Színház

Felülről az ibolyát

  • Tompa Andrea
  • 2014. július 12.

Színház

A Füge által szervezett TITÁNium Színházi Szemle nagy lehetőség a fiatal alkotók számára; a független színházak szűkülő világában kínál rendes tereket, próbalehetőségeket. Még a kudarcos próbálkozásoknak is van értelme, tanulsága; ilyen kudarcok nélkül sosem tehető próbára az alkotóerő. A STEREO Akt produkciós műhely előadása, Boross Martin rendezése, a Felülről az ibolyát ezen a pályázaton nyerte el a Trafó díját.

Az első képsorok "az utca emberével" készült felvételek. Mindenki valami "legtitkosabb" vágyáról, álmáról számol be. Fiatalok, idősek, értelmiségiek, lúzerek, szép lányok szólalnak meg. Sokan utazásról, bungee jumpingról vagy új életpályákról ábrándoznak, és van, aki egészen eszement vágyat fogalmaz meg. Látható, hogy az embereknek "hirtelen" nincs jelentősebb vágyuk, nem tartják ezeket a vágyakat válaszra készen. A film után elkezdődik a színpadi játék is; a szereplők bemutatják egymást: egy táncos, Vadas Zsófia Tamara és egy konkrétabb "művészi" identitással fel nem ruházott előadóművész, Vass Imre, azaz Vasi (mint később sejthető, szintén táncos, performer). Saját nevükön szerepelnek; az estet meghatározza ez a személyesség, úgy a színpadon, mint a nézőtéren. A történet kettejük vágyainak listázásával kezdődik, amely lista hamarosan három tételre redukálódik. A színészek 16 másodpercet kapnak (egymástól), hogy megindokolják választott vágyaikat; miközben indokolnak, a másik furcsa ujjtartással számol. A két ember természetesen, közvetlenül nyílik meg a néző előtt, lassan megszólít és bevon, hogy aztán a figyelmet a néző a saját vágyaira fordíthassa; példaértékű kommunikáció és önismereti munka kezdődik.

Megismerjük - vagy inkább a szereplő vágya megismerni - a nagyapja történetét, a táncoslány gyermekkori tapasztalatait, amikor fiúsnak tartották. A játék humoros és önironikus: a fiú arról beszél, hogy miért nincs barátnője, hogy a nők a távol ülő szemeket és az áll hosszúságát az intelligencia jelének tartják az ellenkező nemnél, miközben szereplőnknek eléggé összeáll a szeme, és szakállal leplezi állát.

A háttérben lévő zenész, az előadás halk "támogatója", Tóth Szabolcs megtanít egy számolási technikát, amit aligha fogunk valaha elfelejteni: egyetlen kézen, ujjperceinken tudhatunk elszámolni tizenhatig. Szép, új tudás, semmi értelme, csak annyi, mint bármilyen művészeté.

Boross Martin koherens gondolatisággal és színházi eszköztárral hozott létre előadást, melynek legfőbb erényei a kommunikációs képessége és személyessége, az a tudás, ahogy a néző felé fordítja a figyelmet. Zenészünk a közönség soraiból vágyakat gyűjt, amit halkan mikrofonba mond, aki akar. Kicsit sajnálom, hogy később majd kapunk egy kihangosított mixet ebből a vágygyűjteményből; hiszen visszahallva ugyanolyan kis gügyék lesznek a gondolatok, mint a kezdeti képsorokon: könyvet írni, Ausztráliába menni. Kontextus nélkül mit sem érnek.

Az előadás több ponton felhígul, elengedi a nézőt - a kezdeti fölösleges színpadi átrendezésekkel, megragadhatatlan táncjelenetekkel, hosszú végekkel, mintegy lezárhatatlansággal. Bő fél órával hosz-szabb, mint gondolnám.

Nagyszerű viszont néhány színpadi vágy képpé, történetté fogalmazása. Amikor sellővé válik a lány: gyönyörű jelmezben, vizes padlón csúszva, forogva megadatik megélnie sellőségét, saját éteri szépségét, a kibújást az emberi bőrből; ezzel párhuzamosan lassan, viccesen felmosóronggyal, vödörrel tevékenykedő társa végül lekergeti a színről, hogy aztán mi is felfogjuk: sellőként élhetetlen volna az élet. Ami viszont élhető: ez, ami van. Amik vagyunk. A fiú is beteljesíti álmát: rocksztárrá válik; mulatságosan. Mert végső soron a carpe diem filozófiáját formálja képpé, játékká az előadás, anélkül, hogy didaktikussá vagy közhellyé válna.

Trafó, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.