 2012. július 28.

Színház

Most akkor nem állok neki bizonygatni Jane Austen írói zsenialitását, de annyit azért leszögeznék, hogy nem a "nők kedvence", nem is félig serdült kamaszlányok írója, ahogy történt erre némi utalás a POSZT-on, a veszprémiek vendégjátéka után. Az Értelem és érzelem című előadást Valló Péter rendezte, a díszletet is ő tervezte hozzá - össze is fonódtak szépen, a giccsben és a zűrzavarban.

Merthogy trendi "kint-bent" díszlet készült: a műfüves terepből halmok emelkedtek ki; mintha-sírok, pedig csak ülőalkalmatosságok, hátha mégsem séta, hanem odabenti üldögélés a színpadi cselekvés tárgya. Van még zongora és festőállvány - a háromból két Dashwood lány "mestersége címere" -, a háttérben vetítés, tó, kastély, gusztusos belsők. Illúzió a köbön.

Szép, erős színű - sárga, türkiz, pink - selyemből készültek Benedek Mari jelmezei; megteszik báli ruhának és kerti ruhának és otthonkának, de vendégségbe is lehet bennük menni. Túlságosan multifunkci. Még jó, hogy a közönség úgysem erre figyel.

Hanem például a romantikus történetre, amely ugyan csak törékeny csontváza a regénynek, kilúgozva belőle leginkább Jane Austen, de szappanoperának egész pofás. A színészi játék is ehhez igazodik, mármint a szappanoperastílhez: kitartott nézések - fejgép rásegít, hogy értsük, most kell elgondolkodni a színésszel együtt; karikaturisztikus mellékalakok egész sora, ismétlődő gesztusok, hogy tárva-nyitva legyen a jellem; sírás-rívás, hogy a befogadás nehézségeitől is megkíméljük a nézőt, és leginkább is nagy jövés-menés: igazi átjáróház a Dashwoodéké.

És akkor egyszer csak feltűnik néhány szem igazi krumpli - hámozzák őket -, velük pedig egy színpadi nyelv is betoppan a színre, az ellenpontozásé, amikor a látszólag össze nem illő elemek jótékony feszültséget keltenek, de ez nyilván véletlen, és amúgy is szinte vége az előadásnak.

Nem érdekes a részletekkel bíbelődni, Valló Péter sem teszi. Gondolatot, mondandót sem érdemes keresni: ezt a gyorsan lapozható, kisdedeknek való nagybetűs képeskönyvet a feltételezett közönségigény küldte a veszprémi színpadra, és az úgynevezett kompromisszumokban gondolkodó válogatás a pécsi fesztiválra. Ez utóbbi nélkül szépen elsüllyedt volna a veszprémi lankák közt, és sosem katapultál erre az oldalra - most is csak azért, hogy elmondhassam: ilyen színház nincsen, ez a színház nincsen, ezt már sehol sem nevezik színháznak; ez legföljebb élő szereplőkkel előadott linkóci tévémutatvány, egy valóságshow és egy kilóra készített sorozat között. Így is nézik, akik nézik, tetszésük - melyet az elmaradhatatlan, a jeggyel együtt kötelezvényként bevállalt vastapsocska is mutat - ugyanezen a skálán mozog, ennek szól: a könnyű, felszínes semmiségnek. Hogy észre se vegyék: le vannak nézve, alá vannak becsülve.

Néhány színészt sajnál ilyenkor az ember. Akárcsak a székesfehérvári előadásban, noha a helyzet éppen fordított: emitt ugyanis egy igen silány alapanyagból kellene épkézláb színházat építeni. Israela Margarit Trió című darabja a Schumann házaspár és Johannes Brahms szerelmi háromszögéről a valóság pikáns sztoriját kínálja a nézőnek; Galambos Péter rendező viszont művészszínházat szeretne belőle. Ezért aztán a nagy művészt az ő zongorájával és összes öngyötrésével belepakolja egy plexifülkébe, mögé bárányfelhőket vetít, mellé pedig az egyik oldalon vasalóállvány (a feleség - történetesen a kor egyik legnagyobb zongoraművésze - erős női attribútuma, ugye), a másikon kottatartó (Brahms jelképe) dukál.

Kuna Károly Schumann szerepében a beleélés csimborasszóját mutatja; mindig sok, mindig nagyon sajnálja magát, mindig művész, és mindig kitett. Az "édes elmebeteg, árva Schumann", kinek "száján kacag a schizophrenia", csak a második részben, az elmegyógyintézetben dereng föl néhány pillanatra, amikor a színészi eszköztárból a "nagy művészt játszom" helyett az "elmebeteget játszom" kerül előtérbe. Ekkor viszont legalább egy bájos szerelmi történet zavartalanul futhat végig a közismert dramaturgiai vágányon a Tóth Auguszta által játszott Clara és a Pál András alakította Brahms közt. Némi játékosság, nem kevés (ön)irónia - színészi megformálás is tapasztalható, például a középszert megjeleníteni hivatott Joachim Józsefet játszó Csizmadia Gergely üdítően visszafogott játékában is.

A feltételezett közönségigény persze itt is felülírja a színházcsinálást: a plexifülke falai mögött a hallhatóságot mikroport segíti - vagyis a szereplők intim társalgását a fejünk fölül, oldalról hallgatjuk. Rémes és elharapózó járvány ez a mikroportozás, a mintha-színház egyik legfőbb kelléke, amely lenyűgöző automatizmussal leplezi le a dilettantizmust: már az illúzióra sem ad.

Ez az előadás is "véletlenül" kerülhetett a POSZT-ra. A mostanság - politikusok és színházcsinálók által - föllelt axióma, miszerint a színház dolga, hogy kiszolgálja a közönséget, számos, színháznak nevezett épületben immár magát a színházművészetet bontja le.

Veszprémi Petőfi Színház, Székesfehérvári Vörösmarty Színház, Pécs, június 8.

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.