Színház

Don Quijote voltam

  • Sisso
  • 2016. február 29.

Színház

Don Quijote voltam címmel rendezett új előadást Hegymegi Máté Dunaújvárosban. Olyat, amely kortárs kontextusba tudott helyezni egy 17. századi lovagregényt, amiről minden egykori középiskolásnak csak halvány emlékei vannak. A rendező és Gábor Sára e. h. átirata nemcsak elmeséli a történetet, hanem agyafúrt módon világít rá korunk Don Quijote-i szi­tuációira az általános tehetetlenségtől a színházcsinálás lehetetlenségéig. Próbaszituációval indítanak, a színészek várják a rendezőt, aki elakadt az autójával Budapest és Dunaújváros között. Észrevétlen elkezdődik a játék a színpadon, de mindig bejönnek különböző technikai emberek, hogy a közben egy fém­vödörrel a fején Don Quijotévé vált és látványosan megháborodott Kiss Attilával veszekedjenek. Alkatilag Jankovics Péter vendégművész volt hivatott a főszerepre, ám kiváló rendezői húzás volt, hogy végül az ünnepelt helyi színész vívja meg harcát a tükörlovaggal egy látszólag életveszélyes díszlethelyzetben. (Hegymegi fizikai színházi elképzelései néha akrobatikus teljesítményeket követelnek a színészektől, meg a díszlettervező Fekete Katától is.) Talán ezt nem bocsátja meg egy helyi rajongótábor, így látni a kedvenc komikust, aki egyébként olyat alakít, hogy eláll a lélegzetünk. Vagy hogy végig azt mondogatják, hogy „ma itt nem lesz előadás”, aztán mégis lesz, mikor a végén megérkezik Hegymegi sárosan, láthatósági mellényben, előadva a balfék rendezőt. Önbeteljesítő jóslat, úgymond. Egy hónapot élt az előadás a hírek szerint, mert a helyi közönség nem érdeklődött.

Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros, december 21.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.