tűrés a présben

Fotelkísértetek

  • rés a présen
  • 2020. május 23.

Színház

Bő egy hónapja nézzük a színházi közvetítéseket kényszerűen a fotelból, és élvezzük, hogy kimehetünk közben kávézni a teraszra, anélkül, hogy zavarnánk a többi nézőt, ha unjuk, esetleg áttekerhetünk bizonyos részeket. Viszont a színház mégiscsak a jelenlét művészete, ami hiányozhat karantén idején. Ezért most olyan ajánlatokkal kezdünk, amelyek kapcsán az aktualitás illúziója is felmerül.

Karanténszínházi előadást indított a Független Színház társulata egy hatrészes videosorozat formájában, amelynek újabb részei péntekenként este 21.00-tól láthatók a Független Színház Magyarország YouTube-oldalán. A Kosovo mon Amour című széria egy koszovói roma család története, akiket a szerbek és az albánok két oldalról szorítanak ki az országból és az élők sorából. A Ruždija Sejdović és Jovan Nikolić alkotása nyomán Balogh Rodrigó rendezésében készült háborús trash következő, 5. része április 24-én kerül fel az oldalra, de az előző részek addig is nézhetők. Szereplők: Szegedi Tamás András, Budai József, Farkas Rozália, Lovas Emília, Varga Norbert, Lakatos Dániel, Kazári András, Csiki Gellért és Pászik Cristopher. Kovács A. Máté és Babindák István zenéire szobabiciklizni is lehet.

Az Itt és Most Társulat is túl van a próbaüzemen, és improvizációs színházi tréningeket, valamint nyílt előadásokat tart online. Ráadásul minden a néző szeme láttára születik meg ott és akkor, mint a hagyományos impró előadásokban. Az oldalukon (ittesmosttarsulat.hu) tájékoztatják a nézőket az időpontokról és a lehetőségekről.

A Trafó legénysége a nézőtér illúzióját igyekszik kelteni a Take a Seat! – online Trafó-estek közvetítéssel, amelynek következő állomása április 25-én 20.00-tól Szenteczki Zita, Juhász András és a DoN’T Eat Group: A halál kilovagolt Perzsiából című, eléggé eltalált összművészeti őrülete Hajnóczy Péter kisregényéből. Úgy sejtjük, hiába megy felvételről, mégis különleges élmény lesz azoknak is, akik látták már élőben az előadást. Helyet foglalni a Trafó virtuális nagytermében a takeaseat.hu oldalon lehet. Premier minden szombaton! A helyfoglalás díjtalan, a nehéz helyzetbe került független társulatok viszont szívesen fogadnak adományt.

Április 29. a tánc világnapja, a táncművészet legnagyobb ünnepe. A karanténhelyzet okán természetesen nem lehet a szokásos módon kapcsolódni, de a TRIP hajó csapata a saját Facebook-oldalán 30 másodperces, előzetesen beküldött táncvideókkal próbálja meg izgalmassá tenni az eseményt. A „kortárstánc-felvételek helyett nézzünk inkább táncfilmet” mozgalom talán ösztönzi majd a társulatokat arra, hogy virtuálisan élvezhető módon is megörökítsék a munkáikat, mint az világszerte már jó hagyomány.

Szabó Réka koreográfus és immár sikeres tánc-dokumentumfilmes is úgy ünnepel, hogy az Indafilmen elérhetővé tette Gyászfilm című, 7 perces alkotását, amelyet a Katona József Színház és a Tünet Együttes koprodukciójában 2010-ben bemutatott Gyász című, 100 perces előadás alapján készített. Az önnön művészetük gyászszertartására érkező művész-kísértetekről szóló film most különös aktualitást kapott. A kísérleti táncfilm operatőre Pohárnok Gergely.

A MU Színház a saját online előadás közvetítés csoportjában folyamatosan teszi közzé a náluk készült előadások felvételeit. Cserepes Gyula koreográfus Selfyjének és New Age Gypsies című előadásának felvételei is felkerültek már. Viszont a leleményes koreográfus a készülőben levő, Fragile munkacímű szólójához online próbákkal kísérletezik, amelyek elérhetők a crowdcast.io/e/fragile-live/register linken. A bemutatót őszre tervezi, előrelátóan nem hagyományos színházi környezetben.

A MU egyébiránt közzétesz régebbi táncfilmeket is. A TranzDanz alapító koreográfusa, Kovács Gerzson Péter, aki sok előadásából készített már igényes táncfilmet, kérdésünkre elmondta: „A MU Tv a NOIR című előadásunk vetítésével kezdte a működését, előbányásztak egy ősanyagot is a Triptichon című estről, amit szintén leadtak és lement még a Bankett film is. Majd még túrok ezt-azt, aztán közreadom előbb-utóbb, hadd nézze a nép – a múltat, mert, ahogy ez most kinéz, nem a vírus nyír ki bennünket…”

A vidékről kapott kedvenc heti ajánlatunk pedig ez: „nálunk”, a szigetvári Vigadó Kulturális Központban (a Facebook-csatornán) is vannak rendszeres online közvetítések, jellemzően zenés dolgok, mesefelolvasások, online tánc­oktatás.

 

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.