ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

„Furcsább, mint T-rexet játszani”

Valcz Péter színész, rendező

  • rés a présen
  • 2019. október 26.

Színház

rés a présen: Mit jelent az, hogy Valcz® Napok?

Valcz Péter: Szerencsére nem nekem jutott eszembe. Szögi Csaba ötlete nyomán Gáspár Annának, a Manna vezetőjének önkéntes munkája révén állok itt most egy brandépítő akció kellős közepén.

rap: Milyen előadásaid szerepelnek a műsoron?

VP: Függetleneknél ez általában úgy van, hogy szívvel és rengeteg szívességgel létrehozol valamit, majd jó esetben havi egyszer összekaparod rá a közönséget, hogy kijöjjön a bérleti díj és a gázsi. Aztán vannak jobb konstrukciók. A Bethlen–Manna három éve viszi a Mary és Maxet, a Radnótiban telt házas a Petri-estünk, a Szkénében most mutatjuk be a Szeretett Vezérünket, és már két hónapra előre elfogytak rá a jegyek. A Dino Coming Out még arra vár, hogy örökbe fogadják, az Anyám Suzukiját két éve mutattuk be, miközben Gáspár Anna azt állítja, hogy ezt az egészet ő azért csinálja, hogy a Suzukit játsszuk. O. Horváth Sárival ez az első közös munkánk. Stork Natasa és Mohai Tamás a főszereplők. Tanterminek szántuk, de túl erős lett. Most megpróbáljuk újrahangszerelni, miközben Annáék igyekeznek egy drámapedagógiai védőhálót építeni köré. Az egész minifesztivál ötlete abból fakadt, hogy az előadások mellé már mindig kellett valami kísérőprogram, hogy láthatók legyünk a temérdek programkínálatban.

rap: Van nem színházi előadás is?

VP: Megrendeztem életem első filmjét. Ez egy 15 perces kisfilm Széles László és Kőszegi Mara főszereplésével. Szeptember 29-én lesz a házi bemutatója. Utána vetítek részleteket Az ördögből, amit indiai végzős színészhallgatókkal csináltunk. Aztán lesz zöldforradalmas játék Elek Ányos új helyén, a Fadrusz u. 12.-ben nyílt Bejáratban. Tartok két workshopot a Jurányiban Jacques Lecoq módszeréből, amit két évig tanultam Párizsban. Lesz egy pszichodrámás feldolgozóest életem legnagyobb színházi kudarcából, és mivel most leszek 35 éves, így egy régi álmomat is megvalósítom: Mérleg-parti szintén a Bejáratban, ahova minden jegyű embereket várunk, akik szeretnék látni, hogy buliznak a mérlegek.

rap: Mitől függ, hogy játszol vagy rendezel?

VP: Szerencsére mennek ki a divatból a skatulyák. Mivel még sajnos nincs családom, megtehetem, hogy bátrabban fedezzem fel magamnak a világot. Most épp a Kaesz Gyula Faipari Szakiskola felnőttképzésén végzem a második évet asztalos szakon. Igyekszem motiválni a saját életemet, hadd történjék csak. Közben ezzel az önreflexív létezéssel időről időre valamilyen formában próbálom megosztani, hogy mit tapasztalok.

rap: Kaposvárról érkeztél a független színházi életbe…

VP: Négy évet kőszínházaztam. Kettőt a kaposvári Csiky Gergely Színházban, majd két évet a német Stadttheater Ingolstadtban. Ezek munkahelyek. Intézményi voltuk miatt merevek, méretük miatt pedig távolabb vannak az ember lelkétől. A független térben, bár nagyon vegyes, nagyobb eséllyel futok bele igazi kérdésekbe, egyedi feldolgozásokba. Most fogok először rendezni kőszínházban. Október végén lesz az olvasópróbája az Állati színjáték című mesedarabomnak a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban.

rap: Dinoszauruszt már játszottál Szabó Veronikával a MU Színházban. El tudsz képzelni ennél furcsábbat?

VP: Igen, hogy csinálok magamból egy kéthetes fesztivált, amit magamról nevezek el, és még egy cseh bejegyzésű honlappal, a www.peterval.cz-vel is megajándékozom magamat. Rajta van minden rólam. Ez furcsább, mint T-rexet játszani.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.