Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör

Színház

Pucér férfihátsó a kisszínpadon - az Operettszínházban rendesen ilyesmi jelzi a merész művészi kísérletezés tényét, s ez Somogyi Szilárd - vizsgarendezés gyanánt is figuráló - Brecht-produkciójában sem történik másként.

A kanyargós léptű példázat ugyanis ezúttal egy üzemi vizesblokk nyomatékosan életszerű közegében göngyölíti elénk a bibliai értelemben vett jó ember, a szolgáló Gruse és az oltalmába fogadott kisgyermek üldöztetésének történetét. Hol gorombán naturalisztikus, hol meg mórikálón musicales, sőt bohózati elemeket, emitt szimbolikus, amott pedig éppenséggel rögrealista mozzanatokat sorjáztatva, s nagyjából fel- és eloldva az előadást a szerző harapós színház- és igazságeszményétől. Ám ha az eredeti tét el is kallódott valahol a vécécsészék meg a puskává előléptetett felmosófák környékén, azért a produkció így is mérlegre dobott valami csaknem ennyire fontosat: a társulat játékerejét. S minthogy a művészi kockázatvállalás érzékletes jelenléte majd' mindig rokonszenvet ébreszt a nézőben, a csoportosan elővezetett és imponáló fegyelmű határfeszegetés ezúttal sem bizonyult hatástalannak, mi több, eredménytelennek sem. A szubrettként a kicsattanó közhely felé tájékozódó Peller Annáról például kiderülhetett, hogy intim térben is képes erőteljes drámai hitelt és emberi tisztaságot érzékeltetni velünk, s hogy Paul Dessau - inkább barátságtalan, semmint vonzó didaxisú - dallamait is megejtő készséggel illeszti figurájához. Akik szinte mindenben jók (Szabó P. Szilveszter, Náray Erika, Faragó András), azok persze most sem okoznak csalódást, s mi tagadás, a nagyszínpadon legfeljebb kis szerepekben felléptetett Jantyik Csaba erős zsánerfiguráját éppoly kedvtelve szemlélhettük, mint a vendég Makranczi Zalán más játékkultúrákon pallérozott színészi tartottságát és kevés szavú szikárságát.

Operettszínház Raktárszínháza, december 2.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.