Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör

Színház

Pucér férfihátsó a kisszínpadon - az Operettszínházban rendesen ilyesmi jelzi a merész művészi kísérletezés tényét, s ez Somogyi Szilárd - vizsgarendezés gyanánt is figuráló - Brecht-produkciójában sem történik másként.

A kanyargós léptű példázat ugyanis ezúttal egy üzemi vizesblokk nyomatékosan életszerű közegében göngyölíti elénk a bibliai értelemben vett jó ember, a szolgáló Gruse és az oltalmába fogadott kisgyermek üldöztetésének történetét. Hol gorombán naturalisztikus, hol meg mórikálón musicales, sőt bohózati elemeket, emitt szimbolikus, amott pedig éppenséggel rögrealista mozzanatokat sorjáztatva, s nagyjából fel- és eloldva az előadást a szerző harapós színház- és igazságeszményétől. Ám ha az eredeti tét el is kallódott valahol a vécécsészék meg a puskává előléptetett felmosófák környékén, azért a produkció így is mérlegre dobott valami csaknem ennyire fontosat: a társulat játékerejét. S minthogy a művészi kockázatvállalás érzékletes jelenléte majd' mindig rokonszenvet ébreszt a nézőben, a csoportosan elővezetett és imponáló fegyelmű határfeszegetés ezúttal sem bizonyult hatástalannak, mi több, eredménytelennek sem. A szubrettként a kicsattanó közhely felé tájékozódó Peller Annáról például kiderülhetett, hogy intim térben is képes erőteljes drámai hitelt és emberi tisztaságot érzékeltetni velünk, s hogy Paul Dessau - inkább barátságtalan, semmint vonzó didaxisú - dallamait is megejtő készséggel illeszti figurájához. Akik szinte mindenben jók (Szabó P. Szilveszter, Náray Erika, Faragó András), azok persze most sem okoznak csalódást, s mi tagadás, a nagyszínpadon legfeljebb kis szerepekben felléptetett Jantyik Csaba erős zsánerfiguráját éppoly kedvtelve szemlélhettük, mint a vendég Makranczi Zalán más játékkultúrákon pallérozott színészi tartottságát és kevés szavú szikárságát.

Operettszínház Raktárszínháza, december 2.


Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.