Színház

Etgar Keret-Vinnai András: Pizza Kamikaze

  • Herczog Noémi
  • 2014. június 29.

Színház

Az a pech, amikor az ember szerelmi bánatában öngyilkos lesz, és aztán ráadásul kiderül, hogy ezzel még nincs vége, létezik túlvilág. És ott minden még egy fokkal rosszabb - bár tagadhatatlanul környezetváltozást jelent.

(Legalább szabad levegőn vagy - állapítják meg a keresztre feszítésről a Brian életében.) Sokféle túlvilág-ábrázolást láttunk már: volt köztük bugyrokban bővelkedő átszállás egy következő életbe, és persze ott a ritka sansz: az igazak jussa. Nem feltétlenül lesz mindenki egyenlő a halálban, de a Pizza Kamikaze öngyilkospoklában éppen az a jó, hogy képes groteszk humorral nézni egy aránylag kellemetlen helyzetet is (csókolózás közben hínárt felböfögő vízi hullák). Illetve olyankor jó, amikor képes erre.

A Pizzával folytatódik Borgula és Vinnai Andrások együttműködése a Gólem Színházban. A Gólem zsidó színház, Vinnai darabja, a Lefitymálva adta meg neki az alaphangot. Konkrétan az a jelenet, amikor a tapintatos főszereplő nem merte leolvasni egy holokauszt-túlélő gázóráját. A Pizza Kamikaze szintén Vinnai-átirat, magát az izraeli kisregényt pár éve a Titanicon egy Csuklónyiszálók című roadmovie-feldolgozásban is láthattuk, és abszolút való Vinnainak: színházi sci-fi, agymenés, gyakran (bár picit hullámzóan) hatásos humor. A rendező, Borgula András még meghúzhatná-zabolázhatná kicsit (nagyon), viszont a fantasztikum színháziasítása nem jelentett neki problémát. Ezen múlik igazából, hogy valaki tud-e Vinnaival dolgozni, ezen meg a humorérzéken. Merész és szimpatikus felvetés az öngyilkos merénylők kapcsán megjelenő arabokkal szembeni előítélet témája, ahol a két zsidó szereplő egyike pont olyan kirekesztően beszél, mint amit itthon (halkan) a zsidósággal szemben tapasztalhatunk. Azért elsősorban jófajta agymenés a Pizza: nem paradicsomos, hanem bélpoklos.

Gólem Színház, Jurányi Közösségi Inkubátorház, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.