Drámai naiva – Pap Vera (1956–2015)

Színház

„Méltósággal és türelemmel viselt hosszú betegség után elhunyt” – szól a Vígszínház gyászközleménye: Pap Vera holtáig megőrizte színészegyéniségének legjellemzőbb vonásait.

Vígszínházi színész – amikor Pap Vera a hetvenes évek végén a Víghez szerződött, még határozott körvonalakkal rendelkezett az a szerep és rang, amelyet a Szent István körúti társulathoz való tartozás a színházi társadalomban kijelölt az ott honos művészek számára. Várkonyi Zoltán halálának évében még ott játszott Páger Antal, Bilicsi Tivadar és Pethes Sándor, még élt Bulla Elma meg a nyugdíjazásáért megneheztelő Sulyok Mária – így együtt: a polgári színjátszás édenkertjének „késő sugára”. Nagy és csodás korszerűtlenségük után a náluknál két-két és fél nemzedékkel ifjabb színészcsapatra várt a feladat, hogy az egykorú jelenre jobban emlékeztető, karcosabb és küzdelmesebb színpadi létezéssel töltsék meg a Víg és a Pesti Színház színpadát.

Hegedűs a háztetőn (2010)

Hegedűs a háztetőn (2010)

Fotó: MTI

Ennek a stílusváltásnak egyik legfontosabb és valóban emblematikus színészegyénisége volt Pap Vera. Pedig a társalgási modort, a könnyed vígjátéki tónust perfekt módon tudta ő is: ezt bájos-cserfes Irmája (Molnár: Az üvegcipő) vagy Györgyikéje (Szomory: Györgyike drága gyermek) éppúgy bizonyította, mint az Illatszertár máig klasszikus tévéjáték-változata a nyolcvanas évek közepéről. Csakhogy Pap Vera örök gyereklányarca, flegmát és fájdalmat egyként mesterien jelző tekintete, fölsistergő indulata meg panaszosan elnyújtott magánhangzói döntően másfajta emberi tapasztalatokkal és másfajta színpadi szerepekkel vágtak tökéletesen egybe: küzdő, a reménytelenséggel szembesülő nőalakokkal, anyákkal, vénasszonyokkal és takarítónőkkel, távol a könnyed stilizálás alacsony tétű játékaitól. A kedves-ábrándos naivakülső mögött ugyanis nemcsak egy bohóc önfeledt temperamentuma, de egy tragika teljes érzelmi gazdagsága rejlett. Illetve dehogy is rejlett: láthatta mindenki, akinek csak szeme volt rá!

Hogy milyen újfajta történelmi tapasztalatokat, és általuk milyen emberi-női tapasztalatokat jelenített meg létezésével Pap Vera, azt persze filmek is megörökítették számunkra. Többszörösen díjnyertes főszereplése Gábor Pál 1979-es filmjében, az Angi Verában rögvest a pályája elején zsigeri hitelű alaknak mutatta: egy fölemelkedésre és őszinteségre vágyó nő lelki megnyomorodásával, a Rákosi-korszak gyilkosan nyomasztó közegében. S más regiszterben, de éppily korjellemző alakítást nyújtott Tímár Péter 1992-es Csapd le csacsi! című szatírájában is: cekkert cipelő farmeros magyar asszonyka a nyolcvanas évek végi zavarosban. Lásd még: „Baszd meg, Géza, a láncodat!”

Az ember tragédiája (2002)

Az ember tragédiája (2002)

Fotó: MTI

Az M3 alig pár hete ismételte Örkény István Rózsakiállításának előadását a Pesti Színházból, 1991-ből. A filmes forgatócsoport színe előtt haldokló rákbeteg asszonyt Pap Vera egy elveszett kisgyerek riadtságával játszotta, s közben arcára rajzolódott az az ezeréves bánat is, amely annyi más szerepében is kiült vonásaira. Megrendítő színészarc volt a Pap Veráé: többet tudott az életről, és többet tudott a halálról, mint mi, nézők.

Egy naiva, aki mindent tudott.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.