rés a présen

Évszázados lemaradásban vagyunk

Szegedi Tamás rendező

  • rés a présen
  • 2018. június 24.

Színház

rés a présen: Honnan vezetett az utad a színházi rendezéshez?

Szegedi Tamás: Gyerekkorom óta érdekelt a szereplés. Még papnak is készültem. Ott is van jelmez, van egy kötött szertartás (előadás) és látvány, díszlet – persze kicsit másképp, de végül is Thália templomában lettem „pásztor”. Sokáig amatőr társulatokban színjátszóként ismerkedtem a színházzal, emellett sokfelé, sok mindent dolgoztam. Gyárakban, építkezéseken, üzemekben, de hoztam egy döntést. Eleget éltem mások elvárásai szerint, elkezdtem a saját utam járni. 2010 januárjában kaptam meg Balogh Rodrigó telefonszámát, felhívtam, aznap már rendezőasszisztens lettem az akkor készülő Tollfosztás című előadásban. Attól kezdve kinyíltak előttem az ajtók. A Karaván Színház társulatában dolgoztam, a Shakespeare Színművészeti Akadémiára jártam, és a Bohócok a Láthatáron nevű csoporttal is jártuk az országot. Idén diplomázom a Színház- és Filmművészeti Egyetemen drámainstruktor szakon. Most már egyre több helyen, főként fiatalokkal, diákokkal dolgozom.

rap: Ősbemutatód lesz a II. Nemzetközi Roma Storytelling fesztiválon, Kaméleon címmel.

SZT: Illés Márton írta azokból a történetekből, amelyeket a Roma Hősök c. workshopokon osztottak meg velünk a részt vevő roma fiatalok. Ez a work­shopsorozat a tavalyi fesztiválon bemutatott színdarabokat vitte el főként roma egyetemista fiatalokhoz. A fiatalok történeteiből néhányat a Roma Hősök nevű blogon is közzétettünk. Pozitív üzenetekkel bíró, hős történeteket mutatunk be, ami eltér attól, ahogyan általában romákkal találkozunk a médiában, színházakban. Más szájízzel jössz ki egy előadásról, ha nem azt tapasztalod, hogy a cigányok csak sírni és panaszkodni tudnak, hanem felelősen dönteni és változtatni a saját életü­kön, hogy pozitívan is tudnak hatni a kör­nyezetükre. Mindennapi hősök valós történeteit emeltük be a színdarabba. Lovas Emília játssza a címszerepet – is.

rap: Ki hozta létre és miről szól a Roma Storytelling fesztivál?

SZT: A Független Színház, azzal a céllal, hogy halljunk, lássunk történeteket, amelyek megmutatják, hogy a cigányok igenis képesek aktív állampolgárként és drámai hősként döntést hozni, változtatni saját és környezetük életén. A bemutatott előadásokról, alkotókkal készített interjúkból oktatási módszertani anyagok készülnek, amelyek work­shopok keretében és egyetemi tanárok munkáján keresztül egyaránt eljutnak roma és nem roma fiatalokhoz. Évszázados lemaradásban vagyunk önreprezentáció terén (is), ezért akadémiai szinten kell beépíteni az oktatásba a cigány drámairodalom elemzését. Ez a hős narratíva elég jó sikerfaktorú. Mindenki megtalálhatja a saját maga hősét, és biztos, hogy te is voltál már hős valamilyen helyzetben.

rap: Mikor lesz a fesztivál?

SZT: Május 24-től 27-ig, a Stúdió K Színházban. Hét ország nyolc produkcióját lehet megtekinteni. Számos emberi történettel ismerkedhetünk meg a 30-as évektől napjainkig. Minden előadás után beszélgetésre is sor kerül az alkotókkal.

rap: Hol lehet találkozni veled ezen kívül?

SZT: Az App-Art társulattal a Carlo című színházi nevelési előadással járjuk az országot, ez egy tantermi előadás, emellett általános és középiskolás csoportokban tartok drámafoglalkozásokat. Ősztől újra dübörög majd a Roma Hősök workshop és nekilátok a saját történetem megírásának is.

rap: Mi volt a kedvenc meséd gyerekkorodban?

SZT: Az aranyszőrű bárányról szóló mesét nagyon szerettem. Ezt meséltem otthon mindenkinek, amikor jöttek hozzánk varratni, ugyanis anyukám varrónő, ezért egy varroda volt a házunk közepén.

rap: Mire vágysz az életben?

SZT: A leghőbb vágyam, hogy megtaláljam azt, ami értelmet ad a céljaimnak. Elképzelésem sok van. Tenni akarás, világjobbító szándék is. Mindig csapatban dolgozhatok és élvezem, hogy azt csinálhatom, ami boldoggá tesz!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.