Drámai naiva – Pap Vera (1956–2015)

Színház

„Méltósággal és türelemmel viselt hosszú betegség után elhunyt” – szól a Vígszínház gyászközleménye: Pap Vera holtáig megőrizte színészegyéniségének legjellemzőbb vonásait.

Vígszínházi színész – amikor Pap Vera a hetvenes évek végén a Víghez szerződött, még határozott körvonalakkal rendelkezett az a szerep és rang, amelyet a Szent István körúti társulathoz való tartozás a színházi társadalomban kijelölt az ott honos művészek számára. Várkonyi Zoltán halálának évében még ott játszott Páger Antal, Bilicsi Tivadar és Pethes Sándor, még élt Bulla Elma meg a nyugdíjazásáért megneheztelő Sulyok Mária – így együtt: a polgári színjátszás édenkertjének „késő sugára”. Nagy és csodás korszerűtlenségük után a náluknál két-két és fél nemzedékkel ifjabb színészcsapatra várt a feladat, hogy az egykorú jelenre jobban emlékeztető, karcosabb és küzdelmesebb színpadi létezéssel töltsék meg a Víg és a Pesti Színház színpadát.

Hegedűs a háztetőn (2010)

Hegedűs a háztetőn (2010)

Fotó: MTI

Ennek a stílusváltásnak egyik legfontosabb és valóban emblematikus színészegyénisége volt Pap Vera. Pedig a társalgási modort, a könnyed vígjátéki tónust perfekt módon tudta ő is: ezt bájos-cserfes Irmája (Molnár: Az üvegcipő) vagy Györgyikéje (Szomory: Györgyike drága gyermek) éppúgy bizonyította, mint az Illatszertár máig klasszikus tévéjáték-változata a nyolcvanas évek közepéről. Csakhogy Pap Vera örök gyereklányarca, flegmát és fájdalmat egyként mesterien jelző tekintete, fölsistergő indulata meg panaszosan elnyújtott magánhangzói döntően másfajta emberi tapasztalatokkal és másfajta színpadi szerepekkel vágtak tökéletesen egybe: küzdő, a reménytelenséggel szembesülő nőalakokkal, anyákkal, vénasszonyokkal és takarítónőkkel, távol a könnyed stilizálás alacsony tétű játékaitól. A kedves-ábrándos naivakülső mögött ugyanis nemcsak egy bohóc önfeledt temperamentuma, de egy tragika teljes érzelmi gazdagsága rejlett. Illetve dehogy is rejlett: láthatta mindenki, akinek csak szeme volt rá!

Hogy milyen újfajta történelmi tapasztalatokat, és általuk milyen emberi-női tapasztalatokat jelenített meg létezésével Pap Vera, azt persze filmek is megörökítették számunkra. Többszörösen díjnyertes főszereplése Gábor Pál 1979-es filmjében, az Angi Verában rögvest a pályája elején zsigeri hitelű alaknak mutatta: egy fölemelkedésre és őszinteségre vágyó nő lelki megnyomorodásával, a Rákosi-korszak gyilkosan nyomasztó közegében. S más regiszterben, de éppily korjellemző alakítást nyújtott Tímár Péter 1992-es Csapd le csacsi! című szatírájában is: cekkert cipelő farmeros magyar asszonyka a nyolcvanas évek végi zavarosban. Lásd még: „Baszd meg, Géza, a láncodat!”

Az ember tragédiája (2002)

Az ember tragédiája (2002)

Fotó: MTI

Az M3 alig pár hete ismételte Örkény István Rózsakiállításának előadását a Pesti Színházból, 1991-ből. A filmes forgatócsoport színe előtt haldokló rákbeteg asszonyt Pap Vera egy elveszett kisgyerek riadtságával játszotta, s közben arcára rajzolódott az az ezeréves bánat is, amely annyi más szerepében is kiült vonásaira. Megrendítő színészarc volt a Pap Veráé: többet tudott az életről, és többet tudott a halálról, mint mi, nézők.

Egy naiva, aki mindent tudott.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.