Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör

Színház

Pucér férfihátsó a kisszínpadon - az Operettszínházban rendesen ilyesmi jelzi a merész művészi kísérletezés tényét, s ez Somogyi Szilárd - vizsgarendezés gyanánt is figuráló - Brecht-produkciójában sem történik másként.

A kanyargós léptű példázat ugyanis ezúttal egy üzemi vizesblokk nyomatékosan életszerű közegében göngyölíti elénk a bibliai értelemben vett jó ember, a szolgáló Gruse és az oltalmába fogadott kisgyermek üldöztetésének történetét. Hol gorombán naturalisztikus, hol meg mórikálón musicales, sőt bohózati elemeket, emitt szimbolikus, amott pedig éppenséggel rögrealista mozzanatokat sorjáztatva, s nagyjából fel- és eloldva az előadást a szerző harapós színház- és igazságeszményétől. Ám ha az eredeti tét el is kallódott valahol a vécécsészék meg a puskává előléptetett felmosófák környékén, azért a produkció így is mérlegre dobott valami csaknem ennyire fontosat: a társulat játékerejét. S minthogy a művészi kockázatvállalás érzékletes jelenléte majd' mindig rokonszenvet ébreszt a nézőben, a csoportosan elővezetett és imponáló fegyelmű határfeszegetés ezúttal sem bizonyult hatástalannak, mi több, eredménytelennek sem. A szubrettként a kicsattanó közhely felé tájékozódó Peller Annáról például kiderülhetett, hogy intim térben is képes erőteljes drámai hitelt és emberi tisztaságot érzékeltetni velünk, s hogy Paul Dessau - inkább barátságtalan, semmint vonzó didaxisú - dallamait is megejtő készséggel illeszti figurájához. Akik szinte mindenben jók (Szabó P. Szilveszter, Náray Erika, Faragó András), azok persze most sem okoznak csalódást, s mi tagadás, a nagyszínpadon legfeljebb kis szerepekben felléptetett Jantyik Csaba erős zsánerfiguráját éppoly kedvtelve szemlélhettük, mint a vendég Makranczi Zalán más játékkultúrákon pallérozott színészi tartottságát és kevés szavú szikárságát.

Operettszínház Raktárszínháza, december 2.


Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.