tűrés a présben

Fotelkísértetek

  • rés a présen
  • 2020. május 23.

Színház

Bő egy hónapja nézzük a színházi közvetítéseket kényszerűen a fotelból, és élvezzük, hogy kimehetünk közben kávézni a teraszra, anélkül, hogy zavarnánk a többi nézőt, ha unjuk, esetleg áttekerhetünk bizonyos részeket. Viszont a színház mégiscsak a jelenlét művészete, ami hiányozhat karantén idején. Ezért most olyan ajánlatokkal kezdünk, amelyek kapcsán az aktualitás illúziója is felmerül.

Karanténszínházi előadást indított a Független Színház társulata egy hatrészes videosorozat formájában, amelynek újabb részei péntekenként este 21.00-tól láthatók a Független Színház Magyarország YouTube-oldalán. A Kosovo mon Amour című széria egy koszovói roma család története, akiket a szerbek és az albánok két oldalról szorítanak ki az országból és az élők sorából. A Ruždija Sejdović és Jovan Nikolić alkotása nyomán Balogh Rodrigó rendezésében készült háborús trash következő, 5. része április 24-én kerül fel az oldalra, de az előző részek addig is nézhetők. Szereplők: Szegedi Tamás András, Budai József, Farkas Rozália, Lovas Emília, Varga Norbert, Lakatos Dániel, Kazári András, Csiki Gellért és Pászik Cristopher. Kovács A. Máté és Babindák István zenéire szobabiciklizni is lehet.

Az Itt és Most Társulat is túl van a próbaüzemen, és improvizációs színházi tréningeket, valamint nyílt előadásokat tart online. Ráadásul minden a néző szeme láttára születik meg ott és akkor, mint a hagyományos impró előadásokban. Az oldalukon (ittesmosttarsulat.hu) tájékoztatják a nézőket az időpontokról és a lehetőségekről.

A Trafó legénysége a nézőtér illúzióját igyekszik kelteni a Take a Seat! – online Trafó-estek közvetítéssel, amelynek következő állomása április 25-én 20.00-tól Szenteczki Zita, Juhász András és a DoN’T Eat Group: A halál kilovagolt Perzsiából című, eléggé eltalált összművészeti őrülete Hajnóczy Péter kisregényéből. Úgy sejtjük, hiába megy felvételről, mégis különleges élmény lesz azoknak is, akik látták már élőben az előadást. Helyet foglalni a Trafó virtuális nagytermében a takeaseat.hu oldalon lehet. Premier minden szombaton! A helyfoglalás díjtalan, a nehéz helyzetbe került független társulatok viszont szívesen fogadnak adományt.

Április 29. a tánc világnapja, a táncművészet legnagyobb ünnepe. A karanténhelyzet okán természetesen nem lehet a szokásos módon kapcsolódni, de a TRIP hajó csapata a saját Facebook-oldalán 30 másodperces, előzetesen beküldött táncvideókkal próbálja meg izgalmassá tenni az eseményt. A „kortárstánc-felvételek helyett nézzünk inkább táncfilmet” mozgalom talán ösztönzi majd a társulatokat arra, hogy virtuálisan élvezhető módon is megörökítsék a munkáikat, mint az világszerte már jó hagyomány.

Szabó Réka koreográfus és immár sikeres tánc-dokumentumfilmes is úgy ünnepel, hogy az Indafilmen elérhetővé tette Gyászfilm című, 7 perces alkotását, amelyet a Katona József Színház és a Tünet Együttes koprodukciójában 2010-ben bemutatott Gyász című, 100 perces előadás alapján készített. Az önnön művészetük gyászszertartására érkező művész-kísértetekről szóló film most különös aktualitást kapott. A kísérleti táncfilm operatőre Pohárnok Gergely.

A MU Színház a saját online előadás közvetítés csoportjában folyamatosan teszi közzé a náluk készült előadások felvételeit. Cserepes Gyula koreográfus Selfyjének és New Age Gypsies című előadásának felvételei is felkerültek már. Viszont a leleményes koreográfus a készülőben levő, Fragile munkacímű szólójához online próbákkal kísérletezik, amelyek elérhetők a crowdcast.io/e/fragile-live/register linken. A bemutatót őszre tervezi, előrelátóan nem hagyományos színházi környezetben.

A MU egyébiránt közzétesz régebbi táncfilmeket is. A TranzDanz alapító koreográfusa, Kovács Gerzson Péter, aki sok előadásából készített már igényes táncfilmet, kérdésünkre elmondta: „A MU Tv a NOIR című előadásunk vetítésével kezdte a működését, előbányásztak egy ősanyagot is a Triptichon című estről, amit szintén leadtak és lement még a Bankett film is. Majd még túrok ezt-azt, aztán közreadom előbb-utóbb, hadd nézze a nép – a múltat, mert, ahogy ez most kinéz, nem a vírus nyír ki bennünket…”

A vidékről kapott kedvenc heti ajánlatunk pedig ez: „nálunk”, a szigetvári Vigadó Kulturális Központban (a Facebook-csatornán) is vannak rendszeres online közvetítések, jellemzően zenés dolgok, mesefelolvasások, online tánc­oktatás.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."