rés a présen

Évszázados lemaradásban vagyunk

Szegedi Tamás rendező

  • rés a présen
  • 2018. június 24.

Színház

rés a présen: Honnan vezetett az utad a színházi rendezéshez?

Szegedi Tamás: Gyerekkorom óta érdekelt a szereplés. Még papnak is készültem. Ott is van jelmez, van egy kötött szertartás (előadás) és látvány, díszlet – persze kicsit másképp, de végül is Thália templomában lettem „pásztor”. Sokáig amatőr társulatokban színjátszóként ismerkedtem a színházzal, emellett sokfelé, sok mindent dolgoztam. Gyárakban, építkezéseken, üzemekben, de hoztam egy döntést. Eleget éltem mások elvárásai szerint, elkezdtem a saját utam járni. 2010 januárjában kaptam meg Balogh Rodrigó telefonszámát, felhívtam, aznap már rendezőasszisztens lettem az akkor készülő Tollfosztás című előadásban. Attól kezdve kinyíltak előttem az ajtók. A Karaván Színház társulatában dolgoztam, a Shakespeare Színművészeti Akadémiára jártam, és a Bohócok a Láthatáron nevű csoporttal is jártuk az országot. Idén diplomázom a Színház- és Filmművészeti Egyetemen drámainstruktor szakon. Most már egyre több helyen, főként fiatalokkal, diákokkal dolgozom.

rap: Ősbemutatód lesz a II. Nemzetközi Roma Storytelling fesztiválon, Kaméleon címmel.

SZT: Illés Márton írta azokból a történetekből, amelyeket a Roma Hősök c. workshopokon osztottak meg velünk a részt vevő roma fiatalok. Ez a work­shopsorozat a tavalyi fesztiválon bemutatott színdarabokat vitte el főként roma egyetemista fiatalokhoz. A fiatalok történeteiből néhányat a Roma Hősök nevű blogon is közzétettünk. Pozitív üzenetekkel bíró, hős történeteket mutatunk be, ami eltér attól, ahogyan általában romákkal találkozunk a médiában, színházakban. Más szájízzel jössz ki egy előadásról, ha nem azt tapasztalod, hogy a cigányok csak sírni és panaszkodni tudnak, hanem felelősen dönteni és változtatni a saját életü­kön, hogy pozitívan is tudnak hatni a kör­nyezetükre. Mindennapi hősök valós történeteit emeltük be a színdarabba. Lovas Emília játssza a címszerepet – is.

rap: Ki hozta létre és miről szól a Roma Storytelling fesztivál?

SZT: A Független Színház, azzal a céllal, hogy halljunk, lássunk történeteket, amelyek megmutatják, hogy a cigányok igenis képesek aktív állampolgárként és drámai hősként döntést hozni, változtatni saját és környezetük életén. A bemutatott előadásokról, alkotókkal készített interjúkból oktatási módszertani anyagok készülnek, amelyek work­shopok keretében és egyetemi tanárok munkáján keresztül egyaránt eljutnak roma és nem roma fiatalokhoz. Évszázados lemaradásban vagyunk önreprezentáció terén (is), ezért akadémiai szinten kell beépíteni az oktatásba a cigány drámairodalom elemzését. Ez a hős narratíva elég jó sikerfaktorú. Mindenki megtalálhatja a saját maga hősét, és biztos, hogy te is voltál már hős valamilyen helyzetben.

rap: Mikor lesz a fesztivál?

SZT: Május 24-től 27-ig, a Stúdió K Színházban. Hét ország nyolc produkcióját lehet megtekinteni. Számos emberi történettel ismerkedhetünk meg a 30-as évektől napjainkig. Minden előadás után beszélgetésre is sor kerül az alkotókkal.

rap: Hol lehet találkozni veled ezen kívül?

SZT: Az App-Art társulattal a Carlo című színházi nevelési előadással járjuk az országot, ez egy tantermi előadás, emellett általános és középiskolás csoportokban tartok drámafoglalkozásokat. Ősztől újra dübörög majd a Roma Hősök workshop és nekilátok a saját történetem megírásának is.

rap: Mi volt a kedvenc meséd gyerekkorodban?

SZT: Az aranyszőrű bárányról szóló mesét nagyon szerettem. Ezt meséltem otthon mindenkinek, amikor jöttek hozzánk varratni, ugyanis anyukám varrónő, ezért egy varroda volt a házunk közepén.

rap: Mire vágysz az életben?

SZT: A leghőbb vágyam, hogy megtaláljam azt, ami értelmet ad a céljaimnak. Elképzelésem sok van. Tenni akarás, világjobbító szándék is. Mindig csapatban dolgozhatok és élvezem, hogy azt csinálhatom, ami boldoggá tesz!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.