Színház

Valóság, só

Pintér Béla és Társulata: A 42. hét

  • Csáki Judit
  • 2012. november 11.

Színház

Ez a negyvenkettedik hét, amelyre Pintér Béla és Társulata legújabb bemutatójának a nagy időből kimetszett darabja kifut, a szülés ideje; és mire az előadásnak vége, meg is születik két gyerek. De nem ez a lényeg. Az eltelt idő és a végpont ebben az esetben az a dramaturgiai keret, amelybe az események belesűrűsödnek.

Nincsenek fantasztikus elemek, sem úgy, mint a legutóbbi Kaisers TV Ungarnban, sem úgy, mint az Anyám orrában. Nincsen benne kipécézve újabb direkt társadalmi fekély sem, mint a Szutyokban vagy a legkorábbi Pintér-előadásokban. Leginkább a társulat "így élünk mi itt" típusú sorozatához tartozik, mint, mondjuk, az enyhe történeti árnyalatot hordozó Sütemények királynője, de ezúttal a történelem távlatosságának megkönnyebbítő - mert elidegenítő - karaktere nélkül. Ez az a szappanopera-vonulat, amely (a televíziós műfaj kilóra készülő változatától eltérően) a sűrítésre, az ismerősnek tűnő alakok és fordulatok egymáshoz tapasztására épül.

A 42. hét ugyanis itt és most játszódik, a szomszéd lakásban élők története lehetne, ha az a lakás éppen be lenne kamerázva. Néhány hónapnyi metszet, ráaggatva a szükséges és hasznos tudnivalókkal. Nem archetípusok szaladgálnak benne, de típusok mégis, amelyek hordozzák az ugyancsak tipikus vonásokat, és vonzzák azokat a fordulatokat, amelyeket ugyancsak ismerősnek látunk, hiszen vagy velünk, vagy ezzel a bizonyos szomszéddal megtörténtek már.

Ebből az aspektusból tehát részint szappanoperát, részint valóságshow-t látunk - persze ez utóbbiból nem olyat, amilyent a tévében mutatnak néha, mert az éppen a valóságot nélkülözi, mind a figurák, mind a "cselekmény" szempontjából. A középkorú szülész-nőgyógyász asszony nem a "gazdagok és szépek" közül való, hanem az élhetetlenségig becsületes figurák egyike, aki alkalmas és hatásos fókusza mind a magánéleti, mind a hivatásbeli hétköznapi véletlenek halmazának. A kihűltnél, unottnál nem rosszabb házasság, a hátat fordítással lázadó gyerek, a munkahelyi tabló színes, megannyi saját problémával küzdő figurái, a páciensek ugyancsak tipikus (vagyis az előfordulást tekintve meglehetősen gyakori) élethelyzete önkényes és önkéntes metszéspontjaként egyszerre próbál megfelelni saját és környezete elvárásainak, valamint kézbe venni az életét - antagonisztikus ambíciók.

Van váratlan és ezért tragikus halál, amely a hátrahagyottak egyikének szabadságot, új lehetőséget, a másikának "megtérést" hoz; van két magzat, az egyik helyen felhőtlen boldogság, a másikon megannyi keserűség forrása; van folyamat, amelyben a forszírozott nonkonformizmus ugyancsak forszírozott rendbe fordul át; vannak mai kapcsolódások a kórházi, színházi, bolti és egyéb jelenségekhez. A nagyjából reflektálatlanul - vagyis minden stilizáció nélkül (amennyiben egy pillanatra eltekintünk attól, hogy maga a színház is stilizáció) - eljátszott alakok és történések dramaturgiailag logikusan és kerekdeden adnak ki egy voltaképp szórakoztató és a sűrítés révén mégiscsak abszurdba hajló egészet.

Igen nagy nyeresége az előadásnak Csákányi Eszter főszereplése (amúgy is nagyjából az egész szakma kollektív bűne, hogy meglenni látszik Csákányi nélkül). Nemcsak azért, mert az ő színészi nyelve éppen, hogy az ellenkezője a többiekének (vagyis reflektált és stilizált), hanem mert ezen a nyelven hatalmas súlyt tud adni ennek a hétköznapi embernek, drámai figurává képes emelni őt, és ezzel drámává rántja össze A 42. hét történetét. És azért is, mert Pintér meglehetősen zárt társulatának többi tagjára szintén igen jó hatással van ez a másfajta színészet.

Pintér Béla maga játssza a nőgyógyász férjét: egy hosszú-hosszú, néma, szájtátott álldogálással megint odateszi a maga elementáris hatású színészi névjegyét: rácsodálkozik valami képtelenre, hihetetlenre, amelyre mi, nézők, már oda se hederítünk, annyira hétköznapinak látszik; és addig áll némán, míg mi is az ő szemével látjuk döbbenetesnek és elfogadhatatlannak a jelenséget: a kamasz lány nevetséges, fekete bőrszerkóba öltözött, öreg rocker szeretőjét.

A nagyjából üres játéktér - néhány fehér szék és hangsúlyos pillanatokban egy hangsúlyosan inadekvát, vagyis abszurd szaunafülke - változékonyságát a jelenetek és a színészek hozzák és Kéménczy Antal zenéje és zenészei ezzel a mostanában szerencsésen meggyökerezett par excellence színházi zenéjükkel. Benedek Mari erősen karakterizáló jelmezeiben otthonosak a figurák: az erőteljes palóc tájszólással beszélő főorvos és várandós felesége (Friedenthal Zoltán és Enyedi Éva) vagy az "úgy maradt", bátyja erőszakos gondoskodása alatt élő, kallódásra ítélt lány, akit Stefanovics Angéla játszik. És Pintér Béla szokásos, ügyesen jellemmé gyúrt alakjai: a művészi ambícióit színigazgatói pályára futtató Boci, akin a jelenlegi színházi szcénát jól ismerők nevethetnek és sírhatnak felhőtlenül (Thuróczy Szabolcs remek alakítása), meg az egyik sémát a másikkal felváltó kamasz lány, akit Roszik Hella játszik.

Van benne boldogság. Igaz, elmúlik. Mert ez egy kortárs életkép, mainstream.

Szkéné, szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.