Színház

Sokkal szebb pokol

Eugene o'Neill: Hosszú út az éjszakába

  • Tompa Andrea
  • 2014. június 29.

Színház

Unalma termékeny. "Egy darab a múlt csapásairól, könnyel és vérrel írva", szól az alcím. Aztán se könny, se vér, csak mozdulatlanság, a színpadi történések hiánya, ami átadja a nézőnek a belső cselekvést, reflektálást. És ami elviselhetetlenül hétköznapinak és természetesnek tűnik a színpadon, elkezd hasonlítani valamire, amit úgy hívunk: élet. És nem úgy, hogy színház. Pedig meglehetősen teátrális.

Valaha ezt a darabot a dráma, erőszak, szélsőséges lelki és fizikai állapotok műveként adták elő. Morfium, pia, tébécé - egy amerikai család összezárva saját függőségeivel, betegségeivel, hazugságaival, egymásra nem figyelésével. Sötét műként játszották, az emberi életek mindennapi poklaként. Régi darab, a díjnyertes film Katharine Hepburnnel és a Nemzeti Színház bemutatója egybeesik a 60-as évek elején.

A kecskeméti színház Ruszt Józsefről elnevezett stúdiójában - Ruszt maga is kétszer megrendezte - Zsótér Sándor kiszabadítja a lélektani drámát ebből a játékhagyományból, és a sötétségből a fénybe vezeti. Az ember szinte egy ismeretlen darabot lát, nem az amerikai realizmus "drámázós" hagyományát. Most megszépül a hullámlemezből készült nyaraló terasza, ez a félig belső, félig külső tér lágy színekben pompáz, kék és zöld minden. Az olcsóság szebbik verziója ez, telibe világítva (tér: Ambrus Mária). A szereplők is világos ruhákban, az anya pompázatos, szikrázó toalettekben vonul fel (Benedek Mari jelmezei). Pontosan négy ruhája van, ahogy a darab is egy teljes napot fog át: reggel, dél, este és az a bizonyos éjszaka, ahová a hosszú út vezet. Zsótér útja is hosszú, és a 170 percnyi szöveg alatt nem mindig sikerül nézőként jelen lenni, olykor meg-megszökik a figyelem, ahogy a színpadon is.

A hétköznapiság, az úgynevezett normalitás világában vagyunk. A különbözőséget könnyebb ma eljátszani, mint a hasonlóságot, az olyan világokat, amelyek közel vannak a nézői tapasztalathoz. Furcsa, "szúrós" mozzanatok zavarnak meg ebben a hétköznapiságban, amelyben a középhang, a természetesen emberi beszédhang dominál. Az anya harmincöt év házasság után úgy néz ki, mint a legifjabb ara; Trokán Nóra valóban feleannyi idős, mint a szerepe, s így egyidős fiaival. A lélektani realizmus nem magyarázná a rendezői döntést. Mitől marad ilyen fiatal ez az anya? Szimbolikusan talán egyszerűen kívül maradt a családján, nem történt együtt velük, valahol (szülés körül) megrekedt. A haja ma is fontosabb, mint a gyermeke. A férj (Kőszegi Ákos) mindjárt nagyon öregnek tűnik mellette, közös létük éppen így esélytelen.

Nehezen, lassan tudunk eligazodni - innen is az unalom. Nem a változatosságot játszszák, mint a nagy lélektani drámákban, hanem az egyformaságot, amiben csak hajszálnyi a változás. Mint John Cage híres unalom-meghatározásában: ha valami két perc után unalmas, próbáld meg négy percig. Ha még mindig unalmas, próbáld ki nyolcig stb., míg a végén az ember rájön, hogy az a valami egyáltalán nem unalmas, sőt, nagyon is érdekes. Annyira hétköznapi és drámátlan ez a családi élet, hogy kénytelenek vagyunk a mondatokra figyelni, hiszen azokat senki sem fordítja egyszerű jelentésekre, gesztusokra. Furcsa kommunikáció folyik ebben a családban, de csak annyira megfoghatatlan, amennyire egy átlagos családé, amelyben nem beszélnek a lényegről, hanem kifordulnak előle. Többszólamú beszéd, nem belátható, hogy merre tart, mert a dolgok nem leplezik le önmagukat - most tényleg benézünk valakik életébe, igazi mélytengeri kukkolás ez.

A színészek a nézők felé, kifordulva kibeszélnek, mintha magyarázkodnának. Márpedig van mit, mindenki a múltjával, sérelmeivel jön elő. Egyre ismerősebb világ. Mintha az ember olyasmit látna, amit csak a tükörben szokott.

A játékban nem érzékelhető az idő múlása, ahogy nincs konkrét térkeret sem, a tér csúszkál a (magyar, amerikai) valóságok közt, hiszen apró, vicces magyar valóságdarabokkal van megtűzdelve (a szöveget a rendező és a díszlettervező fordította újra), miközben egyáltalán nem "adaptációról" van szó. A tér-idő sem ragadható meg a realizmus szintjén, inkább csak összeérnek a tértapasztalatok.

Sokat vár a színésztől egy ilyen rendezői gondolkodás. Trokán Nóra az anya: nemzedékének az egyik, ha nem "a" legjelentősebb színésze; lebilincselő jelenléte, érdeklődésének nyugtalansága, humora és játékossága, s az a reménytelenség, ahogy kívül van saját életén. Porogi Ádám alakítja a tüdőbeteg fiút, játéka szép és halk, tud szinte észrevétlenül ott lenni, és kétségbeesetten verset mondani. Talán Trokán és Porogi tudja a legpontosabban azt, amit itt várnak tőlük. Kőszegi Ákos mint apa és a vicces cseléd, Kertész Kata egy másik színészi nemzedékhez tartozik, ez a rendezői forma őket is elbírja a maguk realisztikusabb játékával (Kertésznek kifejezetten jó apró [?] jelenete van). Orth Péter talán túl lágy mint alkoholista fiú, jobban eltűnik a többiek mellett.

A testi romlás nem érdekli ezt az előadást, bár ezt szokták eljátszani. Itt a tüdőbeteg nem köhög, a részeg nem tántorog, a morfinista nem delirál. Mintha ez a visszafogottság - ki nem fejezettség - arra figyelmeztetne: a felszín rendben van. S a pokol ma sokkal felismerhetetlenebb.

A kecskeméti Katona József Színház vendégjátéka a Nemzeti Színházban, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.