Dőlt terek a Kárpát-medencében

Székely Csaba: Bányavirág

  • - deres -
  • 2012. április 4.

Színház

Megdőlt kék tér, valahol Erdélyben. Mindenki magyar, mindenki iszik. Csak úgy csúsznak a pálinkák. Mondhatnánk, elképzelt tündérvilág. De ilyen megdőlt terek lepik el a Kárpát-medencét: dehogy képzelt, dehogy tündér. Maximum néhány helyre többször száll ki a tévé meglesni, hogyan is őrzik a hagyományokat. Pedig legyen bár Hargita vagy Mátra: akadnak metszéspontok bőven, mint a házi kompót, a jó hagyma, a bezárt munkahelyek, a kényszer. És a kétely, hogy másutt tényleg jobb lesz-e. Innen indul Csizmadia Tibor Bányavirág-rendezése a Pinceszínházban.

Székely Csaba darabja (amely Kaposváron és Marosvásárhelyen is előkerült ebben az évadban) leszámol az illuzórikus Erdély-mítosszal, vagy még inkább felcseréli azt az ún. alkoholromantikára. Itt már nincsenek tágas fennsíkok, csilingelő patakok, vagyis vannak, de kit érdekel. Ami fontos, az a düledező ház a kopott bútorokkal, a vízellátási gondokkal és egy beteg apával, aki csak nem akar megdögleni. Vagy a pálinka, amit temetéseken ingyen mérnek. Ez az, ami a mindennapokra maradt, legalábbis a főszereplő Iván és környezete számára.

Bozó Andrea, Széles László


Bozó Andrea, Széles László

Fotó: Pinceszínház, Puskel Zsolt

A közönség pedig nevet, mert például mennyire abszurd az, hogy ebben az elképzelt (?) faluban (bocsánat: községben) rezignált arccal mesélik, hogy a leggyakoribb halálok a gyilkosság és az öngyilkosság. Vagy az, hogy a zsoltárok itt mindig úgy hangzanak, mint a székely népdalok. Csizmadia színészközpontú rendezése pókerarccal önti a komikumot a nagyon is szomorú valóságdarabokra. Ráadásul jó újra együtt látni a színpadon Bozó Andreát és Kaszás Gergőt, felragyog valami a régi Egerből is.

Hogy az előadás nagyon is jó időben és helyen szólt, az már a színház után bizonyosodott be, amikor az utcákon, a köztereken, a villamosokon bárki meggyőződhetett arról, hogy március 15. dicső alkalmából minden ötödik magyar seggrészegre itta magát. Hitelesen, de kevésbé színvonalas színészi alakítással.

Pinceszínház, március 15. Ajánlónk a következő előadáshoz itt olvasható.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.