rés a présen

Függő bábok

Tengely Gábor főrendező

  • rés a présen
  • 2012. november 11.

Színház

rés a présen: Ha véletlenül nem hinnénk abban, hogy egy vidéki bábszínházban is meg lehet váltani a világot, akkor a győri Vaskakas lenne az ellenpélda. Mi a recept?

Tengely Gábor: A csapatban van a titok, a folyamatos tanulásban. Tavaly Novák Eszter tartott workshopot, idén - reméljük - Alföldi Róberttel sikerül egyeztetnünk. Szeptember elején egyhetes animációs tréninget és minifesztivált szerveztünk. A társulat folyamatosan fejlődik, sok vendéggel dolgozunk, így mindig van új kihívás. Repertoárunk nagyon széles a legkisebbeknek szóló Aprók Színházától a felnőttelőadásokig. Az ifjúsági előadásokat pedig most fogjuk bevezetni: a Káva játszik nálunk októberben felső tagozatosoknak. A cél, hogy nyitott és progresszív műhely legyünk/maradjunk.

rap: Milyen bemutatók várhatók még az idén?

TG: Több olyan is van, amely valami új kihívással teszi próbára a társulatot. A Csillagszedő Márió című előadás Kiss Ottó gyerekversein alapul; olyan költői képeket próbálunk színpadra fogalmazni, amik a gyermeki fantázia sajátjai, épp ezért egy gyerekrajz-pályázatot írtunk ki: az előadás szereplőit e pályamunkák alapján fogja megalkotni a bábtervező. Színházunk új tagjai is ebben a darabban mutatkoznak be a bérletes közönségnek. Vas Laci! címmel népmese-adaptáció készül, valamint egy hamisítatlan magyar szuperhőstörténet - Benedek Elek nyomán. Pelsőczy Réka is visszatér hozzánk rendezni, és egy felnőtteknek szóló előadásban vizsgálja a női princípium transzformálódását a 20. században.

rap: A Nemzeti Színházban most rendezted a Csongor és Tündét. Hogyan esett rá a választásod?

TG: Vörösmarty darabja nagyon sokrétű, tele van titokkal - a ma már nehezen érthető verses szövegtől kezdve a történet népmesei gyökerein át a filozófiai alapkérdésekig -, miközben maga a történet végtelenül egyszerű. Egy ember és egy tündérlány egymásba szeret, egymást keresi egy életen át, mégsem találkozhatnak össze, csak a legvégén. A báb műfaja lehetővé teszi, hogy képpé fogalmazzuk ennek a kapcsolatnak a fizikai lehetetlenségét. Mivel Alföldi Róbert szabad kezet adott a forma kiválasztásánál, kezdetben úgy gondoltam, ezúttal nem bábos előadást fogok csinálni. Aztán ahogy egyre többet gondolkoztunk állandó dramaturgommal, Gimesi Dórával, rájöttünk, hogy ehhez a darabhoz nagyon is illik a bábos megfogalmazás.

rap: Milyen volt a próbafolyamat?

TG: Nagy segítségemre volt Kolozsi Angéla kollégám és barátom: ő segített a színészeknek a bábtechnikai elmélyülésben. Fejes Kitty koreográfussal kidolgoztunk egy nagyon pontos mozgásrendszert, így a színészeknek a bábozás mellett a saját testükre is folyamatosan figyelniük kellett. Ez a több szinten működő stilizáció minden színésznek nagy kihívás, és a Nemzeti művészei hatalmas energiával és kíváncsisággal vágtak neki a munkának.

rap: Milyen új módszereket alkalmaz ma a bábjáték?

TG: Még a régieket sem merítettük ki! De persze a technika vívmányai minket is befolyásolnak. A 21. században fel kell venni a ritmust az ember felgyorsult idegsztrádáival. A művészet sem lehet olyan, mint az internet elterjedése előtt. A bábelőadásokban mindig a forma az, ami leginkább megújul. A cél szerintem az összművészeti színházi élmény.

rap: Milyennek képzeled tíz év múlva a bábszínházat?

TG: Reményeim szerint akkor már nem lesznek kategóriák, és minden anyag megtalálja a neki legmegfelelőbb formát.

rap: Milyen bábfigura lennél szívesen?

TG: Nem lennék bábfigura! Az függés. A szabadságot szeretem.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.