Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör

Színház

Pucér férfihátsó a kisszínpadon - az Operettszínházban rendesen ilyesmi jelzi a merész művészi kísérletezés tényét, s ez Somogyi Szilárd - vizsgarendezés gyanánt is figuráló - Brecht-produkciójában sem történik másként.

A kanyargós léptű példázat ugyanis ezúttal egy üzemi vizesblokk nyomatékosan életszerű közegében göngyölíti elénk a bibliai értelemben vett jó ember, a szolgáló Gruse és az oltalmába fogadott kisgyermek üldöztetésének történetét. Hol gorombán naturalisztikus, hol meg mórikálón musicales, sőt bohózati elemeket, emitt szimbolikus, amott pedig éppenséggel rögrealista mozzanatokat sorjáztatva, s nagyjából fel- és eloldva az előadást a szerző harapós színház- és igazságeszményétől. Ám ha az eredeti tét el is kallódott valahol a vécécsészék meg a puskává előléptetett felmosófák környékén, azért a produkció így is mérlegre dobott valami csaknem ennyire fontosat: a társulat játékerejét. S minthogy a művészi kockázatvállalás érzékletes jelenléte majd' mindig rokonszenvet ébreszt a nézőben, a csoportosan elővezetett és imponáló fegyelmű határfeszegetés ezúttal sem bizonyult hatástalannak, mi több, eredménytelennek sem. A szubrettként a kicsattanó közhely felé tájékozódó Peller Annáról például kiderülhetett, hogy intim térben is képes erőteljes drámai hitelt és emberi tisztaságot érzékeltetni velünk, s hogy Paul Dessau - inkább barátságtalan, semmint vonzó didaxisú - dallamait is megejtő készséggel illeszti figurájához. Akik szinte mindenben jók (Szabó P. Szilveszter, Náray Erika, Faragó András), azok persze most sem okoznak csalódást, s mi tagadás, a nagyszínpadon legfeljebb kis szerepekben felléptetett Jantyik Csaba erős zsánerfiguráját éppoly kedvtelve szemlélhettük, mint a vendég Makranczi Zalán más játékkultúrákon pallérozott színészi tartottságát és kevés szavú szikárságát.

Operettszínház Raktárszínháza, december 2.


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.