Schilling Árpád Rigolettója Münchenben

Egy drappban

  • Kristóf Borbála
  • 2013. február 10.

Színház

A premierközönség kifütyülte és a német kritikusok sem kímélték a Krétakör vezetőjének bemutatóját. Pedig a kamaradarab sajátosságai és a tradicionális női szerepek újragondolása egyaránt figyelemreméltó.

Schilling rendezése látszólag hozza mindazt, amit egy "klasszikus" vagy "hagyományos" jelzőkkel becézgetett operarendezéstől várhatunk. A romantikus remekmű hatalmas díszletek előtt hömpölyög, s míg hátul a kórus a díszletelemek zakatolásához asszisztál, a proszcéniumot a drámaiság és a főszereplők veszik birtokukba: az énekesek kifelé fordulva zengik a közönségnek hosszú és érzelmes áriáikat. A kritika is a maradiságot nehezményezte: "inkább oratórium, mint opera", "koncertszerű előadás" egy kiemelt támogatású operaházban, unalmas eszköztelenség - ezek a főbb vádpontok. De ez csak a felszín: az előadás - a müncheni bemutatón is kifejezésre juttatott zajos nemtetszés dacára - ennél azért jóval bonyolultabb.

Hol?

Schilling Nikolaus Bachler, az operaház intendánsa meghívására érkezett a müncheni Bayerische Staatsoperbe. "Előtte eszembe sem jutott, hogy operát rendezzek. De baromi boldog voltam, hogy tanulhatok ilyet is, ráadásul közben még fizetést is kapok érte" - meséli Schilling a sajtónyilvános főpróba után. A munka keretei adottak voltak: az intendáns kijelölte a szereplőket, a zenei vezetőt - a nagynevű Marco Armiliato személyében - és az operát is. "Itt a rendező feladata a díszlet-jelmez koncepció és a rendezés - a többibe nem szólhat bele. Az intendáns ugyanis egyszerre művészeti vezető és menedzser-igazgató, miközben igazából egyik sem. Elképzel egy produkciót, és mintegy producerként megszervezi hozzá a csapatot - kitalálja, kit hogyan hozhat helyzetbe. A magyar rendszerhez és annak instabil szerepeihez képest üdítő tapasztalat az intendánsi kultúra. Nagyon ki van találva, és jól működik, mert jó helyekre osztja ki a felelősséget."

Bachler a Rigoletto esetében is saját víziójához szervezte a társaságot. "Sokat beszélgettünk arról, hogy a Rigoletto kamaradarab. Az időnként megjelenő kórus ellenére mégiscsak az öt főszereplő között játszódik le a történet, és apró rezdülésekben dőlnek el nagy dolgok. Mivel ez esetben a színházi fogékonyság elengedhetetlen kritérium, Bachler próbált olyan énekeseket találni, akik alkalmasak erre a feladatra." Bár színészi képességek terén szórt a mezőny, hangbéli adottságokban a szereposztás nagyon is erősre sikerült. Az előadás centrumát képező páros, a Gildát játszó Patricia Petibon és a címszereplő Franco Vassallo összjátéka képes mind zeneileg, mind színészileg cizelláltan feltárni egy szeretettel és harcokkal teli apa-lánya kapcsolat apró rezdüléseit, ijesztő mélységeit - egy amúgy az operajátszás statikus voltával játszó előadás során.

Mi?

A december 15-én debütáló rendezés viszont csak látszólag statikus és klasszikus. A nyitókép során a háttérben hatalmas, végtelenített lelátó, ahol szinte egyforma férfialakok ülnek. Jelmezüket a drapp és bézs árnyalatok szolid játéka, szakadt és színtelen, hanyag elegancia jellemzi. Több száz férfi - a kórus tagjai és a köztük elvegyülő bábuk - ül a lelátókon, maszkkal az arcán, könyörtelen, uniformizált monotóniában. Ebből az arctalan tömegből válnak ki a főszereplők, és ereszkednek alá az előszínpadra, ahol mintha egy másik előadás kezdődne. A lelátó később átalakul, eltűnik és újra visszatér, de a cselekmény végig a színpad elején zajlik. Mintha a hatalmas színpadnak ez a pár méteres sávja egy kamara-előadás tere lenne: egy csöppnyi, háromfalú szoba, ahol a néző kileshet egy csendes, családi drámát.

Schilling rendezésének intimitása és finom gesztusai már-már a Krétakör emlékezetes Siráját idézik, miközben egy percre sem feledtetik, hogy egy hatalmas operaszínpadot nézünk. A főszereplők az őket hátulról bámuló kórus-bábuk és a szemből-körben figyelő publikum között rekednek. Mintha görög hősök volnának színpadi gesztusokba merevedve, saját történetükbe zárva, akik miután megidéztek egy letűnt kort, időről időre képesek levetni maszkjukat, és az amfiteátrumok vagy az operaházak monumentalitásától idegen, lélektanilag motivált, finom gesztusokat tenni egymás felé.

 


A bezártság problémája több szempontból is jellemző a Rigolettóra. Nemcsak a szereplők rekednek meg Verdi agyonjátszott operája és a közönség közötti légüres térben, hanem a főszereplők külön-külön is saját világuk rabjai. Rigoletto féltésében gyakorlatilag börtönbe zárva tartja lányát, és egy nem létező világot kreál Gilda és ami még fontosabb, önmaga számára. Az udvarban alakoskodó, szerepet játszó bohóc lányához érkezve leveti maszkját. Azonban ez a mesterséges valóság nem működőképes, látjuk, ahogy szükségszerűen a megsemmisülés felé tart. A lánynak pedig vele együtt kell pusztulnia.

 

Ritkán látni olyan Gildát, aki az ártatlan, gyermeki szüzet és a mártírhalálra készülő, vadszerelmes hősnőt egyaránt el tudja játszani - részben azért, mert ez a két klisé önmagában is nehezen megjeleníthető. Schillingnél Gilda gyermekien érdeklődő, azonban kamaszosan távolságtartó és kritikus, kilépése a világba lázadás apja ellen. Petibon muzikális és színészi virtuozitása lubickol e lányosan lázadó, nőiesen bátor, különös figurának a történetében. Az énekesnő itt debütál Gildaként, és kitűnően veszi az akadályokat; a barokk lemezeiről vagy gálaprodukcióiból ismert vokális játékosság, bolondos, mégis előkelő dinamikai váltásai tovább alakítják karakterét. Ágh Márton díszlete pedig színt és lágyságot hoz a színpadra: a tömör, drapp tribünöket fehér fátyolfüggöny váltja fel, és megjelenik a farmert és kötött, kék pulcsit viselő, vörös hajú Gilda birodalma.

Ez a Gilda tevékeny, véleménye és akarata van, és képes iróniával szemlélni a dolgokat. Tehát cseppet sem kompatibilis a tradicionális női szerepekkel - következésképp bedarálja egy kizárólag férfiak által irányított világ. Színpadra születése, szenvedéstörténete és pusztulása egy patriarchális rendszer áldozati szertartása. Mikor beleszeret a magát diáknak kiadó Hercegbe, Gualtier Maldé! Caro nome... kezdetű áriájával elindul a mögötte magasodó lelátókra. Egyre feljebb mászva ölelgeti és cirógatja az ott ülő drapp férfiakat. Megkapó, ahogy a sok színtelen férfi közé belép ez a színes, tiszta nő, és őszinte szerelme a társadalom szemében pillanatok alatt kurválkodássá aljasul. Mintha Rigoletto igaza sejlene át a történeten: ebben a világban egy nőnek tényleg nincsen választása. Gilda kívülállóságában és közegidegenségében is ez a nőktől idegen világ tükröződik.

Rigoletto pedig saját képzeteinek rabja: púpja csak képzeletében létezik, az ő hendikepje a beteges félelem az emberektől és a világtól. Schillingnél Rigoletto nem egy furcsa, koboldmozgású, gonoszra rajzolt Disney-figura, akit sajnálnunk kéne, igazából mégsem tud együttérzést kiváltani. Inkább egy teljesen átlagos, kicsit pocakos, de azért helyenként férfias, a többieknél se nem jobb, se nem rosszabb átlagember, aki egészen banális hibákat követ el egészen banális butaságából kifolyólag. Franco Vassallo - a Rigoletto szerepében már sokat görnyedező énekes - e gyarló, hétköznapi figurát annyi természetességgel és részletező érzékenységgel mutatja meg, mintha csak egy stúdiószínpadi Ibsen-előadásból lépett volna elő. A három főszereplő közül egyedül a Herceget játszó, egyébként kitűnően éneklő Joseph Calleja színpadidegen néha, de a tartalom nélküli, hamis gesztusok nála is mindig az elviselhetőség határain belül vannak, és szerencsére általában rímelnek a Herceg karakterére.

Az előadás néha kicsit leül, elszíntelenedik - hol színészi koncentráció, hol rendezői cizellálás hiányában, így támadhat helyenként az a benyomásunk, hogy operagálát nézünk. De ezeken a pillanatokon mindig hamar túllendül, és újra bevonódunk a monumentális térbe szorult lírai kamaratörténetbe.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.