Színház

Szolgaszínház

Veszprém, Székesfehérvár, POSZT

  • Csáki Judit
  • 2012. július 28.

Színház

Most akkor nem állok neki bizonygatni Jane Austen írói zsenialitását, de annyit azért leszögeznék, hogy nem a "nők kedvence", nem is félig serdült kamaszlányok írója, ahogy történt erre némi utalás a POSZT-on, a veszprémiek vendégjátéka után. Az Értelem és érzelem című előadást Valló Péter rendezte, a díszletet is ő tervezte hozzá - össze is fonódtak szépen, a giccsben és a zűrzavarban.

Merthogy trendi "kint-bent" díszlet készült: a műfüves terepből halmok emelkedtek ki; mintha-sírok, pedig csak ülőalkalmatosságok, hátha mégsem séta, hanem odabenti üldögélés a színpadi cselekvés tárgya. Van még zongora és festőállvány - a háromból két Dashwood lány "mestersége címere" -, a háttérben vetítés, tó, kastély, gusztusos belsők. Illúzió a köbön.

Szép, erős színű - sárga, türkiz, pink - selyemből készültek Benedek Mari jelmezei; megteszik báli ruhának és kerti ruhának és otthonkának, de vendégségbe is lehet bennük menni. Túlságosan multifunkci. Még jó, hogy a közönség úgysem erre figyel.

Hanem például a romantikus történetre, amely ugyan csak törékeny csontváza a regénynek, kilúgozva belőle leginkább Jane Austen, de szappanoperának egész pofás. A színészi játék is ehhez igazodik, mármint a szappanoperastílhez: kitartott nézések - fejgép rásegít, hogy értsük, most kell elgondolkodni a színésszel együtt; karikaturisztikus mellékalakok egész sora, ismétlődő gesztusok, hogy tárva-nyitva legyen a jellem; sírás-rívás, hogy a befogadás nehézségeitől is megkíméljük a nézőt, és leginkább is nagy jövés-menés: igazi átjáróház a Dashwoodéké.

És akkor egyszer csak feltűnik néhány szem igazi krumpli - hámozzák őket -, velük pedig egy színpadi nyelv is betoppan a színre, az ellenpontozásé, amikor a látszólag össze nem illő elemek jótékony feszültséget keltenek, de ez nyilván véletlen, és amúgy is szinte vége az előadásnak.

Nem érdekes a részletekkel bíbelődni, Valló Péter sem teszi. Gondolatot, mondandót sem érdemes keresni: ezt a gyorsan lapozható, kisdedeknek való nagybetűs képeskönyvet a feltételezett közönségigény küldte a veszprémi színpadra, és az úgynevezett kompromisszumokban gondolkodó válogatás a pécsi fesztiválra. Ez utóbbi nélkül szépen elsüllyedt volna a veszprémi lankák közt, és sosem katapultál erre az oldalra - most is csak azért, hogy elmondhassam: ilyen színház nincsen, ez a színház nincsen, ezt már sehol sem nevezik színháznak; ez legföljebb élő szereplőkkel előadott linkóci tévémutatvány, egy valóságshow és egy kilóra készített sorozat között. Így is nézik, akik nézik, tetszésük - melyet az elmaradhatatlan, a jeggyel együtt kötelezvényként bevállalt vastapsocska is mutat - ugyanezen a skálán mozog, ennek szól: a könnyű, felszínes semmiségnek. Hogy észre se vegyék: le vannak nézve, alá vannak becsülve.

Néhány színészt sajnál ilyenkor az ember. Akárcsak a székesfehérvári előadásban, noha a helyzet éppen fordított: emitt ugyanis egy igen silány alapanyagból kellene épkézláb színházat építeni. Israela Margarit Trió című darabja a Schumann házaspár és Johannes Brahms szerelmi háromszögéről a valóság pikáns sztoriját kínálja a nézőnek; Galambos Péter rendező viszont művészszínházat szeretne belőle. Ezért aztán a nagy művészt az ő zongorájával és összes öngyötrésével belepakolja egy plexifülkébe, mögé bárányfelhőket vetít, mellé pedig az egyik oldalon vasalóállvány (a feleség - történetesen a kor egyik legnagyobb zongoraművésze - erős női attribútuma, ugye), a másikon kottatartó (Brahms jelképe) dukál.

Kuna Károly Schumann szerepében a beleélés csimborasszóját mutatja; mindig sok, mindig nagyon sajnálja magát, mindig művész, és mindig kitett. Az "édes elmebeteg, árva Schumann", kinek "száján kacag a schizophrenia", csak a második részben, az elmegyógyintézetben dereng föl néhány pillanatra, amikor a színészi eszköztárból a "nagy művészt játszom" helyett az "elmebeteget játszom" kerül előtérbe. Ekkor viszont legalább egy bájos szerelmi történet zavartalanul futhat végig a közismert dramaturgiai vágányon a Tóth Auguszta által játszott Clara és a Pál András alakította Brahms közt. Némi játékosság, nem kevés (ön)irónia - színészi megformálás is tapasztalható, például a középszert megjeleníteni hivatott Joachim Józsefet játszó Csizmadia Gergely üdítően visszafogott játékában is.

A feltételezett közönségigény persze itt is felülírja a színházcsinálást: a plexifülke falai mögött a hallhatóságot mikroport segíti - vagyis a szereplők intim társalgását a fejünk fölül, oldalról hallgatjuk. Rémes és elharapózó járvány ez a mikroportozás, a mintha-színház egyik legfőbb kelléke, amely lenyűgöző automatizmussal leplezi le a dilettantizmust: már az illúzióra sem ad.

Ez az előadás is "véletlenül" kerülhetett a POSZT-ra. A mostanság - politikusok és színházcsinálók által - föllelt axióma, miszerint a színház dolga, hogy kiszolgálja a közönséget, számos, színháznak nevezett épületben immár magát a színházművészetet bontja le.

Veszprémi Petőfi Színház, Székesfehérvári Vörösmarty Színház, Pécs, június 8.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.