Dőlt terek a Kárpát-medencében

Székely Csaba: Bányavirág

  • - deres -
  • 2012. április 4.

Színház

Megdőlt kék tér, valahol Erdélyben. Mindenki magyar, mindenki iszik. Csak úgy csúsznak a pálinkák. Mondhatnánk, elképzelt tündérvilág. De ilyen megdőlt terek lepik el a Kárpát-medencét: dehogy képzelt, dehogy tündér. Maximum néhány helyre többször száll ki a tévé meglesni, hogyan is őrzik a hagyományokat. Pedig legyen bár Hargita vagy Mátra: akadnak metszéspontok bőven, mint a házi kompót, a jó hagyma, a bezárt munkahelyek, a kényszer. És a kétely, hogy másutt tényleg jobb lesz-e. Innen indul Csizmadia Tibor Bányavirág-rendezése a Pinceszínházban.

Székely Csaba darabja (amely Kaposváron és Marosvásárhelyen is előkerült ebben az évadban) leszámol az illuzórikus Erdély-mítosszal, vagy még inkább felcseréli azt az ún. alkoholromantikára. Itt már nincsenek tágas fennsíkok, csilingelő patakok, vagyis vannak, de kit érdekel. Ami fontos, az a düledező ház a kopott bútorokkal, a vízellátási gondokkal és egy beteg apával, aki csak nem akar megdögleni. Vagy a pálinka, amit temetéseken ingyen mérnek. Ez az, ami a mindennapokra maradt, legalábbis a főszereplő Iván és környezete számára.

Bozó Andrea, Széles László


Bozó Andrea, Széles László

Fotó: Pinceszínház, Puskel Zsolt

A közönség pedig nevet, mert például mennyire abszurd az, hogy ebben az elképzelt (?) faluban (bocsánat: községben) rezignált arccal mesélik, hogy a leggyakoribb halálok a gyilkosság és az öngyilkosság. Vagy az, hogy a zsoltárok itt mindig úgy hangzanak, mint a székely népdalok. Csizmadia színészközpontú rendezése pókerarccal önti a komikumot a nagyon is szomorú valóságdarabokra. Ráadásul jó újra együtt látni a színpadon Bozó Andreát és Kaszás Gergőt, felragyog valami a régi Egerből is.

Hogy az előadás nagyon is jó időben és helyen szólt, az már a színház után bizonyosodott be, amikor az utcákon, a köztereken, a villamosokon bárki meggyőződhetett arról, hogy március 15. dicső alkalmából minden ötödik magyar seggrészegre itta magát. Hitelesen, de kevésbé színvonalas színészi alakítással.

Pinceszínház, március 15. Ajánlónk a következő előadáshoz itt olvasható.


Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.