Színház

Don Quijote voltam

  • Sisso
  • 2016. február 29.

Színház

Don Quijote voltam címmel rendezett új előadást Hegymegi Máté Dunaújvárosban. Olyat, amely kortárs kontextusba tudott helyezni egy 17. századi lovagregényt, amiről minden egykori középiskolásnak csak halvány emlékei vannak. A rendező és Gábor Sára e. h. átirata nemcsak elmeséli a történetet, hanem agyafúrt módon világít rá korunk Don Quijote-i szi­tuációira az általános tehetetlenségtől a színházcsinálás lehetetlenségéig. Próbaszituációval indítanak, a színészek várják a rendezőt, aki elakadt az autójával Budapest és Dunaújváros között. Észrevétlen elkezdődik a játék a színpadon, de mindig bejönnek különböző technikai emberek, hogy a közben egy fém­vödörrel a fején Don Quijotévé vált és látványosan megháborodott Kiss Attilával veszekedjenek. Alkatilag Jankovics Péter vendégművész volt hivatott a főszerepre, ám kiváló rendezői húzás volt, hogy végül az ünnepelt helyi színész vívja meg harcát a tükörlovaggal egy látszólag életveszélyes díszlethelyzetben. (Hegymegi fizikai színházi elképzelései néha akrobatikus teljesítményeket követelnek a színészektől, meg a díszlettervező Fekete Katától is.) Talán ezt nem bocsátja meg egy helyi rajongótábor, így látni a kedvenc komikust, aki egyébként olyat alakít, hogy eláll a lélegzetünk. Vagy hogy végig azt mondogatják, hogy „ma itt nem lesz előadás”, aztán mégis lesz, mikor a végén megérkezik Hegymegi sárosan, láthatósági mellényben, előadva a balfék rendezőt. Önbeteljesítő jóslat, úgymond. Egy hónapot élt az előadás a hírek szerint, mert a helyi közönség nem érdeklődött.

Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros, december 21.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.