Egyirányú út

  • Kovács Bálint
  • 2012. január 20.

Színház

Kőszínházak és független társulatok között, kortárs magyar drámák mellett egyszer csak jön egy alkalmi formáció, és a napi munka utáni, éjszakai próbák során létrehoz egy darabot, amely évek óta a legpontosabb képet adja a mai magyar kisemberről; arról a reményvesztett, egyirányú úton zsákutcába vezető életről, amelyet több millióan vallhatnak magukénak.

Az alkotók − a színészek, Kovács Dániel rendező és Róbert Júlia dramaturg − úgy rekonstruálnak egy újsághírt, egy postáskisasszony gyanús körülmények közt való kirablását, hogy nem sablonos, hanem tipikus életeket írnak a szereplők mögé. Egy szegénységből adósságba jutó, már csak a külföldi kamionsofőrködésben bízó tejipari munkásét (Polgár Csaba), a szerethetően egyszerű, csak boldog életre vágyó encsi postásnőét (Szandtner Anna) és az elvált, kudarcos életű nyomozóét (Thuróczy Szabolcs). És a hármuk egyforma, mindenkire és igazán mégis csak saját magukra jellemző kilátástalanságát.

Közben pedig a szöveg olyan jól mondható, olyannyira életszerű, mégis drámai erejű és irodalmi értékű, olyan jó dramaturgiájú és annyira pontos, hogy bármilyen írónak büszkesége lehetne. A három színész ismét bizonyítja, hogy generációjuk legjobbjai közt a helyük: a karakterük alapjául szolgáló jóravalóság, az egyszerűségen átlátszó emberi értékek teszik átélhetővé a történetet, de az alakítások egyenként is tökéletesek. Szandtner kétségbeesése hol megjátszott, hol őszinte: a figurának mindkettőre oka van. Polgár keménynek akar látszani, de túl tisztességes, és bár tanulatlan, a helyzetét pontosan látja. Thuróczy empatikus, már kitörni sem vágyó rendőre kifacsart szófordulatokkal igyekszik műveltebbnek látszani, mint amilyen.

A darab nem kínál megoldást, nem vet fel kérdéseket, csak megértet és átéreztet egy generációról generációra szálló életérzést. Átformálja a néző világról alkotott képét - és ennél aligha lehetne többet elérni.

MU Színház, december 19.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.