tűrés a présben

Fotelkísértetek

  • rés a présen
  • 2020. május 23.

Színház

Bő egy hónapja nézzük a színházi közvetítéseket kényszerűen a fotelból, és élvezzük, hogy kimehetünk közben kávézni a teraszra, anélkül, hogy zavarnánk a többi nézőt, ha unjuk, esetleg áttekerhetünk bizonyos részeket. Viszont a színház mégiscsak a jelenlét művészete, ami hiányozhat karantén idején. Ezért most olyan ajánlatokkal kezdünk, amelyek kapcsán az aktualitás illúziója is felmerül.

Karanténszínházi előadást indított a Független Színház társulata egy hatrészes videosorozat formájában, amelynek újabb részei péntekenként este 21.00-tól láthatók a Független Színház Magyarország YouTube-oldalán. A Kosovo mon Amour című széria egy koszovói roma család története, akiket a szerbek és az albánok két oldalról szorítanak ki az országból és az élők sorából. A Ruždija Sejdović és Jovan Nikolić alkotása nyomán Balogh Rodrigó rendezésében készült háborús trash következő, 5. része április 24-én kerül fel az oldalra, de az előző részek addig is nézhetők. Szereplők: Szegedi Tamás András, Budai József, Farkas Rozália, Lovas Emília, Varga Norbert, Lakatos Dániel, Kazári András, Csiki Gellért és Pászik Cristopher. Kovács A. Máté és Babindák István zenéire szobabiciklizni is lehet.

Az Itt és Most Társulat is túl van a próbaüzemen, és improvizációs színházi tréningeket, valamint nyílt előadásokat tart online. Ráadásul minden a néző szeme láttára születik meg ott és akkor, mint a hagyományos impró előadásokban. Az oldalukon (ittesmosttarsulat.hu) tájékoztatják a nézőket az időpontokról és a lehetőségekről.

A Trafó legénysége a nézőtér illúzióját igyekszik kelteni a Take a Seat! – online Trafó-estek közvetítéssel, amelynek következő állomása április 25-én 20.00-tól Szenteczki Zita, Juhász András és a DoN’T Eat Group: A halál kilovagolt Perzsiából című, eléggé eltalált összművészeti őrülete Hajnóczy Péter kisregényéből. Úgy sejtjük, hiába megy felvételről, mégis különleges élmény lesz azoknak is, akik látták már élőben az előadást. Helyet foglalni a Trafó virtuális nagytermében a takeaseat.hu oldalon lehet. Premier minden szombaton! A helyfoglalás díjtalan, a nehéz helyzetbe került független társulatok viszont szívesen fogadnak adományt.

Április 29. a tánc világnapja, a táncművészet legnagyobb ünnepe. A karanténhelyzet okán természetesen nem lehet a szokásos módon kapcsolódni, de a TRIP hajó csapata a saját Facebook-oldalán 30 másodperces, előzetesen beküldött táncvideókkal próbálja meg izgalmassá tenni az eseményt. A „kortárstánc-felvételek helyett nézzünk inkább táncfilmet” mozgalom talán ösztönzi majd a társulatokat arra, hogy virtuálisan élvezhető módon is megörökítsék a munkáikat, mint az világszerte már jó hagyomány.

Szabó Réka koreográfus és immár sikeres tánc-dokumentumfilmes is úgy ünnepel, hogy az Indafilmen elérhetővé tette Gyászfilm című, 7 perces alkotását, amelyet a Katona József Színház és a Tünet Együttes koprodukciójában 2010-ben bemutatott Gyász című, 100 perces előadás alapján készített. Az önnön művészetük gyászszertartására érkező művész-kísértetekről szóló film most különös aktualitást kapott. A kísérleti táncfilm operatőre Pohárnok Gergely.

A MU Színház a saját online előadás közvetítés csoportjában folyamatosan teszi közzé a náluk készült előadások felvételeit. Cserepes Gyula koreográfus Selfyjének és New Age Gypsies című előadásának felvételei is felkerültek már. Viszont a leleményes koreográfus a készülőben levő, Fragile munkacímű szólójához online próbákkal kísérletezik, amelyek elérhetők a crowdcast.io/e/fragile-live/register linken. A bemutatót őszre tervezi, előrelátóan nem hagyományos színházi környezetben.

A MU egyébiránt közzétesz régebbi táncfilmeket is. A TranzDanz alapító koreográfusa, Kovács Gerzson Péter, aki sok előadásából készített már igényes táncfilmet, kérdésünkre elmondta: „A MU Tv a NOIR című előadásunk vetítésével kezdte a működését, előbányásztak egy ősanyagot is a Triptichon című estről, amit szintén leadtak és lement még a Bankett film is. Majd még túrok ezt-azt, aztán közreadom előbb-utóbb, hadd nézze a nép – a múltat, mert, ahogy ez most kinéz, nem a vírus nyír ki bennünket…”

A vidékről kapott kedvenc heti ajánlatunk pedig ez: „nálunk”, a szigetvári Vigadó Kulturális Központban (a Facebook-csatornán) is vannak rendszeres online közvetítések, jellemzően zenés dolgok, mesefelolvasások, online tánc­oktatás.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.