rés a présen

Függő bábok

Tengely Gábor főrendező

  • rés a présen
  • 2012. november 11.

Színház

rés a présen: Ha véletlenül nem hinnénk abban, hogy egy vidéki bábszínházban is meg lehet váltani a világot, akkor a győri Vaskakas lenne az ellenpélda. Mi a recept?

Tengely Gábor: A csapatban van a titok, a folyamatos tanulásban. Tavaly Novák Eszter tartott workshopot, idén - reméljük - Alföldi Róberttel sikerül egyeztetnünk. Szeptember elején egyhetes animációs tréninget és minifesztivált szerveztünk. A társulat folyamatosan fejlődik, sok vendéggel dolgozunk, így mindig van új kihívás. Repertoárunk nagyon széles a legkisebbeknek szóló Aprók Színházától a felnőttelőadásokig. Az ifjúsági előadásokat pedig most fogjuk bevezetni: a Káva játszik nálunk októberben felső tagozatosoknak. A cél, hogy nyitott és progresszív műhely legyünk/maradjunk.

rap: Milyen bemutatók várhatók még az idén?

TG: Több olyan is van, amely valami új kihívással teszi próbára a társulatot. A Csillagszedő Márió című előadás Kiss Ottó gyerekversein alapul; olyan költői képeket próbálunk színpadra fogalmazni, amik a gyermeki fantázia sajátjai, épp ezért egy gyerekrajz-pályázatot írtunk ki: az előadás szereplőit e pályamunkák alapján fogja megalkotni a bábtervező. Színházunk új tagjai is ebben a darabban mutatkoznak be a bérletes közönségnek. Vas Laci! címmel népmese-adaptáció készül, valamint egy hamisítatlan magyar szuperhőstörténet - Benedek Elek nyomán. Pelsőczy Réka is visszatér hozzánk rendezni, és egy felnőtteknek szóló előadásban vizsgálja a női princípium transzformálódását a 20. században.

rap: A Nemzeti Színházban most rendezted a Csongor és Tündét. Hogyan esett rá a választásod?

TG: Vörösmarty darabja nagyon sokrétű, tele van titokkal - a ma már nehezen érthető verses szövegtől kezdve a történet népmesei gyökerein át a filozófiai alapkérdésekig -, miközben maga a történet végtelenül egyszerű. Egy ember és egy tündérlány egymásba szeret, egymást keresi egy életen át, mégsem találkozhatnak össze, csak a legvégén. A báb műfaja lehetővé teszi, hogy képpé fogalmazzuk ennek a kapcsolatnak a fizikai lehetetlenségét. Mivel Alföldi Róbert szabad kezet adott a forma kiválasztásánál, kezdetben úgy gondoltam, ezúttal nem bábos előadást fogok csinálni. Aztán ahogy egyre többet gondolkoztunk állandó dramaturgommal, Gimesi Dórával, rájöttünk, hogy ehhez a darabhoz nagyon is illik a bábos megfogalmazás.

rap: Milyen volt a próbafolyamat?

TG: Nagy segítségemre volt Kolozsi Angéla kollégám és barátom: ő segített a színészeknek a bábtechnikai elmélyülésben. Fejes Kitty koreográfussal kidolgoztunk egy nagyon pontos mozgásrendszert, így a színészeknek a bábozás mellett a saját testükre is folyamatosan figyelniük kellett. Ez a több szinten működő stilizáció minden színésznek nagy kihívás, és a Nemzeti művészei hatalmas energiával és kíváncsisággal vágtak neki a munkának.

rap: Milyen új módszereket alkalmaz ma a bábjáték?

TG: Még a régieket sem merítettük ki! De persze a technika vívmányai minket is befolyásolnak. A 21. században fel kell venni a ritmust az ember felgyorsult idegsztrádáival. A művészet sem lehet olyan, mint az internet elterjedése előtt. A bábelőadásokban mindig a forma az, ami leginkább megújul. A cél szerintem az összművészeti színházi élmény.

rap: Milyennek képzeled tíz év múlva a bábszínházat?

TG: Reményeim szerint akkor már nem lesznek kategóriák, és minden anyag megtalálja a neki legmegfelelőbb formát.

rap: Milyen bábfigura lennél szívesen?

TG: Nem lennék bábfigura! Az függés. A szabadságot szeretem.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.